Boj s klimatickými změnami zahýbe s cenami letenek. Francie chce vybírat zvláštní ekologickou daň | info.cz

Články odjinud

Boj s klimatickými změnami zahýbe s cenami letenek. Francie chce vybírat zvláštní ekologickou daň

Letecký průmysl musí také svým dílem přispět k boji se skleníkovým efektem, usoudila francouzská vláda a rozhodla o zdanění letenek. Ekologický příspěvek, který se týká jen letadel opouštějících Francii, se začne vybírat od příštího roku.

U všech letů opouštějících francouzská letiště uvalí vláda Édouarda Philippa od příštího roku ekologickou daň ve výši 1,50 až 18 eur na letenku. V úterý to oznámila ministryně dopravy Elisabeth Borneová, podle níž nová ekologická daň přinese do státní pokladny asi 182 milionů eur. Ty mají být použity k investicím do ekologičtějších způsobů dopravy, zvláště na rozvoj železnic. Daň se dotkne jak klasických, tak i nízkonákladových aerolinek.

Zdanění se vyhnou pouze lety mířící na středomořský ostrov Korsika a také na francouzská zámořská území. Výjimku dostaly také lety, při nichž budete ve Francii pouze přestupovat.

Pokud budete cestovat po Francii nebo do jiného státu Evropské unie, zaplatíte za letenku v ekonomické třídě o 1,50 eur více, v byznysové třídě letadla pak 9 eur. Poletíte-li mimo území Evropské unie, zvedne se cena letenky o 3 eura v ekonomické třídě a o 18 eur v byznysu.

Jak informoval deník Le Figaro, rozhodnutí padlo po úterním zasedání ekologické rady vedené prezidentem Emmanuelem Macronem. Ministr pro ekologický přechod François de Rugy potvrdil, že Francie chce v tomto boji pokračovat i na evropské i světové úrovni“. Lze tedy očekávat, že francouzští diplomaté brzy navrhnou toto opatření i na Radě ministrů v Bruselu.

Zatímco vláda plánuje investice do železnic, letečtí dopravci už sčítají budoucí ztráty. Společnost Air France je vyčíslila na 60 milionů eur ročně. Dominantní letecký dopravce v zemi upozorňuje na fakt, že jeho vnitrostátní spoje už loni skončily deficitem 180 milionů eur a nyní se situace ještě zhorší.

„Rozhodnutí vlády je o to nepochopitelnější, že nová daň má financovat konkurenční způsoby dopravy, a ne energetický přechod v sektoru letectví,“ píše se v prohlášení firmy. Ta si myslí, že vláda by měla podpořit spíše přechod na trvale udržitelná biopaliva.

Za „ekonomický a environmentální nesmysl“ pak novou daň označil Thomas Juin, šéf Svazu francouzských letišť. Jejím jediným cílem je podle něj naplnění pokladny Agentury pro financování francouzské dopravní infrastruktury.

Za vítězství a opatření jdoucí „dobrým směrem“ naopak označil schválení nové daně poslanec Matthieu Orphelin, který letos v únoru opustil řady vládního hnutí Republika vpřed“ právě kvůli nesouhlasu s jeho ekologickou politikou. Ze stejného důvodu odešel loni z vlády její nejpopulárnější ministr Nicolas Hulot. I on byl rozhořčen propastí mezi předvolebními sliby a reálnou environmentální politikou Elysejského paláce.

O zdanění letecké dopravy kvůli boji s klimatickými změnami se v zemi galského kohouta diskutuje už několik měsíců. Na začátku června dokonce dva poslanci navrhli zákaz nebo výrazné omezení vnitrostátních letů, u nichž se nabízí alternativní dopravní spojení vlakem ve srovnatelném čase.

Studie Evropské komise pak doporučila zdanit letecké palivo kerosen 33 eurocenty na litr, aby se snížilo znečištění způsobené leteckou dopravou.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud