Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Unilever hrozí Facebooku stažením inzerce, na ráně je i Google

Unilever hrozí Facebooku stažením inzerce, na ráně je i Google

Pokud nebudete dělat víc proti extrémnímu a nelegálnímu obsahu, stáhneme svou inzerci. Tento vzkaz vyslal Facebooku a Googlu globální obr Unilever. O podobném kroku se mluví i v souvislosti s dalšími miliardovými klienty velkých onlinových platforem.

„Nemůžeme být součástí prostředí, ve kterém lidé nevěří tomu, co vidí,“ vzkázal do ústředí Facebooku a Google Keith Weed, marketingový ředitel Unileveru. Weed je jedním z prvních top manažerů globálních inzerentů, kteří natvrdo upozornili na fakt, že důvěra spotřebitelů v sociální média je nízká – a že platformy jako Facebook a Google nedělají dost pro to, aby přestala dál klesat. „Je v zájmu digitálních medálních firem jednat dřív, než inzerenti přestanou inzerovat,“ citovala Weeda britská BBC.

To, co Weed v BBC řekl nahlas a jednoznačně, je vrcholkem ledovce. Pochybnosti o tom, jestli se vyplatí utrácet reklamní rozpočty zejména na Facebooku, se vznášejí třeba v pracovnách managementu firem, jako je AT&T, Citi, HBSC, Nestle nebo Procter & Gamble. Jde o firmy, které se už od roku 2012 pravidelně objevují v přehledu nejvýznamnějších severoamerických inzerentů na Facebooku. Ten za rok 2017 vydělal na reklamách zhruba čtyřicet miliard dolarů – a šest zmíněných firem do nejrozšířenější sociální sítě světa nasypaly jen v USA přibližně třetinu této částky.

Facebook má 75 procent inzertních příjmů mimo Spojené státy, Unilever ale naznačil jednu novinku. Doposud vyvolával Facebook, ale také YouTube, respektive Google, jemuž patří, mezi inzerenty kritiku kvůli americkým událostem a tedy v Americe. Teď firmám konečně do důsledků dochází, že v globálním světě je úplně jedno, jestli Facebook či Google liknavě odstraňují závadný obsah v Česku, Čečně nebo v čejenském teritoriu. Hlavním atributem globálního inzertního trhu na onlinových platformách je jeho jednolitost. Pokud Unilever otevře dveře k exitu z nich, bude to připomínat pomyslného vypuštění džina z láhve.

Unilever by svým krokem mohl vyvolat odtok inzertních peněz zejména z Facebooku. Globální cena za jeden proklik se pohybuje někde kolem 0,64 dolaru, což je opravdu hodně. Naprostou většinu peněz do Facebooku lijí právě velké firmy jako je Unilever.

Převedeno do číselné podoby se věci mají tak, že inzeruje jen šest procent facebookových stránek – a současně 75 procent firem na Facebooku používá sponzorovaný obsah, přičemž Facebook a Google polykají 70 procent globálních inzertních rozpočtů. Lepší příklad rizikového původu tržeb a zisků bychom hledali jen těžko. Současně tato čísla odhalují zranitelnost byznysmodelu velkých internetových platforem. Když velcí inzerenti zaříznou inzerci, bude mít Facebook velký problém, větší než Google, který si dokáže jakž takž vydělat i něčím jiným než prodejem inzertního obsahu. Reklamní tržby v roce 2017 dělaly 88 procent příjmů Facebooku.

Celosvětová kritika sociálních a online platforem za to, že se nemají k rychlému zásahu proti fake news a nelegálnímu obsahu, velkým inzerentům hraje do karet. Není vůbec vyloučeno, že jim otvírá způsob, jak se elegantně a se ctí vyvléct z utrácení miliard dolarů za reklamu, jejíž účinnost začíná být vcelku diskutabilní. Stále více se totiž ukazuje, že konverze mezi lajkem na Facebooku a reálně utracenými penězi je nejistá.

Otázka je, co by velcí inzerenti s reklamními budgety staženými třeba ze sociálních sítí udělali. Teorií je hned několik. Jedna počítá s renesancí printu, jiná s masivním přílivem inzerce do předplacené audiovize typu Netflixu. Zajímavý je ale třeba nápad, který tvrdí, že miliardy dolarů dřív nebo později skončí v nějaké podobě eventů. Ty by se měly změnit v jakýsi permanentní pouliční reklamní kabaret, což by se s trochou ironie dalo označit za zajímavý přesun inzertního obsahu ze sociálních sítí do socializovaného prostředí.

 

 

 

 

 

Migrant do každé rodiny? Do Česka míří projekt „Uprchlíci, vítejte“

Do Česka přichází poněkud se zpožděním projekt „Uprchlíci, vítejte“. Ten zprostředkovává bydlení lidem na útěku v zemích, kde našli útočiště; pokud možno co nejblíž starousedlíkům, tedy rovnou u nich doma. S českou verzí projektu pomáhá Michal Sikyta, který byl před třemi lety u zrodu stejné platformy v Rakousku. „Nejsme sluníčkáři. My jenom nevítáme, ale nabízíme řešení,“ říká v rozhovoru pro HlídacíPes.org.

