Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Dryjáčnická agitka, nebo dojemná podívaná? Ramadánová reklama hýbe muslimským světem

Dryjáčnická agitka, nebo dojemná podívaná? Ramadánová reklama hýbe muslimským světem

Dojemná reklama. Ideální způsob, jak potenciální dojné krávě, známé též jako zákazník, zahrát na city a přimět ji, aby si vás zapamatovala a nechala si od vás při první příležitosti řádně pustit žilou. Možná to zní cynicky, ale v byznysu jde o peníze přece až v první řadě. A vzhledem k tomu, že během ramadánu dosahuje v muslimském světě sledovanost televize rekordních čísel, je to také ideální doba vypustit do světa reklamy, o kterých se bude mluvit.

Přesně tak to dělá kuvajtský mobilní operátor Zain, jehož letošní reklama u příležitosti nejposvátnějšího měsíce muslimského roku se stala okamžitě virálem a vyvolala takový rozruch, že stačilo pár dní a už platí za jednu z nejkontroverznějších arabských reklam vůbec.

Od balónků po vážná témata

Nutno říci, že Zain není na poli kontroverze žádným nováčkem. Stejně jako celá řada jiných firem v muslimském světě přichází každý rok s novám reklamním spotem natočeným speciálně kvůli ramadánu. Jejich tón se ale postupem let značně změnil.Kuvajtský operátor ustoupil od veselých, roztančených reklam vybízejících k větší dobrotě, všímavosti, laskavosti a ochotě, k těm podstatně vážnějším. Chlapce, jenž nalákal zpěvem do opuštěné cukrárny návštěvníky trhu a dojímal diváky svým laskavým srdcem v roce 2008, nebo třeba populárního zpěváka Hamúda al-Chudara, jenž zpíval a vyráběl z balónků veselé předměty o čtyři roky později, vystřídali nejdřív populární umělci pomáhající v uprchlickém táboře dětem (2015).Vloni i letos zašel Zain ještě o krok dál a jeho reklamní spoty vzbudily vlnu zájmu i emocí. Publikum se na sociálních sítích rozdělilo na dva tábory: Jedna skupina je nadšená, druhá rozhořčená. Ti první velebí citlivé zpracování zásadních témat, ti druzí protestují, že tak zásadní témata, výjevy a obrazy nesmějí sloužit komerčním účelům, je to hanba a ostuda. Ale  jak známo i špatná reklama je reklama a čím víc se o něčem mluví, tím líp.

Vloni nesla reklama Zainu v době ramadánu silné poselství odsuzující tzv. islámský terorismus „Láskou proti teroru“.Kuvajtský zpěvák Husajn al-Džasmí v ní zpíval o tom, že Boha máme uctívat láskou a ne násilím. Ve tříminutovém klipu se sebevražednému atentátníkovi postavili věřící a přiměli jej, aby upustil od svého záměru. Vedle řady obětí skutečných teroristických akcí, případně těch, kteří při nich ztratili někoho blízkého, se v reklamě objevil i chlapeček, který ztvárňoval pětiletého Umrána Daqníše. Možná si vzpomenete na Umránovu fotografii, která obletěla svět: malé dítě celé od prachu a krve sedí vzadu v sanitce s rukama v klíně a jen – snad šokovaně, snad apaticky – kouká. Jenže Umrán utrpěl zranění během útoku Asadových vojáků v Aleppu, a reklama tvrdila, že všechny oběti v klipu zobrazené mají na svědomí teroristé z al-Káidy a Islámského státu. To bohatě stačilo k tomu, aby reklama kromě pozitivního ohlasu sklidila i pořádnou porci kritiky a vysloužila si hashtag #zaindestortsthetruth (zain překrucuje pravdu). Vyrojily se požadavky na oficiální omluvy syrskému lidu a na stažení „závadného“ spotu.

