Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nová naděje. Americká firma chce najít tři roky ztracený let MH370, má to ale háček

Nová naděje. Americká firma chce najít tři roky ztracený let MH370, má to ale háček

Tři roky čínská, malajsijská a australská vláda hledaly trosky zmizelého letu MH370 s 239 lidmi na palubě. Bez výsledku. Pátrání je přišlo na 160 milionů dolarů, což byl letos v lednu moment, kdy se země rozhodly pátrání přerušit. Ke zlosti pozůstalých. Těm však nyní svítá nová naděje. Americká firma Ocean Infinity se rozhodla pomoci nalézt letoun, jehož zmizení patří k největším záhadám letectví. Nabídka soukromé společnosti má navíc jednu výhodu, kterou vlády budou jen těžko odmítat. 

Ocean Infinity totiž nabídla své služby zdarma. Odměnu si bude nárokovat pouze v případě, že se jí podaří ztracený letoun nalézt. „Podmínky nabídky jsou důvěrné, ale můžu potvrdit, že společnost se rozhodla vzít ekonomické riziko na sebe. V současné chvíli vedeme s patřičnými úřady konstruktivní dialog a doufáme, že naše nabídka se dočká přijetí,“ uvedla společnost v tiskovém prohlášení.

Nabídka od soukromé firmy přišla již v dubnu a jednání se stále vedou. K vzteku pozůstalých, kteří jsou sdruženi v takzvané skupině Voice370. „Firma tuto nabídku přednesla již na jaře. Proč ji malajsijská vláda zatím ještě nepřijala, když nemá co ztratit?“ ptají se.

Let MH370 se ztratil z radarů 8. března 2014, o jeho osudu se však mnoho neví. „Víme, že letoun spadnul do jižní části Indického oceánu. Nevíme ale, jestli byl kapitán letadla zapletený do zmizení letu, nevíme, proč byl odpovídač vypnutý, a nevíme, proč došlo k pádu,“ tvrdí Voice370.

Letadlo mířilo z malajsijského Kuala Lumpur do Pekingu. Když se dostalo z malajsijského vzdušného prostoru, tak se kapitán s letovým provozem standardně rozloučil. „Dobrou noc, malajsijské tři-sedm-nula.“ V té době letadlo letělo ve standardní letové hladině okolo deseti kilometrů a nic nenasvědčovalo tomu, že by mělo nějaké problémy.

Po deseti minutách se s letem MH370 spojil kapitán jiného letadla, ale slyšel už jen praskání statické elektřiny a huhlání. Poté letadlo zvýšilo svou letovou hladinu o 3.5 kilometru, aby následně prudce otočilo na západ a kleslo na hladinu 3600 metrů. Podle amerických vyšetřovatelů pak letadlo mohlo v letu pokračovat asi ještě čtyři hodiny, mohlo tedy uletět ještě 3500 kilometrů, než mu došlo palivo.

V následujících měsících a letech se nalezly malé části trupu letadla, hlavní trosky se však nikdy nenalezly. Ocean Infinity se o jejich opětovné přivedení na svět chce pokusit, pokut mu to malajsijká vláda povolí.

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744