Články odjinud

Klimatické změny ochudí rýži o bílkoviny a vitamíny, tvrdí vědci. Asii čekají těžké časy

Klimatické změny mohou přinést vážné problémy šesti stům milionům obyvatel těch zemí, které jsou co do výživy závislé na spotřebě rýže. Tvrdí to výzkum, jehož výsledky zveřejnil časopis Science Advances. Plodina experimentálně pěstovaná v podmínkách, ke kterým se planeta může dobrat na konci století, bude obsahovat méně bílkovin, vitamínu B i minerálů.

Vědci provedli pokus na osmnácti druzích rýže, které zasadili na vybraných polích v Číně a Japonsku, kde simulovali předpokládaný stav klimatu na konci tohoto století. U takto pěstovaných plodin se obsah bílkovin snížil v průměru o desetinu. Došlo i k úbytku potřebného vitamínu B, a to v závislosti na druhu rýže mezi 13 a 30 procenty.

Ze zrn zčásti zmizely, byť jen v řádu procent, také zinek a železo, které jsou pro tělo nepostradatelné. Vitamínu E naopak badatelé v rýži zaregistrovali o 13 procent více.

„Prokázali jsme, že globální oteplování, klimatické změny a zvýšený výskyt skleníkových plynů – jmenovitě oxidu uhličitého – může mít opravdu vliv na obsah živin v potravinách,“ konstatoval pro agenturu AFP spoluautor studie Adam Drewnowski z Washingtonské univerzity. „Což může mít zničující efekt na ty země, jejíž obyvatelé čerpají více než dvě třetiny procent potřebných látek výhradně z rýže,“ dodává badatel.

Takové parametry v současnosti podle listu The New York Times splňují až dvě miliardy chudých obyvatel z venkovských oblastí řady asijských zemí, především pak z Bangladéše, Barmy, Indonésie a Kambodži.

Podobný vývoj, tedy změnu složení ale vědci očekávají i v případě dalších plodin. Pokus z rýží navazuje na obsáhlejší, čtyři roky starou studii, podle které dojde – nezmění-li se vývoj pozemského klimatu – k úbytku bílkovin a minerálů i v kukuřici, pšenici, hrachu a sojových bobech. Už tehdy výzkumníci předpověděli, že v roce bude mít až 150 milionů pozemšťanů problém s přísunem nutných živin.

Evropané i obyvatelé dalších zemí, kteří mají rozmanitější jídelníček, jsou tímto vývojem ohroženi méně, dodávají vědci. Především chudší asijské země by tedy podle nich měly zapracovat na pestrosti potravin, které budou jejich občané v budoucnu konzumovat.

Články odjinud