Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Kreslíř do populárního komiksu propašoval úryvky z koránu, které útočí na křesťany a Židy

Kreslíř do populárního komiksu propašoval úryvky z koránu, které útočí na křesťany a Židy

Světoznámý komiks X-Men vydávaný společností Marvel Comics má problém. Jeden z jeho kreslířů, indonéský muslim Ardian Syaf, do dobrodružství zmutovaných superhrdinů propašoval vzkazy z koránu útočící na křesťany a na Židy. Vydavatelství teď hasí skandál obřích rozměrů. 

Kreslíře podle všeho inspiroval politický spor o guvernéra indonského hlavního města Jakarty Basukimu Tjahaje Purnama, který je za posledních padesát let jediným křesťanským guvernérem města (druhým v historii), a navíc má navíc čínské předky. Kandidovat hodlá znovu. Některé obrázky se prostřednictvím výňatků z koránu obrací na radikální linii islamistické opozice, jiné jsou antisemitské.

Nejnovější vydání X-Men Gold vyšlo na začátku dubnu. Následně vydavatelství oznámilo, že problémové urážející pasáže stáhne z následných tištěných edic a vyvodí také patřičné důsledky pro zmíněného autora, píše New York Times.

Vydavatelství bylo samo překvapeno, že se autorovi podařilo „propašovat“ do vydání úryvky z koránu. „Naznačované odkazy nijak neodrážejí názory spisovatelů, editorů nebo kohokoliv jiného v Marvelu a jsou v plném rozporu se začleňování všech kultur Marvelovských komiksů as  tím, za čím si stojí X-Men od svého vzniku,“ napsalo v prohlášení. 

Marvel mluví o trestu. Zatím nespecifikoval, jaké důsledky pro autora na volné noze, který pro ně pracuje od roku 2007, vyvodí. Syaf sice odmítl záležitost komentovat, nicméně ComicBook.com citovala jeho facebookový status, který mezitím smazal, kde psal „Není pravda, že nenávidím křesťany nebo Židy,“ a dodal, že odkazy na situaci v Indonésii konzultoval s vydavatelem. Pro indonéská média Syaf řekl, že sice vyjadřoval svůj osobní politický názor, ale nesnažil se šířt nenávist, píše BBC.

Odkazy byly velmi specifické. Není pravděpodobné, že by někdo, kdo situaci v Indonésii nesleduje, náznaky pochopil. V jedné části má na sobě postava Colossus tričko s nápisem QS 5:51. Indonéští čtenáři v tom rozpoznali odkazy na verše koránu, které používají Basukiho odpůrci a které upozorňují na to, že židům a křesťanům nelze věřit. Loni byl Basuki souzen kvůli těmto veršům za rouhání, protože způsob jakým o nich mluvil, považovali někteří za neuctivé.

V jiné části komiksu se nachází na obchodě číslo 212. Podle Indonésanů jde o odkaz na velké protesty proti guvernérovi, které se konaly v prosinci. Na jednom obrázku zase vyobrazil židovskou hrdinku Kitty Pride, jak stojí u klenotnictví a vedle její hlavy stojí nápis J-E-W (Žid). Někteří to považovali za nevkusné a neuctivé.

Spisovatelka série komiksů Ms. Marvel muslimka G. Willow Wilsonová, která zachycuje příběhy americké muslimské dívky se superschopnostmi, ostře Syafovo jednání i politické názory kritizovala. Obává se také, že by mohlo jeho chování poškodit další muslimy, kteří v tomto oboru pracují. „Udělal profesní sebevraždu. Brzy se stane bezvýznamným, ale jeho nesmysly budou ovlivňovat úspěch malého počtu muslimů, kterým se podařilo udělat kariéru v komiksovém oboru,“ napsala.

Povyk ještě znásobil nepříjemnosti, se kterými se vydavatelství Marvel potýkalo. Čelilo totiž kritice, když jeden z členů vedení prohlásil, že za pokles prodeje můžou čtenáři, kteří pohrdají ženskými a „nebílými“ postavami.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1