Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Na chatu číhá satan. Jak se Arabové seznamují na internetu

Na chatu číhá satan. Jak se Arabové seznamují na internetu
 

V uzavřených arabských společnostech přibývá vztahů mezi lidmi, kteří se znají výhradně z internetu. Byť to není vždy jednoduché. Například už jen chatování může být podle duchovních ďáblův úklad. Prvotní porozumění navíc často po odstranění elektronické bariéry střídá zklamání. 

 

Seznámí se, spřátelí, zamilují se do sebe a pak se vezmou. Takový normální průběh vztahu. Jenže v tomhle případě se budoucí manželé setkávají až do sňatku pouze online. A jak známo, virtuální realita se od skutečného života leckdy dost liší. A to, že dívky mají možná o něco menší prsa, splasklejší rty a nejsou tak štíhlé jako na fotkách, a muži možná nejsou tak úspěšní a schopní, jak o sobě tvrdí, může být ještě to nejmenší. Arabští sociologové si kladou otázku, proč si vlastně dnešní mladí hledají svoji drahou polovičku raději online.  

Budoucí partneři se nejčastěji setkávají v chatovacích místnostech, na Facebooku nebo Viberu. Uzavřené společnosti, především ty v Perském zálivu, v nichž se přísně dodržuje segregace pohlaví, znemožňují mladým lidem seznámit se jen tak, v běžném životě. Respektování tradic a dodržování společenských pravidel ale touhu po vztahu nijak nesnižuje.

Mnoho jiných možností nemáMnoho jiných možností nemáautor: Shutterstock

Islám klade zásadní důraz na to, aby do manželství oba partneři vstupovali bez předchozích sexuálních zkušeností. Zakázaná je i masturbace, což zvyšuje biologický tlak na mladé lidi, aby se provdali či oženili co nejdříve. Jenže to má háček. V arabsko-islámské společnosti přináší do manželství věno muž. Vzhledem k tomu, že se podle týdeníku The Economist pohybuje nezaměstnanost mladých lidí mezi 12 až 30 %, není obstarání takového materiálního základu pro novou rodinu nic snadného. Jenže jak se osamostatnit a vydělat na byt a jeho zařízení, když nemáte práci nebo vám ta stávající s bídou pokryje každodenní výdaje? Věk mužů, kteří se mohou oženit, tedy logicky stoupá, případně do celé situace aktivně zasáhne rodina. V takovém případě se obvykle musí muž podřídit při výběru partnerky přáním rodiny, která pak novomanželům zajistí potřebné zázemí. Řešením pro mladé muže bývá sňatek s cizinkou, který jim umožní vymanit se z vlivu rodiny a zároveň se dostat do společnosti, ve které mají větší šanci najít zaměstnání.

Socioložka Izza Alá Karím k tomu pro MENA (Blízkovýchodní zpravodajskou agenturu) říká: „Dnešní generace mladých mužů je tlačena k seznamování se přes internet. Tam si vyměňují s děvčaty láskyplné vzkazy, ale v reálném životě jsou frustrovaní, trpí osamělostí a pociťují nespravedlnost vůči společnosti, která na ně vyvíjí enormní tlak.“ Izza Alá Karím hledá vysvětlení v odcizení otců a synů, kteří spolu po tom, co potomek odroste, přestávají trávit čas a komunikovat. Absence pevnějších vazeb v rodině žene mladé muže na síť, kde hledají náhradní vztahy. Socioložčiny rady, jak takovým internetovým vztahům předcházet, čítají kromě té o posílení komunikace i lehce úsměvné doporučení, aby se otcové více zajímali o informační technologie a dokázali tak zjistit, co jejich děti potají na počítačích dělají (pokud ovšem nenavštěvují místa, kde je internet veřejně přístupný, pak nezmůžou rodiče nic a je to pouze na výchově).

Raději hledají on-lineRaději hledají on-lineautor: Shutterstock

Pod podobným společenským tlakem se ocitají i dívky. I ve společnostech, které jsou liberálnější a kde se mohou mladé ženy s muži stýkat na veřejnosti, platí, že nejpozději v sedmadvaceti letech by měla být žena vdaná. Internetové seznamování může (možná až příliš) snadno pomoci potíž vyřešit. Stejně tak jsou do kyberprostoru vyhnané rozvedené ženy. Spolu se „starými pannami“ nejsou na trhu s nevěstami zrovna vyhledávaným zbožím. Proč by matky, které se o námluvy starají, vybíraly pro své syny staré nebo „použité zboží“? 

Virtuální přátelství a partnerství může záhy nabrat výrazně vyšší obrátky, než na jaké jsou v islámské společnosti zvyklí. Vše se odehrává v pokojících a ložnicích, v naprostém soukromí, které dvojice v reálném světě obvykle před sňatkem nemívají, a otázka manželství se tak dostává na přetřes nepřirozeně brzy. Z nedostatku zkušeností pak především dívky v chatovacích místnostech zapomínají, že se ve virtuálním světě pohybuje vysoké procento lhářů, kteří si své resumé buď přikrášlují, nebo ještě hůř kompletně vymýšlí. Jaké je pak zklamání, když se dvojice poprvé skutečně sejde, a děvče spatří svého prince na vlastní oči. Ke skutečnému uzavření přislíbeného manželství tak v praxi dochází jen ve zlomku případů.

Islámské autority mají jednomyslně jasno v tom, že touha po opačném pohlaví je naprosto přirozená a normální. Stejně jednoznačně se ovšem shodují také na tom, že chatování a prohlížení si fotek cizích příslušníků opačného pohlaví je jedním z „šípů ďáblových“ a do každého internetového setkání se velice snadno „vplíží sám satan“. Chatování je tedy považováno za harám, tedy náboženstvím zakázané.

Takže odlogovat, pomodlit a spát!

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1