Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Pravidlo dvou lidí v kokpitu mělo zabránit možným útokům. Paradoxně ale zvýšilo nebezpečí a ruší se

Pravidlo dvou lidí v kokpitu mělo zabránit možným útokům. Paradoxně ale zvýšilo nebezpečí a ruší se

Když před dvěma lety vyšetřování letecké katastrofy společnosti Germanwings ukázalo, že za havárií Airbusu se sto padesáti lidmi na palubě stál kopilot Andreas Lubitz, který stroj úmyslně navedl do úbočí horského masivu, zavedla řada aerolinií opatření, kdy musejí být v průběhu letu v kabině vždy alespoň dva lidé. Nyní ovšem od nařízení začínají opět upouštět.

Pravidlo dvou lidí v kokpitu podle rozsáhlého šetření, které si nechaly zpracovat německé aerolinie, totiž paradoxně ohrožuje posádku letounu a jeho pasažéry. Nejpozději od 1. června se tak u velkých německých společností budou moci piloti opět zdržovat v kokpitu sami.

„Vyhodnocení ukázalo, že zavedení pravidla dvou osob v kokpitu není po bezpečnostní stránce žádnou výhrou,“ uvedl Spolkový úřad pro oblast letecké dopravy (BDL) jako odůvodnění pro ukončení postupu v pátek v Berlíně. Kvůli častějšímu otevírání dveří kokpitu se totiž zvyšuje nebezpečí, že by tam mohl proniknout někdo nepovolaný.

Statistiky hovoří jasně. Od roku 1931 zná letecká historie pouze čtyři případy, kdy pilot úmyslně poslal letoun k zemi. Na straně druhé pak stojí únosy strojů, kterých za dotčené období bylo 1.074. To zohledňuje i zpráva BDL, která staví prevenci proti průniku teroristů či zločinců do pilotní kabiny na prioritní místo v rámci bezpečnostních opatření.

Aerolinie ale současně ujišťují, že současně se zrušením pravidla dvou osob v kokpitu zavedou důkladnější lékařské kontroly svých pracovníků, zaměřit se chtějí především na oblast psychologie a psychiatrie.

Zapracovat chtějí i na podmínkách pro své zaměstnance, aby se nedostali do nadměrné stresové zátěže. Jedním z možných motivů Lubitzova činu byla totiž kromě depresí také obava ze ztráty práce kvůli zdravotnímu stavu.

Do budoucna tak chtějí letecké společnosti klást důraz na stabilní pracovní zázemí a vztahy, přístup k pojištění pro případ pracovní neschopnosti, programy psychologického poradenství a intenzivnější podporu zaměstnanců obecně.

Pravidlo dvou lidí zavedly v souvislosti s nehodou Germanwings aerolinie po celém světě. Nařízení ukládá, že když potřebuje pilot z nějakého důvodu kokpit opustit, musí na jeho místo přijít jiný člen personálu, aby nemohl druhý pilot zablokovat dveře kabiny a změnit kurz letu. V tuzemsku se regulí řídí České aerolinie i Travel Service, obě firmy jej zavedly ještě před zřícením německého letounu.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744