Pojďte přerušit půst

Loňské reakce jsou ale nic v porovnání s tím, jaký ohlas vyvolala reklama letošní. Malý, roztomilý chlapec v ní zpívá „Pane prezidente, pojďte se mnou přerušit půst, pokud v ruinách dokážete najít můj domov“ a postupně oslovuje Trumpa, Putina, Merkelovou, Trudeaua a Kim Čong-una, kterým vysvětluje, v jak zoufalé situaci jsou on a jeho krajané, jak umírají a jsou odsuzování kvůli své víře. Nechybí srdceryvné záběry na chatrné loďky, na nichž se snaží imigranti dostat do Evropy („země snů“, jak je v písni nazývána), na barmské Rohingy nebo na holčičku ve vězení představující Palestinku Ahed Tamímí, která za napadení izraelského policisty skončila za mřížemi. Celý videoklip vrcholí prohlášením, že letošní iftár, nebo-li přerušení půstu, se odehraje „v Jeruzalémě, hlavním městě Palestiny“, k němuž chlace doprovázejí dospělí muži v tradičních kuvajtských, zálivových a saúdskoarabských oděvech. Ti nejspíš symbolizují šestici členských zemí Rady pro spolupráci arabských zemí v Zálivu: Bahrajn, Kuvajt, Omán, Katar, Saúdskou Arábii a Spojené arabské emiráty.

Pro velkou část diváků je to dojemná, silná a krásná podívaná. Reklamu komentovala například i jordánská královna Ránija, podle níž „uděláme dobře, když budeme naslouchat dětským hlasům“, nebo bývalý viceprezident Poradního shromáždění Sultanátu OmánIsháq bin Sálima as-Sijábí: „Z jazyka úctyhodného arabského dítěte, nositele nevinnosti dětí a odvahy a síly mužů, splynula slova, jež otřesou sionisty a jejich stoupenci,“ komentoval as-Sijábíreklamu ve svém tweetu a dodal, že tato píseň povzbudí děti a po zoufalství dospělých přijde generace, která bude přerušovat půst v Jeruzalémě, hlavním městě Palestiny.

Kritici spot naopak vnímají jako nevkusný, sentimentální, šablonovitý a dryjáčnický.„Jestli jste si mysleli, že Zain nemůže v absolutním nedostatku vkusu překonat loňskou ramadánovou reklamu, počkejte, až uvidíte tu letošní,“ píše na Twitteru jeden z Kuvajťanů. Mnohým vadí, že jsou v klipu Arabové zobrazovaní jako oběti, což jen utvrzuje zažité stereotypy. „Od jedné nezdařilé ramadánové reklamy těžící z tragédií k ještě pitoresknějšímu zvěřinci katastrof,“ komentovala reklamu zakladatelka dubajské nezávislé filmové platformy Sínamá Akíl Buthajna Hámid Kazím a dodala, že podle ní jde o „prototyp komerčního oportunismu“.

Zainu ale může být kritika srdečně jedno. Za necelý týden od zveřejnění se totiž reklama dočkala pěti milionu zhlédnutí a má velkou šanci překonat čtrnáct a půl milionu diváků, kteří se podívali na tu loňskou, hrající na city s nic moc menší vervou. A o tom, stejně jako o publicitě, které se jí dostává v médiích po celém světě – tom skutečném i tom virtuálním – se většině obchodníků může jenom zdát. Takže účel je splněn, a jaký kalibr na nás kuvajtský operátor vytáhne příští rok?

 

Většinu velkých měst získalo ANO, neovládlo ale Prahu. Významně ztratila ČSSD

Hnutí ANO získalo v letošních komunálních volbách nejvíce velkých měst. Ztratilo ale Prahu, kde vyhrála ODS před Piráty, ANO tam skončilo páté. V Brně, Ostravě a řadě dalších měst však zvítězilo. Významné ztráty zaznamenala sociální demokracie. V celé republice pak tradičně nejvíce zastupitelských křesel získala nejrůznější místní sdružení nezávislých kandidátů. Volební účast se pohybovala mírně nad 47 procenty, což je zhruba o tři procentní body víc než v roce 2014. Vyplývá to z údajů na volebním serveru.

Občanští demokraté sice v Praze vyhráli, ale mohou i tak skončit v opozici. O koalici chtějí totiž další subjekty, jež v hlavním městě uspěly - hnutí Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) - jednat s Piráty. Do pražského zastupitelstva se poprvé od roku 1990 nedostanou zástupci ČSSD a KSČM. Sociální demokraté nebudou poprvé od roku 1990 ani v zastupitelstvech některých dalších měst, kde dosud měli vliv na chod radnic. Platí to například pro Hradec Králové, Ústí nad Labem a Zlín.

