Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Vodafone dává ruce pryč od fake news. Na pochybné weby nebude umisťovat reklamu

Vodafone dává ruce pryč od fake news. Na pochybné weby nebude umisťovat reklamu

Telekomunikační společnost Vodafone oznámila nová globální pravidla, podle kterých bude prodávat reklamu. Do budoucna by se tak nemělo stávat, že by firma inzerovala na nenávistných webech, případně na stránkách s falešnými zprávami.

Oslovit reklamou spotřebitele je v době internetu snazší. Velcí hráči jako Google a Facebook používají algoritmy, které vyhodnocují zájmy potenciálního zákazníka. Inzerci tak mohou nabízet bez ohledu na to, co si člověk na síti zrovna prohlíží.

Riziko ovšem spočívá v tom, že zadavatel reklamy se může nevědomky podílet i na financování aktivit, s nimiž nesouhlasí. Běžně se stává, že firmy prostřednictvím služeb Googlu inzerují na webech, které zveřejňují falešné zprávy, tzv. fake news, případně hlásají nenávist.

Jednotlivé firmy proto řeší, jak se k takové situaci postavit. „Hate speech a fake news jsou fenomény, které podkopávají principy respektu a důvěry, které drží naši společnost pohromadě. Mezi základní hodnoty značky Vodafone patří rozmanitosti a inkluze. Také je pro nás velmi důležitá integrita demokratických procesů a institucí, které se fake news často snaží poškodit. Nehodláme tolerovat situaci, kdy může být naše značka spojována s tímto druhem urážlivého a škodlivého obsahu,“ napsal v prohlášení zaslaném novinářům ředitel společnosti Vodafone Vittorio Colao.

Právě Vodafone teď změnil globální pravidla, podle kterých bude reklamu prodávat. Ta zakáží spojování značky s projevy nenávisti a falešnými zprávami. Implementovat je chce formou tzv. whitelistu. Zapojí i globální agenturní sítě a zmíněný Google a Facebook. Třetím stranám, které jednají jejím jménem, a dodavatelům reklamních služeb firma přikáže, aby zajistily, že se inzerce na nežádoucích stánkách nevyskytne.

„Propagace značky Vodafone bude umisťována pouze na webových stránkách a kanálech na sociálních médiích s velmi nízkou pravděpodobností škodlivého obsahu. Účinnost tohoto pravidla bude skupinou Vodafone a její sítí reklamních agentur pravidelně vyhodnocována, aby webové stránky a kanály na whitelistu byly skutečně v souladu s pravidly a aby jejich výčet nebyl ani příliš široký, ani příliš úzký,“ píše Vodafone v tiskové zprávě.

Vodafone se chce podle vlastních slov vyvarovat spojení s obsahem, který „ponižuje ženy nebo menšiny, a se stránkami, které prezentují jako pravdivé informace zprávy, jež nelze ověřit ze spolehlivého přímého zdroje, nebo které jsou takovému spolehlivému přímému zdroji nepravdivě připisovány.“

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1