Články odjinud

Amazon pod palbou. Trump se do něj opět pustil na Twitteru, střílel však slepými

Amazon pod palbou. Trump se do něj opět pustil na Twitteru, střílel však slepými

Americký prezident Donald Trump o víkendu na sociální síti Twitter opět zaútočil na americkou společnost Amazon. Před několika dny se do firmy Jeffa Bezoze opřel kvůli tomu, že údajně neplatí daně, nyní mu vadí, že podle něj vykořisťuje Americkou poštu. Ta má díky nevýhodné dohodě s obchodním gigantem prodělávat až 1,5 dolaru na každé zásilce. Jenže jak už to u Trumpových impulzivních tweetů většinou bývá, pravda je někde jinde. 

„Je zdokumentované, že Americká pošta prodělává na každé zásilce, kterou pro Amazon přepraví, asi 1,5 dolaru,“ prohlásil o víkendu americký prezident skrze své nejoblíbenější komunikační médium. „To musí skončit. Amazon musí nyní platit tržní cenu a řádné daně,“ dodala hlava Ameriky.

Do svého výlevu na sociální síti Trump zahrnul i deník Washington Post, který obvinil, že působí jako lobbyistická platforma firmy. Jak Amazon, tak Washington Post, vlastní Jeff Bezoz, podle magazínu Forbes aktuálně nejbohatší člověk na světě.

Zastánci Amazonu nicméně podle deníku BBC neváhali a prezidenta obratem upozornili na audit, který zpracoval americký telekomunikační regulátor. Podle něj totiž americká pošta na kontraktu s Amazonem vydělává peníze, kterými pak může dotovat ceny služeb pro veřejnost. „I díky dohodě s Amazonem nemusí pošta zvyšovat ceny dopisů,“ argumentují.

Je však pravda, že Donald Trump nemířil úplně mimo, když zmínil, že pošta by mohla vydělávat více peněz. Problém je nicméně složitější a odvíjí se od toho, že americký Kongres v roce 2006 schválil formuli, podle které pošta vypočítává minimální cenu za přepravený balík - to proto, aby instituce nezneužívala svého postavení vůči komerčním subjektům jako je třeba FedEx či UPS, upozorňuje ve své analýze server Vox.

Tato cena však byla vypočítána a zafixována před dvanácti lety, když bylo doručování balíků pro poštu okrajový byznys. To se však nyní změnilo a tento sektor nyní tvoří asi čtvrtinu tržeb firmy. Analýza společnosti Citigroup proto následně upozornila na to, že díky této disproporci nabízí pošta své služby při přepravě balíků o asi 1,46 dolaru levněji, než by měla. 

Tato snížená cena se však týká všech přepravených balíků. Proto, že je však Amazon vskutku obří společnost, která přepravuje nejvíce zásilek, tak je rovněž nejvíce na očích. 

Celý problém má ještě tu stránku, že Americká pošta plní dvojí roli - jednak funguje jako subjekt veřejné služby při zajištění poštovní komunikace a dále však funguje i jako komerční subjekt, který usiluje o získání kontraktů na doručování komerčních zakázek. To je pro poštu příhodné, protože těmito zakázkami může doplnit kapacity při doručování, které stejně musí ze zákona vykonávat. 

Hospodaření Amerického poštovního úřadu nicméně i přes to připomíná černou díru. Od roku 2007 dosáhla celková ztráta podniku na obřích 63 miliard dolarů. Problém však není v doručování balíků, což je jediná růstová a zisková oblast firmy, ale v poklesu objemu běžných poštovních zásilek. Významné finanční břímě pro společnost představují rovněž personální náklady a vysoká, podle některých až přemrštěná, cena za zdravotní a sociální programy pro zaměstnance.

 

 

Články odjinud