Konec letenek za tři stovky? Možná jen utopická představa Rakušanů

Snaha zavést minimální cenu letenek ve výši 40 eur, jak se k tomu od podzimu chystá Rakousko, vyvolala v celé EU rozsáhlou debatu o „dumpingových“ cenách v dopravě. Zatím to ale vypadá, že Rakousko v deklarované snaze omezit negativní vliv letecké dopravy na klima nevykročilo správným směrem. A nakonec od svého záměru možná ustoupí.

Představa rakouské vlády je jednoduchá. Pokud by všichni letečtí dopravci v EU nabízeli letenky za ceny, které odpovídají skutečným nákladům, částky by se zejména na krátkých vzdálenost zvedly tak, že by lidé raději jezdili třeba více „ekologickým“ vlakem či autobusem. Proto rakouský kabinet v rámci „pokoronavirové“ finanční pomoci domácímu leteckému přepravci Austrian Airlines (AUA) rozhodl o tom, že od podzimu zavede minimální cenu letenek.

„Letenka musí stát nejméně tolik, na kolik vyjdou daně a poplatky na osobu za jeden let. A to je v průměru minimálně 40 eur,“ uvedla rakouská ministryně dopravy za Zelené Leonore Gewesslerová. Pokud podle ní přepravce nabízí letenku pod touto částkou, dopouští se dumpingu, protože z logiky věci jsou jeho náklady stejné nebo vyšší než částka, kterou za sedadlo v letadle utrží.

Opatření navrhované rakouskou vládou (ještě ho musí schválit parlament) by se týkalo nejen AUA, ale všech leteckých společností startujících z rakouských letišť. S největší pravděpodobností by ho ale musela schválit ještě Evropská komise, protože někteří přepravci už se nechali slyšet, že by se v případě zavedení minimální ceny letenek pouze v Rakousku obrátili na soud.

Insolvenční správkyně Mladé fronty: Savov to na mě zkoušel po dobrém i po zlém

sinfin.digital