Ačkoli se migrační krize z roku 2015 Česku prakticky úplně vyhnula a počet lidí, kterým ČR ročně udělí azyl, se počítá jen na desítky, rozdělila migrace českou společnost.

„V Česku je migrace jistě kontroverzní. Ale nemyslím, že to, jak k ní přistupují politici, naprosto odráží rozpoložení ve společnosti,“ říká Michal Sikyta. Podle něj jsou Češi schopní si uvědomovat, že nic není černobílé, ani otázka přijímání uprchlíků.

Link

Sám má zkušenosti z Rakouska, které v roce 2015 přijalo necelých 100 tisíc lidí. Tamní verze projektu je proto taky mnohem větší než kdy asi bude ta česká, kterou zaštiťuje Sdružení pro integraci a migraci.

„To, že teď přichází méně uprchlíků. neznamená, že se to nemůže rychle a dramaticky změnit. A pak tu budeme mít funkční platformu, která v takové situaci nabídne řešení,“ říká.

Spolubydlení uprchlíků s domácími podle jeho zkušenosti urychluje integraci, pomáhá uprchlíkům najít práci a naučit se rychleji jazyk. V Česku chce zatím „Uprchlíci, vítejte“ ubytovat řádově jednotky až desítky osob.

Link

Proč v Česku s projektem začínáte až tři roky po poslední migrační vlně? Není to pozdě?

Myslíme si, že to téma je aktuální pořád, i když už se tolik neobjevuje v médiích. Situace v Česku se zas tak moc nezměnila – pořád je tu hodně lidí s uděleným azylem nebo doplňkovou ochranou, kteří mají problém najít adekvátní bydlení. Týká se to počtu lidí v řádu několika stovek.

Druhá věc je integrace uprchlíků – myšlenkou projektu je umožnit jim sdílet domácnost s místními lidmi. Podle nás je to klíč k úspěchu – je pro ně pak mnohem jednodušší naučit se češtinu, najít si zaměstnání, zorientovat se v novém prostředí a navázat sociální vazby.

Převzali jste název projektu z původní německé verze tak, jak byl – tedy „Uprchlíci, vítejte“. Nemůže vás to v očích řady Čechů diskvalifikovat už od začátku? Tenhle národ se rozdělil na „vítače“ a „odmítače“, jakoby nic jiného ani neexistovalo…

Samozřejmě je to určitý politický statement, ale na druhé straně to vyjadřuje, že ten projekt je konstruktivní odpovědí na celou tuhle problematiku. Tím, že se snažíme uprchlíkům zprostředkovat bydlení. Takže podle mě je to hlavně odpovědný přístup.

Když jsme u těch vítačů a odmítačů…. Jste sluníčkář?

Já vlastně nevím, co to je. Možná to má popisovat určitou naivitu – ale náš projekt rozhodně naivní není. My ty uprchlíky jenom nevítáme, my nabízíme řešení. Konstruktivní a odpovědný přístup. Ne, že řekneme „všechny vás vítáme“, ale taky to vítání nějak aplikujeme. Tím, že umožníme uprchlíkům bydlet s místními.

Link

Vy jste se podílel na rozjezdu stejné platformy v Rakousku v roce 2015. Jak to zafungovalo tam?

Na začátku nás bylo jen pár, ale pak se to začalo velmi dynamicky rozrůstat a před pár dny jsme ubytovali pětistého člověka, takže myslím, že to funguje velmi dobře.

Situace v současném Česku je ale jiná, nepřichází sem desítky tisíc lidí jako tehdy do Rakouska a Česko má kapacity, jak uprchlíky, kteří sem při současných počtech přijdou, ubytovat.

Nějaké ubytovací kapacity tu jsou, ale musíme se ptát, jakou mají úroveň a jestli není lepší, aby uprchlíci byli spíš v centru společnosti a sdíleli domácnosti s místními lidmi.

Není ale tenhle přístup jen střídání dvou extrémů? Na jedné straně může být přetížená státní infrastruktura pro uprchlíky, nedostatečná empatie státních institucí vůči nim. Na straně druhé ale vy nabízíte nastěhovat si uprchlíky domů. Nejde to ještě jinak?

Je potřeba si říct, co tomu předchází – nejde jen o to, že zprostředkujeme kontakt mezi majitelem bytu a uprchlíkem. Obě strany se registrují na našich stránkách a my se pak od nich snažíme získat podrobnější informace, jak tráví volný čas, jaké mají představy o sdílení jedné domácnosti a podobně. Tenhle „screening“ trvá několik týdnů.

Link

Jak obě strany kontaktujete – po telefonu, nebo s nimi děláte osobní pohovory.

