Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Netrpělivost a podráždění. Experti popsali, co na Trumpa s Putinem prozradila řeč jejich těla

Netrpělivost a podráždění. Experti popsali, co na Trumpa s Putinem prozradila řeč jejich těla

Žádné spiklenecké pomrkávání ale netrpělivost a vnitřní neklid. To podle profesorky na HAMU a expertky na nonverbální komunikaci Noemi Zárubové provázelo první summit prezidentů Donalda Trumpa a Vladimira Putina. „Bylo vidět, že jsou to dva dominantní jedinci, kteří se hodně hlídají, aby se neusmáli,“ analyzovala Zárubová setkání obou státníků.

Finské Helsinky v pondělí hostily první summit Donalda Trumpa s Vladimirem Putinem. Přestože americký prezident v úvodu zmínil, že se oba státníci budou věnovat spíše těm nekontroverzním tématům – vynechal třeba zásahy do amerických voleb či otázku Krymu – nonverbální řeč těla politiků dávala najevo netrpělivost a podráždění.

„Podání ruky nebylo tentokrát jako přetahovaná - což je oblíbený Trumpův způsob - ale odehrál se na polovině prezidenta Trumpa a Putin se musel trochu natáhnout,“ všímá si Zárubová. „Prezident Trump byl ve své oblíbené dominantní póze, roztažené nohy a prsty rukou do stříšky, ale tentokrát byla vidět netrpělivost. Putinova póza byla elegantnější, avšak když Trump začal hovořit, Putinova ruka na opěrce signalizovala podráždění.

Expert televizní stanice Sky News Mark Stone popsal nonverbální komunikaci obou prezidentů jako „neohrabanou“, nicméně všimnul si, že Trump na Putina v úvodu setkání mrknul.

Podle Zárubové však ani zde nešlo o gesto porozumění. „Mrknutí jedním okem zpravidla signalizuje spiklenectví nebo signál porozumění, avšak v tomto případě se o nic takového nejednalo. Záškub v oku bych kvalifikovala spíše jako vyjádření vnitřního neklidu,“ uzavírá pro INFO.CZ Zárubová.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1