Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Orbán v Jeruzalémě: Maďarsko má s Izraelem dobré vztahy, protože v čele obou zemí stojí vlastneci

Orbán v Jeruzalémě: Maďarsko má s Izraelem dobré vztahy, protože v čele obou zemí stojí vlastneci

Blízké vztahy Izraele a Maďarska se dají vysvětlit tím, že v čele obou zemí stojí vlastenci. V Jeruzalému to dnes řekl maďarský premiér Viktor Orbán. Setkáním s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahuem zahájil oficiální program své návštěvy, která potrvá do pátku. Orbán také prohlásil, že v Maďarsku platí princip nulové tolerance k antisemitismu. Zatímco v západní Evropě se podle něj nenávist vůči Židům vzmáhá, na východě kontinentu je tomu právě naopak.

Netanjahu označil Orbána za „opravdového přítele" Izraele. Agentura AP připomenula, že mu v tom nezabránily Orbánovy dřívější výroky, jež byly interpretovány jako antisemitské.

Loni se maďarský premiér vyjádřil pochvalně o Miklósovi Hortym, který stál v čele země za 2. světové války, zavedl protižidovská nařízení a kolaboroval s nacisty. Orbánovi se vyčítá také používání antisemitských příměrů v debatě kolem amerického miliardáře maďarského původu George Sorose. Jedním z nich je Orbánovo tvrzení, že nepřátelé Maďarska „nevěří v práci, ale v peněžní spekulace, nemají vlast, ale mají pocit, že jejich je celý svět“.

Židé tyto výroky odsoudili, ale Netanjahu ocenil Orbána za boj proti antisemitismu a poděkoval mu za proizraelský postoj.

Orbán má na programu také návštěvu památníku obětem holokaustu v Jeruzalémě; tam se přitom očekává demonstrace.

Maďarský premiér dnes prohlásil, že on a Netanjahu mají stejný názor na mnoho témat 21. století jako bezpečnost, boj proti terorismu, ochrana hranic i antisemitismus. Oba se prý shodli, že bezpečnost je téma nejdůležitější a že všechny státy mají právo zajistit svou bezpečnost stejně jako povinnost chránit své občany.

Dnešní Evropa trpí migrací a terorismem a s těmito problémy je třeba bojovat, řekl Orbán.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1