Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Odstup, ateisto! Proč mají Arabové takový problém s nevírou v Boha

Odstup, ateisto! Proč mají Arabové takový problém s nevírou v Boha

„Jsem ateista, nevěřím v Boha, nevěřím v Jeho existenci,“ vysvětloval klidně Mohammed Hášim v diskusním pořadu egyptské soukromé televizní stanice Al-Hadath al-jawm. „K tomu, abych měl morální hodnoty nebo byl užitečným členem společnosti, nepotřebuji náboženství,“ pokusil se vysvětlit svůj postoj k víře. Následovala tiráda moderátora Mahmúda Abd al-Halíma, jenž se mimo jiné omluvil Egyptu za to, že do pořadu přivedli tak nevhodného hosta, jenž šíří nebezpečné myšlenky mezi egyptskou mládeží. Mladému muži, jehož moderátor shledal „zmateným a nespolehlivým“, následně doporučil, aby cestou ze studia šel přímo do nemocnice a co nejrychleji vyhledal psychiatra. Stejnou radu dostal ledově klidný a vyrovnaný Mohammed i od Mahmúda Ašúra, bývalého zástupce šejcha al-Azharu, nejvýznamnější islámského učiliště, který mu vlídně promlouval do duše, jako kdyby mluvil s totálně vyšinutým jedincem.

Bohužel už 866

Podobně hystericky jako moderátor Mahmúd Abd al-Halím reagovala už dříve jeho kolegyně Ranja Mahmúd Jásín z televizní stanice al-Ásima, která uvedla debatu o ateismu slovy, že „jich [myšleno ateistů] je v Egyptě bohužel už 866“. To se nelíbilo jejímu hostu, Ahmedu Harqánovi, aktivistovi za lidská práva a obhájci práva na nevyznávání žádné konkrétní víry. Ranja Ahmeda nakonec vyhodila se studia s tím, „že tu žádné bezvěrce nechceme!“.

Rouhání je v Egyptě od roku 1982 klasifikováno jako trestný čin a osoba, kterou z něj usvědčí, může jít až na pět let za mříže, jako se to stalo v roce 2013 spisovateli Karamu Sabrovi za povídkovou sbírku „Kde je Bůh?“. Tamní zákonodárci teď navíc vážně zvažují, že mimo zákon postaví také ateismus. „Fenomén [ateismu] je ve společnosti propagován jako svoboda slova, přestože je to naprosto špatně,“ konstatoval Amr Hamrúš, šéf parlamentní komise pro náboženství na konci loňského roku, kdy o návrhu zákona promluvil poprvé. Podle egyptského deníku aš-Šurúq, se Hamrúš nechal slyšet, že je nutné ateismus kriminalizovat a začlenit pod paragraf o pohrdání náboženstvím. „Ateismus není vyznání, jen uráží náboženství a neuznává je.“

Egypt se pustil do boje s ateisty záhy po inaugurace prezidenta Abdalfattáha as-Sísího v roce 2014. Jeho tehdejší vláda oznámila, že má v plánu „postavit se ateismu a vymýtit jej“, píše Cristina Maza z Newsweeku. Pro část tamních politiků představuje ateismus největší hrozbu, jíž musí současný Egypt čelit. Že by poučení z Tahríru? Koneckonců pro diktaturu není nic horšího, než když lidé začnou myslet sami za sebe.

1080p 720p 360p
Arabské jaro selhalo, říká egyptský bohemista

Ateista = terorista

Ateismus nepředstavuje problém jen pro Egypt. V Saúdské Arábii je „propagace ateistických myšlenek“ považována dokonce za teroristický čin. Ateisté jsou vnímaní jako protipól džihádistů, jako stejně nebezpeční, potenciální rozvratitelé pořádku, nositelé chaosu a nemorálnosti. V Kuvajtu, Kataru, Saúdské Arábii, Súdánu a Spojených arabských emirátech je za odpadlictví od víry neboli riddu možno uložit dokonce trest smrti. V posledních letech k žádné popravě za podobný skutek nedošlo, nicméně za „urážky“ náboženství, byť sebetriviálnější, si skutečně můžete vykoledovat dlouhé roky za mřížemi. Své o tom ví blogger Rá’if Badawí, zakladatel webové stránky „Free Saudi Liberals“ volající po svobodě slova. Diskuse o politice a náboženství, které na ní probíhaly, mu vysloužily desetiletý trest odnětí svobody a tisíc ran bičem navrch.

