Mladí Íránci stále milují americké nápoje i filmy. Embargu i vládní propagandě navzdory | info.cz

Články odjinud

Mladí Íránci stále milují americké nápoje i filmy. Embargu i vládní propagandě navzdory

Zatímco v médiích i na politických fórech padají mezi Washingtonem a Teheránem ostrá slova, mladí Íránci ve svých kavárnách i nadále vyžadují americké nápoje. A shánějí se po hudbě i filmech ze Spojených států. Z pultů sice zřejmě kvůli embargu mizejí originální americké džíny, v Íránu je ovšem látky typu denim k výrobě módních kalhot více než dostatek. A informace mladí Íránci nacházejí stejně jako jejich vrstevníci na globálních sociálních sítích.

Každý jen krapet odvážnější i zvídavější turista se s ní jde vyfotit. S legendární smrtkou v amerických barvách, která kolemjdoucí pozoruje z teheránské zdi už desetileté zavřené ambasády Spojených států v Teheránu. Když jsem snímek pořizoval sám, po chvíli mě doběhl udýchaný voják pravidelné armády. Přesvědčoval mě, spíše prosil, abych fotku smazal. Vyhověl jsem, nechtěl jsem mu dělat problémy. Legendární dílko jinak názorně vysvětluje, jak na USA nahlíželi islámští revolucionáři z roku 1979. Méně už ale vypovídá o tom, jaký vztah mají ke Spojeným státům, jejich kultuře i třeba potravě současní Íránci.

Malba na někdejší americké ambasádě v Teheránu.Malba na někdejší americké ambasádě v Teheránu.autor: Shutterstock

Washington a Teherán jsou po čtyřech dekádách od teokratické revoluce opět ve fázi přinejmenším verbálního nepřátelství. Došlo ale i na sestřelení amerického dronu íránskými revolučními gardisty stejně jako další gesta, ba provokace. Spolupracovníci agentury AP proto vyšli do teheránských ulic, aby zjistili, zda a jak se změnil vztah Íránců k Americe, respektive její kultuře. Zkoumali rovněž účinnost obnovených hospodářských sankcí na každodenní život obyvatel íránského hlavního města.

Na teheránském bazaru seznali, že džínových kalhot je k dostání stále dost, i když americké značky z pultů patrně kvůli embargu rychle mizí. Což může jedině těšit místní společnost Par Group, která ročně vyprodukuje zhruba tři miliony čtverečních metrů látky užívané pro výrobu džínového sortimentu. „Lidé na celém světě prostě chtějí džíny,“ konstatuje lakonicky obchodník textilem Amín Muradí. „A Íránci velmi dbají na módu,“ dodává.

Také Coca-Cola – či také kokakola – se už v Íránu vymanila ze zajetí symbolu americké tyranie nezdravé chuti. A stala se tím, čím jinde: takřka všudypřítomným nápojem se spornými účinky vzhledem k hmotnosti konzumenta. Reportéři agentury AP ji objevili ve všech trendy teheránských kavárnách. Co se výroby týče, ta byla přenesena do Íránu a mateřská společnost v Atlantě dodává jen příslušný koncentrát. Činí tak už déle než dvě dekády a prý zcela v souladu s americkými zákony. V Íránu nemá žádný majetek.

Ostatně, i v Persii zuří souboj tradičních rivalů a Pepsi válčí o místo na trhu. V Íránu jí jinak lahvuje společnost Neysun Shargh Co., která je spojována s úspěšnou ekonomickou nadací sloužící jako hospodářská opora šíitskému duchovenstvu. Tedy vrstvě, která současný Írán do značné míry řídí. A rozdělení trhu? Podle AP patří 28 procent Coca-Cole, jeho pětina (20%) pak Pepsi, zbytek obstarají domácí i jiné firmy.

Podobně jako diváci ve středovýchodní Evropě, také Íránci si hollywoodské filmy (obvykle v pirátských kopiích) stahují na internetu. Uložené na datové nosiče se dají za nevelký peníz koupit u pouličních prodejců. Starší snímky z USA se občas objeví i ve státní televizi, navíc opatřené perským dabingem. Íránci na webu nehledají pouze hudbu a filmy, ale i informace. Červnová studie amerického Centra pro strategická a mezinárodní studia (CSIS) konstatuje, že Íránci dávají na sociálních sítích jednoznačně přednost zahraničním zpravodajským kanálům před vládními zdroji. Nejpopulárnější je se zřetelným náskokem ostrovní stanice BBC, která vysílá i persky. Populární je ovšem také web americké televize CNN.

Perští vládci o americkém kulturním vlivu na íránskou mládež dobře vědí. A netěší je. „Na internetu i ve vysílání je tolik informací a obrazů, které naši omladinu svádějí ze správné cesty,“ postěžoval si v jednom z loňských projevů nejvyšší íránský vůdce, ajatolláh Sajjid Alí Chameneí.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud