Příčiny kolumbijské tragédie? Letounu nejspíš došlo palivo

ČTK

Vyšetřování pondělní letecké tragédie, kterou nepřežilo 71 lidí, se ubírá stále víc jedním konkrétním směrem. Vyšetřovatelé pracují s verzí, že stroji došlo palivo. Potvrzuje to podle BBC i šéf kolumbijského úřadu pro civilní letectví. Experti mají obě černé skříňky, zjišťování podrobností ale přesto potrvá ještě měsíce.

 

Podle šéfa úřadu pro civilní letectví neměl havarovaný stroj v nádržích vůbec žádné palivo. Není zřejmé, zda to tak bylo vinou závady, nebo proto, že pohonné hmoty prostě došly. 

Alfredo Bocanegra Varón dodal, že tento závěr vyšetřovatelé stanovili po inspekci trosek na místě neštěstí. „Proto jsme začali zjišťovat, z jakého důvodu letadlo nemělo v době nárazu palivo,“ řekl.

Brazilský deník Globo už ve středu zveřejnil přepis záznamu patrně posledního rozhovoru posádky s letovým dispečerem. Pilot v něm hlásí totální výpadek elektroniky a kvůli nedostatku paliva volá o pomoc.

Zřícený letoun Avro RJ85, na jehož palubě cestoval mimo jiné brazilský fotbalový klub Chapecoense, měl dolet 2 965 kilometrů, což je i vzdálenost naplánovaného tragického letu mezi bolivijským Santa Cruz a kolumbijským Medellínem. V letovém plánu měl pilot sice podle aerolinek LaMia, kterým stroj patřil, stanovené dvě možnosti pro mezipřistání k dotankování, ale nevyužil je.

Představitel kolumbijského úřadu pro bezpečnost letového provozu Freddy Bonilla řekl, že předpisy stanovují, že letadlo musí mít palivovou rezervu pro třicetiminutový let, aby mohlo v případě nouze přeletět k záložnímu letišti.

„V tomto případě letoun neměl palivo, aby se dostal na záložní letiště,“ řekl Bonilla. „Motory jsou zdrojem elektrické energie,“ dodal s odkazem na pilotovo nouzové hlášení o naprostém výpadku elektřiny a o nedostatku paliva.

sinfin.digital