YouTube čelí obvinění ze zneužití citlivých dat dětí. Platformě hrozí drakonická pokuta | info.cz

Články odjinud

YouTube čelí obvinění ze zneužití citlivých dat dětí. Platformě hrozí drakonická pokuta

Americká Federální obchodní komise (FTC) by měla prošetřit, jestli YouTube neporušuje právo dětí na soukromí. S touto výzvou vystoupila americká organizace Centrum pro digitální demokracii (CDD). Podle něj platforma YouTube zcizila a zneužila citlivá osobní data 25 milionů dětí. Podle stížnosti majitel YouTube, tedy Google, respektive společnost Alphabet věděla, že se na videa určená uživatelům od 13 let dívaly i mladší děti. Přesto tento stav neřešila, naopak na něm vydělávala a podporovala ho.

Ačkoliv je YouTube určené až uživatelům starším třinácti let, je jedním z nejvyhledávanějších internetových kanálů pro šesti až dvanáctileté děti, tvrdí s odvoláním na data Centra pro digitální demokracii (CDD) americký Newsweek. Právě šesti až dvanáctileté děti se podle CDD stávají obětí „velmi sofistikovaných digitálních marketingových technik“.

Jejich prostřednictvím o sobě YouTube poskytují důležitá data. Podle CDD tak dochází k porušení přísné americké obchodní legislativy. Jestliže tamní regulátor, Federální obchodní komise podání proti YouTube začne řešit, hrozí platformě, která spadá do konglomerátu Alphabet (stejně jako třeba Google), drakonické pokuty v řádech vyšších stovek milionů až desítek miliard dolarů.

Skupina CDD také tvrdí, že vzhledem k tomu, jak velký má YouTube tržní zásah v cílové skupině 6 až 12 let, mělo by jeho sledování spadnout pod platnost COPPA, tedy zákonu, který upravuje ochranu dětí mimo jiné před nežádoucím či nebezpečným obsahem a také právě před pokusy získat přístup k jejich osobním údajům bez vědomí rodičů.

Podle CDD získával Google prostřednictvím dětských uživatelů YouTube obrovské množství dat, které potom obratně zpeněžil. Newsweek zmiňuje případy speciálních příplatků, které inzerenti museli platit, pokud chtěli svá sdělení dostat například na kanály jako ChuChuTV Nursery Rhymes & Kids Songs (16 milionů odběratelů) či LittleBabyBum (14,6 milionu odběratelů).

Aby toho nebylo málo, jiná občanská skupina si u regulátora stěžuje, že YouTube toleruje stav, kdy se malé děti dívají na animované pořady, jejichž původní obsah je pozměně tak, že obsahuje ofenzivní sdělení.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud