Google překročil rubikon. Zastavil několik stovek reklam Donalda Trumpa a nechce říct proč | info.cz

Články odjinud

Google překročil rubikon. Zastavil několik stovek reklam Donalda Trumpa a nechce říct proč

Obavy, že technologičtí giganti Google a Facebook sledují vlastní politické cíle, zásadně vzrostly po odhalení americké televize CBS. Portál YouTube (patřící Googlu) podle ní stáhl více než 300 reklam amerického prezidenta Donalda Trumpa. Firma přitom odmítá říct, proč inzeráty nepublikovala, a odvolává se na takzvanou „zprávu o transparentnosti“, kde eviduje jednotlivá videa. Konkrétní důvody pro nezveřejnění reklam ovšem ani zde neuvádí.

Zacházení s politickou reklamou na sociálních sítích vyvolává v poslední době velké obavy, zejména pak s blížící se volbou amerického prezidenta v příštím roce. Kritika mířila dosud především na Facebook, který například před pár týdny odmítl stáhnout Trumpovu reklamu, jež obsahovala prokazatelné lži o bývalém americkém viceprezidentovi Joe Bidenovi, který je prezidentovým politickým rivalem. Twitter pro změnu zakázal veškerou politickou reklamu a YouTube upravil podmínky pro její publikování.

V rozhovoru na CBS šéfka YouTube Susan Wojcicki uvedla, že kontroverzní Trumpova reklama o Bidenovi, která se věnuje jeho angažmá na Ukrajině, pravidla společnosti Google neporušuje. Novinářka Lesley Stahlová se pak šéfky největší videoplatformy světa zeptala, zda firma stáhla nějaké jiné reklamy amerického prezidenta. „Existují reklamy Donalda Trumpa, které nebyly odsouhlaseny k publikaci na Googlu či YouTube,“ odpověděla Wojcicki.

Google nechce ovšem říct, proč se jednotlivé reklamy na YouTube neobjevily. Firma novináře odkázala na „zprávu o transparentnosti“, z níž vyplývá, že neprošlo více než 300 spotů. I tak ovšem není zřejmé, zda šlo o lživá videa, nebo zda například porušovaly autorská práva.

Stahlová v této souvislosti upozornila šéfku YouTube, že si konzervativci často stěžují na diskriminaci ze strany Googlu, který považují za zaujatý, a uvedená vysvětlení pro ně zřejmě nejsou příliš uklidňující. „Na YouTube je řada velmi úspěšných konzervativních tvůrců. Naše systémy, algoritmy nedokážou porozumět rozdílu mezi demokratem a republikánem. Nemají vestavěné nadržování žádné politické straně. Slyšíme kritiku ze všech stran. Máme rovněž uživatele s více liberálními názory a také si stěžují na diskriminaci,“ uvedla na tuto námitku Wojcicki.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud