Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Rakousko žaluje zavedení mýtného v Německu. Je podle něj diskriminační vůči cizincům

Rakousko žaluje zavedení mýtného v Německu. Je podle něj diskriminační vůči cizincům

Rakousko podalo u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného pro osobní automobily v Německu. S odvoláním na soud o tom dnes informovala agentura APA. Plánované mýtné má podle rakouského ministra dopravy Jörga Leichtfrieda diskriminační charakter. Právní analýza vypracovaná pro rakouskou vládu údajně dává žalobě dobré šance na úspěch, uvedla agentura DPA. K žalobě se chce připojit i Nizozemsko. Německo dál trvá na tom, že je mýtné slučitelné s právem Evropské unie.

Dálniční poplatky pro osobní auta budou v Německu fakticky platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

Žalobu kvůli německému mýtnému dříve zvažovala i Česká republika. Letos v květnu se ale vláda rozhodla na základě doporučení ministerstva dopravy od žaloby upustit. Kabinet ale tehdy uvedl, že bude problematiku dále sledovat a rozhodnutí opět zváží v případě, že některá z okolních zemí žalobu na Německo skutečně podá. Postoj ministerstva dopravy se ale ani po dnešním vyjádření ministra Leichtfrieda nezměnil, řekl mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Dálniční poplatky pro osobní auta schválil německý parlament letos v březnu, vybírat by se měly od roku 2019. Evropská komise se v květnu rozhodla ukončit řízení, které s Německem kvůli plánu na dálniční mýtné pro osobní auta vedla od roku 2015. Německo podle komise přijalo potřebné změny pravidel, a odstranilo tak možnou diskriminaci na základě národnosti.

Rakouský ministr Leichtfried uvedl, že plánované mýtné představuje "nepřímou diskriminaci na základě národnosti". Poznamenal také, že Evropská komise promarnila příležitost zajistit zrušením německého mýtného spravedlivé podmínky v Evropě. Dodal, že Rakousko vypracovalo třicetistránkovou žalobu, kterou předloží Soudnímu dvoru EU. Podle agentury APA dnes odpoledne soud žalobu přijal.

Právní expert Walter Obwexer, který hovořil společně s Leichtfriedem, očekává rozhodnutí unijního soudu do konce příštího roku nebo začátkem roku 2019, uvedla agentura Reuters.

K žalobě se chce připojit Nizozemsko, řekla podle agentury DPA mluvčí nizozemského ministerstva dopravy. Konečné rozhodnutí o účasti v řízení ale musí přijmout až nová vláda, která by mohla zahájit činnost koncem října. Koaliční kabinet opět povede premiér Mark Rutte, jehož strana je silným odpůrcem mýtného.

Německá sociální demokracie (SPD) v reakci na plánovanou žalobu vyzvala k zastavení další přípravy na zavedení mýtného pro osobní auta. "Existuje příliš velké riziko, že budou promarněny miliony z peněz daňových poplatníků," uvedl místopředseda poslanecké frakce SPD Sören Bartol. Šéf SPD Martin Schulz se již dříve vyjádřil proti zavedení mýtného.

Strana Zelených, která by se mohla stát součástí budoucí německé vlády, rovněž vyzvala k zastavení příprav na zavedení mýtného. Německo by mělo vyčkat rozhodnutí soudu, uvedl vysoce postavený člen strany Anton Hofreiter. Podle něj bude téma hrát roli i při koaličních jednáních. Mýtné prosadila bavorská CSU, která po boku sesterské CDU kancléřky Merkelové bude vyjednávat o novém kabinetu.

Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Nejdražší roční mýtné bude činit 130 eur (3360 Kč). Českého řidiče vozu Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, roční mýtné přijde na 100 eur (2590 Kč), dvouměsíční na 40 eur (1040 Kč) a desetidenní na 20 eur (520 Kč).

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744