Podle britského novináře Briana Whitekera, autora knihy Arabs Without God, není ateismus na Blízkém východě žádnou módní vlnou. Z rozhovorů, jež vedl s Araby, kteří přestali věřit v Boha, vyplývá, že ke svým názorům dospěli postupně, kladli si otázky, na něž jim nikdo nedokázal odpovědět. Zásadní roli ovšem podle Whitekera, na rozdíl od ateistů na Západě, nesehrává otázka evoluce nebo vůbec možnosti boží existence – alespoň ne zpočátku –, ale spíše to, zda může Bůh existovat v takové podobě, v jaké jej popisují organizované náboženské systémy.

Mapa ateismuMapa ateismuautor: Archív

 V ještě složitějším postavení než muži-ateisté, se nacházejí arabské ženy. Ty, které trápí náboženské pochybnosti, od ateismu odrazuje především fakt, že bývá obvykle spojován s nemorálností. A vysoká morálka je pro ženu v muslimském prostředí jednou z nejváženějších předností a kvalit. „Je těžké hovořit o sobě jako o ateistovi, protože vás společnost bude okamžitě považovat za osobu bez morálních a etických hodnot. Něco takového nejsilněji pociťují dívky,“ napsal na facebooku správce stránky nazvané „Arab Atheists“. „Museli jsme odstranit jména členek skupiny, abychom je ochránili před jejich rodinami a společností.“

Není co řešit

Jaký problém mají s ateismem i poměrně liberálně arabské země, dobře ilustruje poměrně nedávná historka z Jordánska. „A co si myslíte o dívkách a ženách, které konvertují k islámu, jen proto, aby se mohly provdat za muslima? Když byly předtím ateistky?“ zeptala se Češka před lety během kurzu arabštiny na jedné jordánské univerzitě. Učitel na ni nechápavě zíral. Zíraly i spolužačky z muslimských zemí. „Co by na tom mělo být, byly křesťanky a teď jsou muslimky!“ opáčil kantor. „Ne, ne, já nemyslím, že byly masíhíját – křesťanky, ale že byly zindíqát, mulhidát – ateistky,“ trvala na svém Češka. „Pořád věřily v Boha, není co řešit!“ ukončil debatu učitel. Ne proto, že by se o tématu ateismu, ateistů a jejich konverzí k víře nechtěl bavit. Jednoduše koncept ateismu vůbec nechápal. Arabština nezná výraz, který by popisoval výhradně ateistu – termín zindíq totiž znamená také volnomyšlenkáře, ale i vyznavače ohně, slovníkové synonymum mulhid pak také odpadlíka (od víry, ne vlasáče z populárního televizního seriálu z 90. let) nebo nevěřícího, ještě negativnější konotace má třetí, běžný výraz – káfir, bezvěrec, nevěřící, ateista.

Na Blízkém východě je otázka existence Boha mnohem závažnějším tématem, než jak ji – v rovině spíše intelektuální debaty – vnímáme my. Politika a náboženství jsou v této oblasti tak úzce provázány, že v okamžiku, kdy zpochybníte víru, zpochybníte také režim. A většina arabských režimů se ohání právě náboženskými oprávněními a pověřeními, která mají kompenzovat nedostatek volební legitimity, a cynicky by se dalo poznamenat, že berou za svou jakoukoliv verzi islámu, která jim umožní zůstat u moci.

Arabů, kteří odmítají jakoukoliv formu náboženství, je stále ještě příliš málo, než aby mohli představovat skutečnou hrozbu vládnoucím režimům. A ty se budou snažit, aby to tak zůstalo. Protože jejich obavy, ať už znějí v tuto chvíli absurdně, nejsou úplně neopodstatněné.

 

Většinu velkých měst získalo ANO, neovládlo ale Prahu. Významně ztratila ČSSD

Hnutí ANO získalo v letošních komunálních volbách nejvíce velkých měst. Ztratilo ale Prahu, kde vyhrála ODS před Piráty, ANO tam skončilo páté. V Brně, Ostravě a řadě dalších měst však zvítězilo. Významné ztráty zaznamenala sociální demokracie. V celé republice pak tradičně nejvíce zastupitelských křesel získala nejrůznější místní sdružení nezávislých kandidátů. Volební účast se pohybovala mírně nad 47 procenty, což je zhruba o tři procentní body víc než v roce 2014. Vyplývá to z údajů na volebním serveru.

