Žena ve vedení může o polovinu zvýšit ziskovost, říká investorka Andrea Ferancová-Bartoňová | info.cz

Články odjinud

Žena ve vedení může o polovinu zvýšit ziskovost, říká investorka Andrea Ferancová-Bartoňová

V době, kdy jsou akviziční dravci ochotni zaplatit za perspektivní byznys kupované firmy nekřesťanské peníze, lze na českém trhu stále ještě narazit na šance, jež nestojí tolik, a přesto jsou příslibem až dvacetiprocentního ročního výnosu. Klíčem je zajímavá myšlenka a přinejmenším čtvrtina žen ve vedení firmy. „Přidaná hodnota plyne teprve ze soužití mezi muži a ženami, čistě ženská firma by takových výsledků zřejmě nedosáhla,“ míní spoluzakladatelka investiční společnosti Espira Investments Andrea Ferancová-Bartoňová.

Žena jako klíč k lepšímu byznysu firmy. Kdy ve vás tahle myšlenka dozrála?

Ve finančním světě je relativně málo žen a velmi málo se investuje do firem, které je mají ve vedení. Přesto jsou tyto firmy podle výzkumů obvykle ziskovější než firmy, které diverzitu, tedy smíšený tým složený z mužů a žen, nemají. Pro nás to je zajímavá příležitost na trhu.

Dá se vypočítat něco jako výnos ženského prvku? 

Studie jedné velké poradenské firmy došla k závěru, že ziskovost společnosti s diverzitou ve vedení může být vyšší i o více než 50 procent. Je třeba vzít v úvahu, že osmdesát procent spotřeby v západní Evropě tvoří ženy. V Česku a na Slovensku je to sedmdesát procent a toto číslo se bude určitě dále přibližovat Evropě. Když si uvědomíte, že máte ve vedení firmy zastoupeného svého největšího zákazníka, tak jste konkurenceschopnější v porovnání s vedením firmy, kde tomu tak není.

Ženy dělají mnohdy lepší rozhodnutí v rámci domácnosti, takže to platí i v prostředí firmy?

To si nemyslíme. Přidaná hodnota plyne teprve z interakcí mezi muži a ženami, takže čistě ženská firma by takových výsledků zřejmě nedosáhla. Podíl žen ve vedení firmy navíc ani nemusí být poloviční, mnohdy je postačující jejich zhruba čtvrtinový podíl.

Kolik investorů tahle myšlenka už napadla v zahraničí?

Pokud víme, jsme druhý private equity fond s touto strategií v Evropě. První je holandský fond Karmajin Kapitaal. Jedna ze spoluzakladatelek tohoto fondu je dokonce v naší investiční komisi. První fond Karmajin Kapitaal z roku 2012 je už proinvestován a v roce 2015 otevřeli druhý, výrazně větší fond se stejnou strategií. V Americe je obdobné investování podstatně rozšířenější.

Pokračování rozhovoru najdete na E15.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud