Elektroauta jsou ekologičtější, i když jezdí na „uhlí“, tvrdí nová studie

I kdyby elektroauta jezdila na elektřinu, vyrobenou z velké části spalováním uhlí, jsou celkově mnohem ekologičtější než vozidla se spalovacím pohonem. Tvrdí to alespoň závěry nové studie Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E). Autoři prý vůbec poprvé porovnali u obou typů vozidel nejen emisní náklady na provoz, ale také na výrobu, včetně výroby baterií.

Právě fakt, že výrobci elektromobilů nezapočítávají do ekologické stopy zdaleka všechny položky, byl totiž hlavním argumentem kritiků takzvané elektromobility. Ti dlouhodobě tvrdí, že elektroauta nejezdí na vodu, ale na elektřinu, která se také musí někde vyrobit. A často se tak děje v těch „nejšpinavějších“ zdrojích. Když se k tomu připočtou náklady na dopravu komponentů z Číny, výrobu baterií či těžbu vzácných kovů, vozidla na elektrický pohon svou pověst ekologického vozítka rychle ztrácí. A jejich ekologická stopa je tak možná ještě širší než u vozidel se spalovacím motorem.

Právě toto tvrzení se autoři studie údajně rozhodli ověřit. Zmapovali všechny emisní náklady obou typů vozidel jako celek a zároveň zohlednili i rozdílný energetický mix v jednotlivých zemích. A závěr byl údajně jednoznačný. I v těch státech, kde se většina elektřiny vyrábí spalování fosilních zdrojů, vyprodukuje elekroauto méně emisí než vozidlo se spalovacím motorem.

Zrno: Ach ten nesnášenlivý Kubera

sinfin.digital