Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Rozzuřený dav chtěl zlynčovat útočníka u londýnské mešity. Nejhoršímu zabránil imám, je za hrdinu

Rozzuřený dav chtěl zlynčovat útočníka u londýnské mešity. Nejhoršímu zabránil imám, je za hrdinu

Pobouření přihlížející dnešního útoku nedaleko londýnské mešity Finsbury park byli připravení vzít spravedlnost do svých rukou. Poté, co muž najel do skupinky muslimů vycházejících z mešity, ho svědci obklíčili, srazili na zem a začali ho surově bít a kopat. Pomstu za útok na souvěrce však zarazil imám Mohamed Mahmúd. „Nedotýkejte se ho! Nikdo se ho nedotkne!“ uklidňoval situaci, dokud si policie pro údajného útočníka nepřijela.

Když se imám dostal na místo, útočník už ležel na zemi, kde ho drželi asi tři muži. „Proč jsi to udělal? Proč?,“ řval rozzuřený dav na atentátníka. Svědci mezitím ošetřovali zraněné a jednoho muže, kterému se střet s dodávkou stal osudným, se snažili oživit masáží srdce. „Kolem útočníka se začala shromažďovat skupina lidí a někteří se ho kopanci a ranami pokoušeli zabít,“ popsal dění kolem mešity imám pro televizi Sky News.

Výbušnost situace přiblížili televizi CNN i další svědci, podle kterých dav vytáhl řidiče z bílé dodávky a srazil muže na zem. Podle jednoho z přihlížejících „šel imám rychle a popadl muže, protože se ho lidé pokoušeli bít a kopat, ale on ho zachránil a držel ho v bezpečí, dokud nepřijela policie“.

720p 360p
Dav útočníka téměř zlynčoval

„S boží milostí se nám podařilo zastavit všechny formy útoku a nadávek, které k němu přicházely z každého rohu,“ dodává imám. „Náhodou pak kolem projížděl policista, přivolali jsme ho a řekli jsme mu, co se stalo.“

Imám pak naléhal na policii, aby útočníka odvezla. „Řekli jsme mu, že jestli ho nevezme, může být vážně zraněn,“ říká duchovní, který muže zachránil před rozzuřeným davem. Islámské centrum Muslim Welfare House (MWH) dnes chválí statečnost, kterou podle něj imám předvedl.

„Chtěli bychom zvláště poděkovat našemu imámovi Mohamedovi Mahmúdovi, jehož statečnost a odvaha pomohla uklidnit nastalou situaci po incidentu a zabránit dalším zraněním a možným ztrátám na životech.“

MWH v prohlášení také uvedlo, že je z dnešního útoku „zděšené“ a „šokované“. „Chtěli bychom v této době všechny vyzvat ke klidu,“ píše islámské centrum v prohlášení. „Veškeré snahy by měly směřovat k získání spravedlnosti pro oběti a zajistit, aby naše společenství zůstalo rozmanitým, tolerantním a vítaným místem, jak ho známe. Vyzýváme všechny včetně médií, aby v této době jednaly zodpovědně,“ dodává muslimská organizace.

Podobná slova zaznívají i z úst imáma-hrdiny. „Tato naše komunita je mírná a klidná komunita, která není známá žádným násilím. Naše mešity jsou velmi klidné a uděláme vše pro to, abychom uklidnili jakékoliv napětí,“ říká Mohamed Mahmúd s tím, že i po útoku zůstali lidé klidní a modlili se za oběti útoku. 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1