Jako první krok vyplní poměrně obsáhlý registrační formulář, pak přichází komunikace po telefonu nebo mailem. A nakonec osobní setkání v bytě, kde se znovu probírá, jak by vypadalo to případné soužití, obě strany si vyzkouší, jestli jsou tam řekněme nějaké vzájemné sympatie a jestli by do toho vlastně chtěli jít. Teprve pak se rozhodnou.

Naše Podpora tím nekončí. Třeba v Rakousku existuje i psychosociální tým, takže pokud se objeví nějaké problémy, můžou se na nás obrátit. Klienti tedy mají k dispozici rozsáhlé poradenství.

Jaký je ideální profil uprchlíka pro tenhle program?

Jsou to lidé s uděleným azylem nebo doplňkovou ochranou, můžou to být i lidé, kterým ještě běží azylové řízení. Ta nemožnost najít adekvátní bydlení, se v Česku týká i řady lidí, kteří tu žijí už řadu měsíců a třeba už i umí trochu česky. Pro ně je ten projekt určený, naopak lidé, kteří jsou v Česku úplně čerstvě, nejsou naše primární cílová skupina.

Cítíte už po takovém ubytovávání uprchlíků v Česku poptávku – z obou stran?

Kdybychom ji necítili, nikdy bychom s tím projektem nezačali. Máme už pár registrací, zatím v řádu jednotek zájemců.

Link

Kdo může ubytovat uprchlíka u sebe doma? Jsou tam nějaké minimální požadavky?

Může to být naprosto kdokoli – třeba studentské spolubydlení nebo rodina. Pro nás je důležité, aby to byl samostatný pokoj, aby ten pokoj byl nabídnutý minimálně na šest měsíců, ideálně na rok nebo déle, a to kvůli určité stabilitě pro uprchlíka.

Kromě té samotné klíčové myšlenky – integrace soužitím – máte v projektu ještě nějaké jiné nástroje, jak uprchlíka motivovat k tomu, aby se o integraci opravdu aktivně snažil?

V Rakousku, kde je projekt nesrovnatelně větší, a je vlastně součástí celé sítě projektů, jsou v rámci podpůrného týmu k dispozici třeba i sociální pracovníci, kteří dotyčnému můžou pomoct s hledáním práce, jsou tam zdravotníci, je tam školní projekt a tak dál. Celou tuhle infrastrukturu mají k dispozici jak uprchlíci, tak jejich hostitelé, u kterých bydlí.

Co se stalo s uprchlíky, kteří programem prošli v Rakousku? Jsou nějaká spolehlivá data k tomu, jak dopadla jejich integrace?

My s těmi lidmi zůstáváme v kontaktu, děláme společné aktivity. Jeden příklad z mojí zkušenosti – mladík, kterému jsme zprostředkovali ubytování, začal studovat ve Vídni ekonomii a založil organizaci, která pomáhá lidem v Somálsku, odkud on sám pochází, s podporou vzdělávání a škol. V Česku se hodně zdůrazňuje, že je potřeba pomáhat v zemích, odkud lidé utíkají, spíše než pomáhat jim tady v Evropě. Tohle je dobrý příklad toho, jak člověk, který sám utekl, té zemi zpětně pomáhá, aby neutíkali ostatní.

Link

Jak často jste museli řešit ve spolubydlení Rakušanů s uprchlíky nějaké konflikty?

Velice málo, to mě dost překvapilo. Sám bydlím ve studentském bytě a ta míra konfliktů tam je poměrně vysoká – a s tím i fluktuace. Znám spoustu lidí, co takové bydlení mění po roce i dříve. Bavíme se tady o zhruba pěti stech zprostředkovaných spolubydlení a ta míra konfliktů byla velmi nízká.

Vídeň je specifické město, zvyklé na migraci, sociálně nebývale soudržné, s vysokou kvalitou života. Sousedským projektům se tam daří, včetně těch na integraci cizinců. Jsou tyhle podmínky vůbec přenositelné do Česka?

Proč by ne? Projekt „Uprchlíci, vítejte“ v současnosti běží ve 13 evropských zemích, nově také ve Francii, a dále v Austrálii a Kanadě. Samozřejmě, že realita z hlediska zákonů a dalších věcí je v těch jednotlivých státech odlišná. Ale ta základní myšlenka zůstává stejná.

V Česku je to jistě kontroverzní téma. Ale nemyslím, že to, jak k němu přistupují politici, naprosto odráží rozpoložení ve společnosti.

Takže Češi jsou ve skutečnosti k uprchlíkům méně nepřátelští, než se obecně předpokládá?

Ano, do určité míry. Minimálně ve schopnosti uvědomit si, že to téma není černobílé. Ani my neříkáme, že v integraci nejsou problémy. Ale snažíme se to řešit konstruktivně. Zprostředkovávat kontakty a pak ty nové vazby podporovat.

Článek původně vyšel na webu HlídacíPes.org. INFO.CZ ho publikuje se souhlasem redakce.

-1