Klimatické změny ochudí rýži o bílkoviny a vitamíny, tvrdí vědci. Asii čekají těžké časy | info.cz

Klimatické změny mohou přinést vážné problémy šesti stům milionům obyvatel těch zemí, které jsou co do výživy závislé na spotřebě rýže. Tvrdí to výzkum, jehož výsledky zveřejnil časopis Science Advances. Plodina experimentálně pěstovaná v podmínkách, ke kterým se planeta může dobrat na konci století, bude obsahovat méně bílkovin, vitamínu B i minerálů.

Vědci provedli pokus na osmnácti druzích rýže, které zasadili na vybraných polích v Číně a Japonsku, kde simulovali předpokládaný stav klimatu na konci tohoto století. U takto pěstovaných plodin se obsah bílkovin snížil v průměru o desetinu. Došlo i k úbytku potřebného vitamínu B, a to v závislosti na druhu rýže mezi 13 a 30 procenty.

Ze zrn zčásti zmizely, byť jen v řádu procent, také zinek a železo, které jsou pro tělo nepostradatelné. Vitamínu E naopak badatelé v rýži zaregistrovali o 13 procent více.

„Prokázali jsme, že globální oteplování, klimatické změny a zvýšený výskyt skleníkových plynů – jmenovitě oxidu uhličitého – může mít opravdu vliv na obsah živin v potravinách,“ konstatoval pro agenturu AFP spoluautor studie Adam Drewnowski z Washingtonské univerzity. „Což může mít zničující efekt na ty země, jejíž obyvatelé čerpají více než dvě třetiny procent potřebných látek výhradně z rýže,“ dodává badatel.

Takové parametry v současnosti podle listu The New York Times splňují až dvě miliardy chudých obyvatel z venkovských oblastí řady asijských zemí, především pak z Bangladéše, Barmy, Indonésie a Kambodži.

Podobný vývoj, tedy změnu složení ale vědci očekávají i v případě dalších plodin. Pokus z rýží navazuje na obsáhlejší, čtyři roky starou studii, podle které dojde – nezmění-li se vývoj pozemského klimatu – k úbytku bílkovin a minerálů i v kukuřici, pšenici, hrachu a sojových bobech. Už tehdy výzkumníci předpověděli, že v roce bude mít až 150 milionů pozemšťanů problém s přísunem nutných živin.

Evropané i obyvatelé dalších zemí, kteří mají rozmanitější jídelníček, jsou tímto vývojem ohroženi méně, dodávají vědci. Především chudší asijské země by tedy podle nich měly zapracovat na pestrosti potravin, které budou jejich občané v budoucnu konzumovat.

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.