Poslední překážka padla. Češi a další cizinci budou na německých dálnicích platit mýto už za dva roky | info.cz

Články odjinud

Poslední překážka padla. Češi a další cizinci budou na německých dálnicích platit mýto už za dva roky

Spolková rada, ve které zasedají zástupci vlád jednotlivých německých zemí, kývla na zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta. Neuplatnila právo námitky, které by zavedení mýtného mohlo výrazně zkomplikovat. Poplatek, který kritizuje několik evropských zemí včetně České republiky, se má začít vybírat v roce 2019.

O zpoplatnění dálnic pro osobní auta minulý týden rozhodl Spolkový sněm hlasy velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociálních demokratů. Plán ale narazil na kritiku ve Spolkové radě, kde se zástupci některých spolkových zemí obávali především dopadů na příhraniční obchod a spolupráci. Trojice výborů Spolkové rady se proto u jedné ze dvou novel, do nichž je mýtné vtěleno, vyslovila pro uplatnění práva námitky a svolání zprostředkovacího výboru.

Plénum Spolkové rady ale tento návrh nepodpořilo, a mýtnému pro osobní vozy tak už v Německu nestojí nic v cestě. Na evropské úrovni se ale ještě může stát předmětem právních sporů. O žalobě uvažuje především Rakousko, Česko by se k ní mohlo připojit.

Pokud by dnes Spolková rada rozhodla opačně, musel by být svolán zprostředkovací výbor složený ze zástupců Spolkového sněmu i Spolkové rady, který by hledal kompromisní řešení. Jednání zprostředkovacího výboru není časově omezeno, a mohlo se tak protáhnout na několik měsíců, což mohlo ohrozit mýtné jako takové.

V září se totiž uskuteční volby do Spolkového sněmu a není vůbec jisté, že by se v něm pak pro návrh znovu našla většina. Plán je sice srdeční záležitostí Křesťanskosociální unie (CSU), ale jak řada poslanců sesterské Křesťanskodemokratické unie (CDU), tak sociální demokracie dávala najevo, že z něj nikterak nadšená není, a hlasovala pro něj především z toho důvodu, že je součástí koaliční smlouvy.

Schválený návrh, který Česko považuje za diskriminační, počítá s tím, že dálniční poplatky budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud