Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Vyděsila vás kauza Cambridge Analytica? Takto můžete lépe chránit vaše data na Facebooku

Vyděsila vás kauza Cambridge Analytica? Takto můžete lépe chránit vaše data na Facebooku

Skandál kolem společnosti Cambridge Analytica vyděsil uživatele Facebooku. Na další sociální síti Twitter se rozmohl hashtag #DeleteFacebook, vyzývající lidi k rušení účtů na konkurenční platformě. To je ovšem až krajní a ne zcela snadnou možností. Data na Facebooku se však dají ochránit z velké části jen opatrností.

Cambridge Analytica měla bez vědomí uživatelů získat data ze zhruba 50 milionů facebookových účtů. Využila je k tvorbě psychologických profilů, díky nimž následně lépe cílila kampaň například před americkými prezidentskými volbami.

První dobrou zprávou pro znepokojené uživatele Facebooku je, že nyní by to měla podstatně složitější než v roce 2016. A to nejen proto, že aplikace, díky které se jí podařilo data získat, už není na trhu.

Před rokem 2016 mohli aplikace, které využívaly účet na Facebooku k přihlášení odesílat po schválení žádosti data nejen vaše, ale všech lidí, které jste měli v seznamu přátel. To znamenalo, že pokud se do aplikace přihlásilo kolem 300 tisíc lidí, tvůrci získali údaje zhruba 150krát většího počtu osob.

Facebook nyní umožňuje získávat jen informace daného uživatele, který se prostřednictvím něj zaregistroval, a s poskytnutím dat tak souhlasil.

Pro opatrnější pak nabízí celou řadu možností, jak mít data pod kontrolou. Jednou takovou je seznam aplikací, do nichž jste přihlášení pomocí Facebooku. V nastavení pod ikonou Aplikace můžete některým z nich přístup k údajům odebrat.

Pod seznamem je také možnost s názvem Aplikace, které používají ostatní. Tam můžete nastavit, ke kterým kategoriím informací mají přístup další uživatelé. To zahrnuje omezenou škálu dat, ale jsou mezi nimi i některá citlivá jako datum narození. Odškrtnutím přístup odeberete.

Pokud vám ani to nestačí ke klidnému spánku, můžete si Facebook zrušit úplně. To však není tak snadné. Po deaktivaci sociální síť sice odstraní vaše jméno a fotografii z většiny věcí, které jste sdílel nebo komentoval, ale nesmaže všechna data. Účet je tak fakticky jen neviditelný a Facebook doufá, že se vrátíte zpět. 

Ke skutečnému smazání účtu se dostanete přes Centrum nápovědy a heslo Jak můžu svůj účet trvale odstranit. Po kliknutí na odkaz skrytý ve slovech “dejte nám vědět” se dostanete k možnosti odstranit účet. Vyplníte heslo, čímž dokážete, že jde skutečně o vás, Facebook žádost vyhodnotí a za dva týdny vám začne běžet 90denní lhůta na vymazání všech dat ze sítě.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1