Články odjinud

Do Teheránu dorazil muzikál Bídníci. Ženy hrají v parukách, diváci přesto tleskají vestoje

Do Teheránu dorazil muzikál Bídníci. Ženy hrají v parukách, diváci přesto tleskají vestoje

Divák si zde může připadat jako v Paříži nebo v New Yorku, avšak účinkující zpívají persky a diváci sedí v luxusním teheránském hotelu. Muzikál Bídníci kupodivu plní sál v islámské republice, která se od protizápadně laděné revoluce z roku 1979 nepřestává obávat vlivu evropské a hlavně americké kultury.

V Íránu se Jean Valjean, inspektor Javert, Gavroche, Cosetta, Marius a Fantina zabydleli už dávno, neboť román Bídníci Victora Huga začal v Persii vycházet (na pokračování) poprvé v roce 1910, připomíná agentura AFP. Duchovní vůdce íránských - a obecně i šíitských - muslimů ajatolláh Alí Chameneí jej považuje za nádherné dílo o „dobrotě, lásce a citu“.

Román Bínváján, jak zní perský název Hugova díla, byli v Íránu navíc několikrát zfilmován a vznikly podle něj kreslené seriály. Muzikálového zpracování se ale s ohledem na přísnou cenzuru zatím nikdo neodvážil. „Ženy mají ve všech výstupech na hlavě paruku,“ stojí na plakátě muzikálu a tato poznámka je červeně podtržena. To má svůj důvod, protože celé představení by mohlo být ohroženo, kdyby některá z hereček ukázala třeba jen pramen svých pravých vlasů.

 

Jak ale nastudovat muzikál v zemi, která nestrpí, aby ženy tančily nebo sólově zpívaly před cizími muži? Režisér Hosejn Pársáj působil pět let v oddělení divadelního umění ministerstva kultury a ví velmi dobře, co se smí. A co už ne. O nastudování muzikálu přemýšlel deset let, od chvíle, kdy v Londýně spatřil muzikál Oliver Twist. „Odcházel jsem z něj s hořkým pocitem, proč v Íránu muzikály nemáme. Několik dní jsem se tím trápil a pak jsem si předsevzal, že jednoho dne nějaký nastuduji,“ řekl Pársáj. 

Podařilo se mu to předloni, kdy v opeře Vahdat, která má kapacitu 700 míst, dávali několik týdnů jeho představení Olivera Twista. Ve srovnání s tím jde v případě Bídníků o superprodukci, protože je potřeba 150 hudebníků a sboristů. Všichni jsou Íránci. Hraje se v sále luxusního teheránského hotelu Espinas Palace pro dva a půl tisíce diváků.

Pársáj tentokrát upravil mezinárodně proslavenou britskou verzi muzikálu. Původně Bídníky nastudoval v Paříži v roce 1980 Francouz Robert Hossein. Teheránská premiéra se konala loni 11. října a byl to úspěch. Hraje se šestkrát týdně navzdory útokům části tisku, podle nějž je to záležitost jen pro bohaté. Pársáj přiznává, že při ceně vstupenek od 500 tisíc do 1,85 milionu ríjálů (100 až 400 Kč) není představení přístupné komukoli. List Sázandegí o muzikálu informoval pod titulkem Bídníci pro bohaté, ultrakonzervativní list Džaván svou kritiku nazval Bídníkům vstup zakázán a poněkud revolucionářsky poukazuje na „invazi buržoazního divadla“.

Pársáj ale Bídníky považuje za mistrovské dílo, které promlouvá „ve všech epochách a bez ohledu na hranice“, tedy i v dnešním Teheránu. „Řeší se tu otázka třídního rozdělení, chudoby, společenského rozkladu. Problémů, které stále existují. Jde o vážné varování, připomínku, že existují také jiné třídy obyvatel a že je naší povinností je brát na zřetel," řekl režisér.

Teheránský hotelový sál postrádá orchestřiště, takže hudebníci hrají v mezaninu nad scénou. Většina účinkujících nemá zkušenost se zpěvem – a je to znát. Minimalistické kulisy doplňuje živé osvětlení a projekce videa. Zato kostýmy jsou velmi pracné a pestré, v případě postav pocházejících z chudého prostředí působí až přehnaně. S ohledem na cenzuru se tančí spíš střídmě a herci se navzájem nedotýkají. Zákaz sólového ženského zpěvu se tu obchází s pomocí černě oděné ženy, která stojí stranou se zahalenou tváří a podporuje tlumeným hlasem výstup herečky na scéně.

Publikum je bez ohledu na tyto detaily více než spokojeno a herce oceňuje potleskem vestoje. Pársáj už proto plánuje další kusy. Když se mu teď podařilo přivést do Íránu Broadway, chtěl by muzikálově zpracovat i domácí díla, například tvorbu perského básníka Džaláleddína Rúmího, který žil o šest století dříve než Hugo.

 

Články odjinud