Oblíbená SUV škodí klimatu víc než ocelárny. Zakažme na ně reklamu, žádají francouzští zelení | info.cz

Články odjinud

Oblíbená SUV škodí klimatu víc než ocelárny. Zakažme na ně reklamu, žádají francouzští zelení

Výrobci automobilů přicházejí na trh s novými elektroauty i vozy na hybridní pohon, zároveň ale prodávají stále více SUV, která mají asi o čtvrtinu vyšší spotřebu energie než klasická auta. Jak minulý týden upozornila Mezinárodní agentura pro energii (IEA), celosvětový vzestup SUV se stal v posledních letech druhým největším faktorem při růstu emisí oxidu uhličitého.

V Česku vyvolala zpráva IEA jen minimální ohlas, ve Francii se ale stala předmětem politické diskuze. Energetičtí experti překvapili oznámením, že SUV (anglická zkratka pro Sport Utility Vehicle, pozn. red.) předstihly ve vypouštění emisí CO2 za poslední desetiletí těžký průmysl i kombinovanou leteckou a námořní dopravu.

„Jistě, výrobci automobilů dávají hodně peněz do elektrických vozů, ty samé částky ale jdou i na trh se stále početnějšími modely SUV,“ upozornil na tiskové konferenci v Paříži šéf IEA Fatih Birol. Jak zdůraznil, elektroauta nemohou být symbolem dekarbonizace, protože jich po světě jezdí pouhých šest milionů, zatímco vozů typu SUV 200 milionů. Asi polovina z toho se používá v jediné zemi – Číně. A právě tam se více než dvě třetiny elektrické energie vyrábějí v uhelných elektrárnách.

SUV jsou hvězdou automobilového průmyslu

„Hvězdou automobilového průmyslu ve skutečnosti není elektromobil, ale SUV. V roce 2010 se těchto vozů ve světě prodávalo 18 procent. V roce 2018 to už bylo více než 40 procent!“ připomněl Birol. Těžší a kvůli své výšce i méně aerodynamické vozy spotřebovávají podle zprávy IEA o čtvrtinu více energie než klasické vozy.

Světový trend následuje i Česko, kde se v posledních třech letech prodej SUV zvýšil o deset procent a loni dosáhl 32 procent všech prodaných vozů – tedy nových i ojetin. Podobná čísla hlásí i Francie, kde se například nejprodávanějšího SUV Peugeotu 3008 II prodalo od ledna do září přes 55 tisíc kusů.

Podle společnosti Jato, která se specializuje na analýzy automobilového průmyslu, připadá z téměř 30 milionů loni prodaných SUV více než třetina na Čínu, poté následují Spojené státy se 7,7 miliony prodaných vozů. Milion prodaných SUV ročně přesáhly i další země, jako je Německo, Velká Británie, Kanada, Francie a Indie.

Ve prospěch neekologických SUV hraje kromě většího prostoru i výhled z vozu, pocit většího bezpečí a díky vyššímu podvozku i snadnější nastupování (průměrný kupec je starý 55 let, což hraje roli). Výhodné jsou SUV i pro výrobce, kteří z nich mají vyšší marži. Jak udává deník Ouest France, průměrné ceny Renaultu Clio startují na 10 990 eurech, zatímco jeho ekvivalent v kategorii SUV, Renault Captur, stojí od 18 tisíc eur. I proto z loňských 70 nových vozů na francouzském trhu spadalo hned 36 do kategorie SUV.

Zakažte reklamu, žádají zelení

Europoslanec za zelené Yannick Jadot, hvězda květnových evropských voleb, vyzval ve čtvrtek k zákazu reklamy na SUV. Už v červnu přišel s tímto nápadem poslanec Matthieu Orphelin, který má blízko k bývalému ministrovi pro životní prostředí Nicolasi Hulotovi. Jadot argumentoval mimo jiné tím, že SUV znečišťují ovzduší oxidy dusíku 5-6krát více, než povolují normy.

Kromě výše zmíněné IEA se v poslední době zvedl odpor vůči SUV i mezi ekologickými organizacemi, kampaň proti nim zahájilo například hnutí Greenpeace.

Ve čtvrtek se otázkou SUV zabývalo i francouzské Národní shromáždění, které rozhodovalo, zda tento druh vozů více zdanit – ve Francii platí systém tzv. bonusů a malusů zohledňujících ekologickou náročnost prodávaných vozidel. Poslanci ale nakonec pro malus na SUV ruku nezvedli, navzdory argumentu, že tato kategorie vozů prakticky smazává ekologický pokrok, k němuž automobilky došly v posledních letech. Právě rozmach SUV totiž v posledních dvou letech otočil trend v automobilovém průmyslu zpět k nárůstu emisí.

Jak vysvětlil týdeníku Express vědecký poradce francouzské vlády Nicolas Meilhan, spotřebovávají SUV o čtvrtinu více energie než klasická auta. Výroba jejich elektrických variant proto nemůže být řešením, problémem totiž zůstává jejich vyšší hmotnost.

„Když si vezmete dvoutunové auto – což je případ nových modelů Mercedesu, Tesly nebo Audi – a energetické zdroje země, v níž leží výrobní továrna, bude mít emise mezi 10 a 20 tunami oxidu uhličitého ještě dřív, než začne jezdit,“ říká Meilhan.

V elektrovozech navíc baterie spotřebovává energii stejně jako zbytek vozu, dodává. Do větších aut se pak pochopitelně instalují i větší baterie.

Patří SUV do města?

Odpor vůči SUV se zdvihl i v Německu, kde se kromě klimatu mluví i o jejich nebezpečnosti pro chodce.

Velké pobouření vyvolala zářijová nehoda ve čtvrti Berlin-Mitte, kde řidič vozu Porsche Macan ztratil kontrolu nad řízením a na chodníku zabil čtyři lidi, tříletého chlapce s babičkou a dva asi dvacetileté mladíky. Následující den vyšly uctít památku zemřelých do ulic stovky lidí, které žádaly zákaz SUV. Pro ten se vyslovil i starosta Berlin-Mitte Stephan von Dassel, jenž prohlásil, že SUV nepatří do ulic města.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud