Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Do Fica tepe už i slovenská církev. „Ježíš vyhnal takové kupce, kteří měli na stole milion“

Do Fica tepe už i slovenská církev. „Ježíš vyhnal takové kupce, kteří měli na stole milion“

Slovenského premiéra Roberta Fica kritizují už i církevní kruhy. Nespokojenost s událostmi posledního týdne a průběhem vyšetřování smrti novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové se promítla do obsahu nedělních mší i smutečních řečí na pohřbech obou lidí. K nějaké víře se přitom na Slovensku hlásí daleko více lidí než v Česku.

Nedělní prostor k zamyšlení využila řada kněžích k apelům na slovenskou společnost i na představitele vlády. Trnem v oku se stala především scéna z tiskové konference premiéra Roberta Fica, na kterou přinesl milion eur v bankovkách určený pro člověka, který pomůže dopadnout vraha Kuciaka a Kušnírové.

„Bratři a sestry, dnes máme třetí postní neděli. V evangeliu mám rozzlobeného Ježíše Krista, který vyhnal kupce z chrámu. Takové kupce, kteří měli na stole milion,“ prohlásil podle reportéra webu Aktuality.sk bratislavský kněz Milan Bubák.

O bankovkách se během své řeči na pátečním pohřbu Kušnírové zmiňoval také košický pomocný biskup Marek Forgáč, který nepřímo obvinil Fica, že může za smrt mladé dvojice. Mluvil o vůdcích, kteří svými aktivitami, kontakty či nečinností vytvořili ovzduší, ve kterém se daří organizovanému zlu.

„Slovensko nechce vidět bankovky na stole. Slovensko potřebuje vidět charakterní vůdce,“ pravil Forgáč. Vlivný řeckokatolický biskup Milan Lach zase na Facebooku konstatoval, že korupci odsuzuje také nejvyšší představitel katolické církve papež František.

Předseda Konference biskupů Slovenska Stanislav Zvolenský na Kuciakově pohřbu vyjádřil víru, že zlo nezvítězí. Ocenil práci novinářů a zalitoval, že je veřejnost docení, jen když dojde k podobnému neštěstí. Připomněl, že bez novinářů není možné uhájit svobodu v zemi.

 „V celé naší zemi však dnes úplně přirozeně a logicky zaznívá otázka, jak se svojí mocí nakládají ti, kterým byla svěřena. Jakým způsobem bude vyřešený tragický případ smrti Jána a Martiny zásadně ovlivní odpověď,“ konstatovat Zvolenský.

Stanoviska církevních představitelů mají na Slovensku daleko větší skupinu posluchačů než v Česku. Slovenská společnost je daleko více nábožensky zaměřená. Zatímco v ČR se při posledním sčítání lidu přihlásilo k nějaké víře či vyznání 20,6 procenta lidí, na Slovensku tvoří jen stoupenci římskokatolické církve 62 procent populace. Ateistů a těch, kteří vyznání neuvedli, je necelá čtvrtina.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1