Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Výtvarník Černý obvinil ČT z cenzury. Natočil to jako nezkušený začátečník, zní proti němu

Výtvarník Černý obvinil ČT z cenzury. Natočil to jako nezkušený začátečník, zní proti němu

Kontroverzní umělec David Černý na svém facebookovém profilu obvinil Českou televizi, že mu zcenzurovala dokument, který natočil coby součást cyklu GEN, a který měl pojednávat o Davidu Kollerovi. Proti nařčení se ostře ohradili pracovníci televize a režisér dokumentárního cyklu Fero Fenič.

David Černý neváhal použít na adresu veřejnoprávního média pořádně ostrá slova, když Českou televizi prostřednictvím sociální sítě obvinil z cenzury. „Tak to je hustý! Česká televize (teda nějakej jejich cenzor) mně právě zakázala odvysílat GEN o Davidovi Kollerovi. Protože se nepěkně vyjádřil o svini z hradu a jeho předchůdci… Že by ČT už ovládal Ovečkin?,“ napsal Černý.

Podle umělcových slov v dokumentu mluvil Koller „o komunistech a posledních dvou prezidentech“. Černý současně upozorňuje, že se podle jeho názoru blíží doba, kdy se Češi opět budou „plazit pos*raný něco říct.“

V reakci na příspěvek se za Českou televizi ozval její ředitel programu Milan Fridrich, který odpověděl na Černého další příspěvek. Uvedl že za rozhodnutím stál režisér dokumentárního cyklu GEN Fero Fenič, nikoli ČT.

„To je osoba. Fero Fenič. Tak tady nešiřte prosím bludy. Fenič schvaluje výsledné dokumenty a je to celé na jeho úsudku… A Fenič je otec GENu, nedělá v ČT. Ale GEN je jeho autorský projekt a má právo určovat, co je a není GEN. My do toho nijak nezasahujeme. Vyřiďte si to s ním, prosím… Díky,“ uvedl Fridrich.

Následně začali přítomní diskutéři spekulovat o tom, zda za neuvedením dokumentu z autorské dílny Černého nestojí touha Feniče získat vyznamenání z rukou prezidenta. Na tuto strunu zahrál například skladatel Varhan Orchestrovič Bauer.

„Jasně, chápu, Fero chce metál jako Renč a Ten v tý bundě, takže… Hlavně aby to bylo uhlazené a nepokazilo to lid nějakými ostřejšími názory,“ napsal v reakci na status Davida Černého excentrický hudebník.

Mimo diskuzi nezůstal ani sám Fero Fenič, který napsal v odpověď Davidu Černému obsáhlý dopis, který zveřejňujeme v celém jeho znění:

„Ahoj Davide,

protože jsem nechtěl jít jen v obvyklých dokumentaristických kolejích,
rozhodl jsem se pro režii GENu oslovit nejen zkušené dokumentaristy, ale i jiné
osobnosti, aby si zkusili natočit PORTRÉT člověka.
Externě to připravuji pro ČT.
Vážím si tě a toho, co děláš, proto jsem Tebe oslovil mezi prvními s tím,
že by mně zajímal tvůj portrét Davida Kollera.

Neměl jsi dostatek času si něco závazně naplánovat, ani vůli dělat s profesionálním štábem a tak jsi navrhl,
že zkusíš si to průběžně natočit sám, na koleně a zcela nezávazně, s tím, že mi pak ukážeš materiál
a já se budu moct rozhodnout, jestli to chci, nebo ne.
Pak bych to nabídl ČT. Byla to tvoje podmínka, ne moje.

Teď po roce jsi nabídl off line, teda předběžný sestřih – a já ti řekl, co bych vzal a co nechci.
Na rozdíl od výtvarného umění má film a tv tvorba velmi důležitou, tvůrci a kritikou váženou a požadovanou funkci: dramaturga.
S mým dramaturgem jsme se u tebe shodli, že materiál má typické nedostatky nezkušeného začátečníka. 
S tím jsem počítal a přesto, že od profesionála bych ho nepřevzal, u tebe bych se za tvůj pohled rval i se všemi lapsusy neprofesionála,
včetně neostrých záběrů, protože kvůli němu jsem tě oslovil, stál jsem o něj a stojím. 

Co však nelze obhájit je fakt, že jsi nenatočil portrét, ale investigativní publicistiku.
Obrazně řečeno: dohodli jsme se na olejomalbe, ty teď nabízíš skulpturu. 
A ji nejde pověsit na zeď – přičemž jiný prostor nemám.

Gen je určitý formát s velkým potenciálem repríz i po desítkách let, používají ho k výuce i školy apod. Měl by být holdem dané osobnosti, srozumitelný i v toku času, nebo třeba jednou jako nekrolog…
Proto jsme ti s dramaturgem doporučili, co by s tím šlo udělat, aby šlo skutečně o portrét Davida Kollera
a jeho tvorby, který obstojí v konkurenci dalších filmařů. Jsi skvělý umělec, ale zatím nejsi zkušený filmař.
I Věra Chytilová, která v mém studiu natočila několik desítek dokumentů a byla
známá svou tvrdohlavosti, dramaturgii nejen respektovala, ale přímo vyžadovala a děkovala za nápady, jak něco zlepšit.
Film je kolektivní dílo, i zkušení tvůrci stojí o jiný názor a radu.

Je za mnou v žánru dokumentární tvorby dost práce, která mně jako profesionála opravňuje 
držet se svých kritérii a cítit zodpovědnost za to co a jak sděluji přibližně jednomu milionu nejen dospělých, ale i dětí, 
kteří se v prime time na GEN dívají.

Ty, zatím v této oblasti bez prokazatelných zkušeností, jsi nás poslal do prdele a obviňuješ zde z cenzury.
Pochopil jsem, že nemá s tebou smysl bojovat. 
Jsi sólista, takže Gen-u Davida Kollera sloužit nechceš a žádné kritéria tě nezajímají.
Ego tvůrce je silnější, než služba kamarádovi.
Proto jsem rezignoval a přijal tvoji původní podmínku, že mohu si vybrat, jestli tento materiál chci nebo nechci.
Takže nechci. 
Jsme svobodní lidé, respektuji tvé rozhodnutí, tak respektuj i ty moje.
Je to také moje právo i povinnost - jako autora projektu.

Diskutující nesnižujte se k mému obviňování a podsouvání přízemních cílů – moje názory jsou dohledatelné už před volbou pána na Hr
i v moji tvorbě už před listopadem 1989.
Nikdy jsem nikomu nelezl do zadku a nehrbil se. 
Davida Kollera si za jeho názory vážím.

Proto je nefér tady veškeré frustrace z české společnosti házet na ČT, která nic zakázat ani nemohla,
protože si u D. Černého zatím nic neobjednala, ani útočit na mně, když vše bylo jen na přátelské dohodě: ber, jen když budeš chtít.

Je mi smutno, proč se Davide uchyluješ k takovým výkřikům, když dosud jsme se k sobě chovali fér a bylo fér i rozhodnutí obou stran: 
ty nestojíš o dramaturgii a dodržení žánru a já nechci bojovat za tento materiál a prosazovat ho do ČT. 
Mimochodem i proto, že si tě stále vážím a nechci, aby jsi se poškozoval práci, která nedosahuje úroveň tvých jiných uměleckých děl...“

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744