Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Přelomové rozhodnutí. Kanada jako první země G7 zlegalizovala užívání marihuany

Přelomové rozhodnutí. Kanada jako první země G7 zlegalizovala užívání marihuany

Senát v Kanadě schválil legalizaci používání marihuany pro rekreační účely. Stalo se tak den poté, co podobně hlasovala i dolní komora parlamentu. Zákonodárci tím otevřeli cestu ke svobodné spotřebě a výrobě této měkké drogy, a to nejspíše od září, uvedla dnes agentura AFP.

Nevolení senátoři podle ústavy nemohou odmítnout návrh zákona, který už přijali poslanci. Nicméně by jej mohli svými návrhy pozměnit, připomněla.

Senát předlohu schválil poměrem 52 ku 29 hlasům. Teď by zákon ještě měla podepsat generální guvernérka coby zástupkyně královny Alžeběty II, to je však již jen formalita. Skončí tím zákaz, platící v Kanadě od roku 1923. Použití marihuany pro lékařské účely bylo v zemi povoleno v roce 2001.

„Pro naše děti bylo až příliš snadné opatřit si marihuanu - a pro zločince shrábnout zisk. Teď to změníme,“ napsal na twitteru premiér Trudeau v reakci na hlasování Senátu.

Legalizace marihuany se dá čekat od září, naznačil poslanec William Blair, kterého premiér Justin Trudeau pověřil řízením celé reformy, přislíbené během předvolební kampaně liberálů.

Zákon stanoví, jak lze drogu pěstovat, distribuovat a prodávat. O vstupu v platnost rozhodne vláda. Čeká se, že ta poskytne provinciím a obcím osm až 12 týdnů času, aby vytvořily nový trh s marihuanou. Čas na přípravu využijí i podniky a policie, poznamenala stanice BBC na svém webu.

Kanada se stává první zemí ze skupiny G7, která povoluje úplnou spotřebu a výrobu konopí. Děje se tak pět let poté, co Uruguay jako první země světa legalizovala marihuanu. Rekreační užívání konopí legalizovaly také některé státy USA.

Kanaďané v roce 2015 podle odhadů utratili za konopí téměř šest miliard kanadských dolarů (asi sto miliard Kč), tedy skoro stejně jako za víno.

Nejspíše od půlky září si budou moci zakoupit marihuanu v obchodech či si ji objednat po internetu od výrobců s příslušnou licencí.

Pravidla pro prodej a kouření se mohou lišit v jednotlivých provinciích. Dospělí budou smět mít při sobě na veřejnosti až 30 gramů konopí. Věková hranice byla federálně stanovena na 18 let, některé provincie ji však zvýšily na 19 let. Provincie jsou oprávněny zavést i další omezení, například pokud jde o místa, kde se marihuana smí kouřit.

Jídlo a potraviny z konopí či s konopím nebudou okamžitě dostupné, ale až po roce od vstupu zákona v platnost. Lhůtu hodlá vláda využít k vypracování specifických pravidel pro tyto výrobky.

V Kanadě budou i nadále platit jistá omezení ohledně marihuany. Vláda kupříkladu nařídila, že balení marihuany musí být opatřeno varováním před zdravotními následky, či zakázala reklamu zaměřenou na mladé lidi. Bude také nezákonné vlastnit více než 30 gramů drogy, pěstovat více než čtyři rostliny na domácnost, anebo si drogu kupovat u neoprávněného dealera. Tresty budou přísné. Například až 14 let ve vězení hrozí za prodej drogy nezletilým. Kritici už tvrdí, že tresty jsou nepřiměřeně tvrdé oproti postihu za prodej alkoholu nezletilcům, dodala BBC.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1