Občanští demokraté sice v Praze vyhráli, ale mohou i tak skončit v opozici. O koalici chtějí totiž další subjekty, jež v hlavním městě uspěly - hnutí Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) - jednat s Piráty. Do pražského zastupitelstva se poprvé od roku 1990 nedostanou zástupci ČSSD a KSČM. Sociální demokraté nebudou poprvé od roku 1990 ani v zastupitelstvech některých dalších měst, kde dosud měli vliv na chod radnic. Platí to například pro Hradec Králové, Ústí nad Labem a Zlín.

ODS, která v Praze vyhrála komunální volby, získala v 65členném zastupitelstvu 14 mandátů. Druzí Piráti mají 13 mandátů stejně jako třetí Praha Sobě a čtvrtá koalice TOP 09 a STAN. Hnutí ANO, jež mělo v minulém období primátorku, v Praze skončilo na pátém místě. Bude mít 12 křesel.

Volby

V Brně vyhrálo hnutí ANO s 23,03 procenta voličů a v pětapadesátičlenném zastupitelstvu získalo 18 mandátů. Na druhém místě skončila ODS s podporou Svobodných s výsledkem 18,55 procenta, což znamená zisk 14 mandátů. Primátor a lídr ANO Petr Vokřál jednal už s jedničkou ODS Markétou Vaňkovou. Ani jeden spolupráci nevyloučil, ale ani ji nepotvrdil.

V Ostravě vyhrálo ANO s velkým náskokem. Získalo 32,72 procenta hlasů a 21 mandátů v zastupitelstvu, které má 55 členů. Na druhém místě skončilo hnutí Ostravak, volilo ho 11,49 procenta lidí a má sedm mandátů. Ostravský primátor a lídr vítězného hnutí ANO Tomáš Macura už před volbami tvrdil, že by uvítal pokračování nynější koalice s hnutím Ostravak, ODS a lidovci. Dnes ČTK řekl, že to platí.

ANO zvítězilo ve valné většině krajských měst, na prvním místě skončilo také v Plzni, Olomouci, Jihlavě, Hradci Králové, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Pardubicích, Českých Budějovicích a Zlíně. V Liberci skončilo ANO druhé, vyhráli tam Starostové pro Liberecký kraj.

Link

Z dalších statutárních měst zvítězila například v Karviné a ve Frýdku-Místku ČSSD. V Třinci vyhrálo sdružení Osobnosti pro Třinec, v Kladně Volba pro Kladno a v Mostě hnutí ProMOST. Občanští demokraté zvítězili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Teplicích. ANO vyhrálo v Chomutově, Přerově, Prostějově, Havířově, Děčíně a Opavě.

Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli>>>

Premiér a předseda ANO Andrej Babiš označil výsledky v krajských a okresních městech za úspěch. ANO podle něj mění Česko k lepšímu. Pražský výsledek předseda ANO a premiér považuje za důsledek toho, jaké bylo působení zástupců hnutí v hlavním městě v uplynulých čtyřech letech. Neočekává, že by výsledek voleb ovlivnil fungování koaliční menšinové vlády ANO a ČSSD.

Podle předsedy ODS Petra Fialy občanští demokraté ve volbách jasně posílili a ukazuje se, že strana jde krok po kroku správným směrem. V příštích volbách do Poslanecké sněmovny by podle něj měla ODS bojovat o směřování Česka proti "levicovému hnutí ANO". Babiš předtím při hodnocení voleb levicovou orientaci svého hnutí odmítl a Fialu kvůli podobným vyjádřením kritizoval.

Link

Předseda ČSSD Jan Hamáček bere výsledek voleb jako signál, že se sociální demokracie už odrazila ode dna, na které dopadla v loňských sněmovních volbách. Úspěchy se dostavily tam, kde je strana konsolidovaná, řekl. Vyzdvihl výsledky v Karviné, Frýdku-Místku či Náchodě, naopak pro velká města chce hledat nová témata, za vhodné považuje dostupné bydlení.

Volby se podle komisí obešly bez větších problémů. V Ústeckém kraji ale policie přijala několik podnětů kvůli podezření z možného pokusu o ovlivnění voleb, všemi se zabývá. Kriminalisté zasahovali ve volebních místnostech v Ústí nad Labem a Bílině na Teplicku, podrobnosti ale zatím policie sdělovat nebude.

Sto třicet mega v hajzlu a Prahu nemáme. Komentář čtěte zde>>>

Po volbách už padají hlavy. Rezignovat se chystá místopředseda ČSSD Foldyna>>>

-1