ODS, která v Praze vyhrála komunální volby, získala v 65členném zastupitelstvu 14 mandátů. Druzí Piráti mají 13 mandátů stejně jako třetí Praha Sobě a čtvrtá koalice TOP 09 a STAN. Hnutí ANO, jež mělo v minulém období primátorku, v Praze skončilo na pátém místě. Bude mít 12 křesel.

Volby

V Brně vyhrálo hnutí ANO s 23,03 procenta voličů a v pětapadesátičlenném zastupitelstvu získalo 18 mandátů. Na druhém místě skončila ODS s podporou Svobodných s výsledkem 18,55 procenta, což znamená zisk 14 mandátů. Primátor a lídr ANO Petr Vokřál jednal už s jedničkou ODS Markétou Vaňkovou. Ani jeden spolupráci nevyloučil, ale ani ji nepotvrdil.

V Ostravě vyhrálo ANO s velkým náskokem. Získalo 32,72 procenta hlasů a 21 mandátů v zastupitelstvu, které má 55 členů. Na druhém místě skončilo hnutí Ostravak, volilo ho 11,49 procenta lidí a má sedm mandátů. Ostravský primátor a lídr vítězného hnutí ANO Tomáš Macura už před volbami tvrdil, že by uvítal pokračování nynější koalice s hnutím Ostravak, ODS a lidovci. Dnes ČTK řekl, že to platí.

ANO zvítězilo ve valné většině krajských měst, na prvním místě skončilo také v Plzni, Olomouci, Jihlavě, Hradci Králové, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Pardubicích, Českých Budějovicích a Zlíně. V Liberci skončilo ANO druhé, vyhráli tam Starostové pro Liberecký kraj.

Link

Z dalších statutárních měst zvítězila například v Karviné a ve Frýdku-Místku ČSSD. V Třinci vyhrálo sdružení Osobnosti pro Třinec, v Kladně Volba pro Kladno a v Mostě hnutí ProMOST. Občanští demokraté zvítězili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Teplicích. ANO vyhrálo v Chomutově, Přerově, Prostějově, Havířově, Děčíně a Opavě.

Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli>>>

Premiér a předseda ANO Andrej Babiš označil výsledky v krajských a okresních městech za úspěch. ANO podle něj mění Česko k lepšímu. Pražský výsledek předseda ANO a premiér považuje za důsledek toho, jaké bylo působení zástupců hnutí v hlavním městě v uplynulých čtyřech letech. Neočekává, že by výsledek voleb ovlivnil fungování koaliční menšinové vlády ANO a ČSSD.

Podle předsedy ODS Petra Fialy občanští demokraté ve volbách jasně posílili a ukazuje se, že strana jde krok po kroku správným směrem. V příštích volbách do Poslanecké sněmovny by podle něj měla ODS bojovat o směřování Česka proti "levicovému hnutí ANO". Babiš předtím při hodnocení voleb levicovou orientaci svého hnutí odmítl a Fialu kvůli podobným vyjádřením kritizoval.

Link

Předseda ČSSD Jan Hamáček bere výsledek voleb jako signál, že se sociální demokracie už odrazila ode dna, na které dopadla v loňských sněmovních volbách. Úspěchy se dostavily tam, kde je strana konsolidovaná, řekl. Vyzdvihl výsledky v Karviné, Frýdku-Místku či Náchodě, naopak pro velká města chce hledat nová témata, za vhodné považuje dostupné bydlení.

Volby se podle komisí obešly bez větších problémů. V Ústeckém kraji ale policie přijala několik podnětů kvůli podezření z možného pokusu o ovlivnění voleb, všemi se zabývá. Kriminalisté zasahovali ve volebních místnostech v Ústí nad Labem a Bílině na Teplicku, podrobnosti ale zatím policie sdělovat nebude.

Sto třicet mega v hajzlu a Prahu nemáme. Komentář čtěte zde>>>

Po volbách už padají hlavy. Rezignovat se chystá místopředseda ČSSD Foldyna>>>

-1