Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

V Praze se objevil tajemný billboard s cizím písmem. Víme, co na něm stojí

V Praze se objevil tajemný billboard s cizím písmem. Víme, co na něm stojí

Plakátovací plochy si dnes může pronajmout téměř kdokoli. U silnic se už objevily přání k narozeninám i žádosti o ruku, poblíž pražského Chodova ale stojí billboard s napohled arabským písmem bez bližšího vysvětlení. Majitel poutače odmítá říct, kdo si plochu koupil. Experti, které redakce oslovila, odtajnili, co záhadný nápis znamená.

„Není to tak, že bychom nikdy neprozrazovali zadavatele reklamy, ale v tomto případě zatím nic prozrazovat nebudeme,“ uvedla na dotaz INFO.CZ tisková mluvčí společnosti BigBoard Pavlína Stránská. Dále uvedla, že společnost možná zadavatele odtajní v budoucnosti.

Přestože nápis neznalému člověku může připomínat arabštinu, dle expertů oslovených redakcí jde pravděpodobně o perštinu. Navíc je v nezvyklé kaligrafické úpravě. Odborníci se shodují, že překlad sdělení je ve smyslu „Díky, Česko“.

Redakci se podařilo o víkendu zjistit, že za kampaní stojí zřejmě organizace Člověk v tísni. Její mluvčí Tomáš Urban ale zatím plakáty a billboardy, které se objevují po celé republice v různých jazycích, nechtěl komentovat.

Ostýchavý přístup BigBoardu a tajnůstkářství naznačují, že jde o start systematičtější  reklamní kampaně. Podobný přístup zvolil například v roce 2001 bulvární deník Super. Na pronajaté billboardy nechal vylepit hypnotizující obrazce bez dalšího vysvětlení. Až později vyšlo najevo, že kampaň má upozornit na nové bulvární noviny, které chtěly sebrat prvenství na trhu deníku Blesk, který je dlouhodobě nejčtenější.

Podle experta na reklamu, kterého INFO.CZ oslovilo, ale podobný styl v reklamě už příliš dobře nefunguje. „V případě, že není z reklamy ihned jasný brand (pozn.: značka), který propaguje, tak podle mě je taková kampaň celkem riskantní. Dost takových kampaní nefunguje, už jen z toho důvodu, že v dnešní době značky musí hodně bojovat o pozornost. Ale postupné odhalování třeba nového produktu známého brandu může fungovat, když se dobře uchopí a má spád,“ popisuje pro INFO.CZ ředitel social media agentury Socialsharks Petr Andrýsek.

Vsázet na upoutání pozornosti nezvyklým sdělením se zkrátka nemusí vyplatit. Zvlášť pokud je sdělení nečitelné a neumožňuje dohledat další informace. „V případě, že by reklama byla nějak kontroverzní, tak to může fungovat, pokud to vyvolá v lidech chuť zjistit něco víc a aktivně si sami něco hledat. Ale vygooglit si cizí písmo jde dost špatně,“ vysvětluje Andrýsek a dodává: „Kdyby tento způsob fungoval dobře a vždy, tak by se toho chytaly velké značky a viděli bychom plno takových kampaní, což se neděje.“

Kampaň deníku Super sice vyvolala před 16 lety zájem veřejnosti i médií, noviny ale po roce a čtvrt přestaly vycházet, protože zájem o ně prudce opadl.

Billboard s perským písmem se objevil na Opatovské ulici poblíž pražského Chodova. Pokud jste jej zahlédli i na jiném místě, dejte nám vědět na našem facebooku

Prezidentské volby 2018 se blíží. Komplexní zpravodajství můžete sledovat zde>>>

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1