Zlaté časy českého PR vadnou. Marže dramaticky klesají, klienty je složitější získat i udržet | info.cz

Články odjinud

Zlaté časy českého PR vadnou. Marže dramaticky klesají, klienty je složitější získat i udržet

Obor Public relations, který funguje jako katalyzátor vztahů zadavatelů a firem či veřejných institucí a veřejnosti, prochází v posledních letech významnou transformací. Ta je stále patrnější i na malém českém trhu, kde se podle výpovědí majitelů PR agentur podmínky dramaticky mění. Na jedné straně „píáristy“ tlačí rostoucí náklady a stále konkurenčnější prostředí, na straně druhé se snižují výnosy od klientů, často až o desítky procent. Kdo se nové situaci nepřizpůsobí, na trhu dlouho nepřežije. 

Nižší poplatky od klientů a dramatický pokles marží, drsnější konkurence na trhu, která se ještě prohloubila vstupem freelancerů a velkých hráčů z původně poradenského byznysu a v neposlední řadě i rostoucí náklady za kvalifikované zaměstnance – pokud ti jsou vůbec ještě na trhu k nalezení. To jsou hlavní trendy, které v posledních několika letech dostávají obor Public relations pod výrazný tlak. Kdo se novým podmínkám nepřizpůsobí, nepřežije. Předseda výkonné rady Asociace PR (APRA) Patrik Schober pro nový trend dokonce na nedávné oborové akci PR Summit použil termín PR 4.0.

„Práce v našem oboru je skutečně mnohem náročnější než dříve. Je složitější si klienty získat, ale i udržet,“ míní v rozhovoru pro INFO.CZ Petr Lesenský, zakladatel PR agentury Lesensky a jeden z členů nejužšího vedení oborové organizace APRA. „Průměrné obraty u klientů, kterým pomáháme s media relations, každoročně klesají, u nás v posledních dvou letech o cca 30 procent,“ přibližuje Lesenský.  

Nejvýznamněji se tlak na PR agentury projevuje právě v nižších maržích za služby. „Zakázek máme sice všichni (členové APRA, pozn. red.) dost, jen jsou maržově mnohem méně zajímavé. Proč? Hlavní roli hraje dražší a méně loajální pracovní síla, konkurence agentur napříč obory, ale také fakt, že se ještě všichni stále učíme pracovat s provazováním jednotlivých činností, monetizací více druhů činností v jedné zakázce,“ vysvětluje Petr Lesenský.

Není přitom jediný, kdo na klesající ziskovost PR služeb poukazuje. Podle ředitele PR agentury Crest Communications Jaroslava Matyáše se cena za tradiční PR služby v posledních letech snižuje. Může za to jak růst počtu freelancerů, tak i vstup nových velkých hráčů z původně poradenského či marketingového byznysu. Přestože však nižší marže zní primárně jako špatná zpráva, má i svá pozitiva. „Díky této devalvaci si alespoň může služby PR agentur dovolit více klientů než dříve,“ říká Matyáš. 

Oficiální data sice naznačují, že zisky v oboru stále rostou – podle posledních, předloňských dat, firmy sdružené v APRA, což je asi tři čtvrtiny trhu, vydělaly meziročně o 3,5 procent více. Jenže tento růst je třeba brát s rezervou. Po odečtení inflace, která v roce 2018 dosáhla 2,1 procenta, se z víceméně přijatelného čísla de facto stává černá nula.

A za druhé, i APRA přiznává, že růst ziskovosti zaznamenalo jen 47 procent agentur. Tedy jinými slovy, většina PR agentur buď příjmově stagnovala, nebo se jejich zisky dokonce snížily. Růst ziskovosti v rámci oboru podle Matyáše pramení zejména z „nových“ služeb, které agentury klientům nabízejí, a které se z velké části soustředí na správu sociálních sítí a další digitální služby. „Za celkovým růstem příjmů v odvětví stojí digitální služby, na druhé straně měsíční paušály za tradiční služby nijak zvlášť nerostou,“ doplňuje Matyáš. 

„Čísla APRA ale na druhé straně také nelžou,“ pokračuje Lesenský. „Stěžejní PR agentury, členové APRA, finančně nestrádají, protože pochopily, že musí své služby výrazně pozměnit. Naše agentura proto v posledních několika letech nabízí klientům mnohem více strategicko-konzultačních služeb, v kampaních je pak zřejmé, že se stírá hranice mezi klasickým PR a marketingovou komunikací,“ dodává zakladatel agentury.

Všichni oslovení ředitelé agentur se shodují, že je třeba vnímat současné tlaky na profesi jako příležitost vyniknout. „Kvalitních lidí je málo, náklady se zvyšují, klienti tlačí na rozpočty a konkurence je velká,“ vypočítává pro INFO.CZ ředitel PR agentury ADison Tomáš Fridrich. „To všechno je ale obehraná písnička posledních let, která trápí každý obor a místo stěžování je potřeba se k tomu nějak postavit. Jako výzvu pro obor beru nutnost přimět mnohé byznysové leadery, aby pochopili, že mediální krajina a hlavně lidé se změnili. Neobstojí korporátně laděná klišé, vytáčky a snahy zamaskovat trpkou skutečnost. Klíčové je přijmout zpětnou vazbu a změnit vlastní chování,“ míní Fridrich. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud