Sebevražda letadlem. Zaměstnanec aerolinek bez povolení uletěl, stroj po pádu skončil v plamenech | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Sebevražda letadlem. Zaměstnanec aerolinek bez povolení uletěl, stroj po pádu skončil v plamenech

Sebevražda letadlem. Zaměstnanec aerolinek bez povolení uletěl, stroj po pádu skončil v plamenech

Letiště v západoamerickém Seattlu muselo krátce přerušit provoz kvůli incidentu, při němž jeden ze zaměstnanců letecké společnosti bez povolení odstartoval s dopravním letadlem. Armáda za ním vyslala stíhačky, úřady ale záhy oznámily, že se letadlo zřítilo. Nikdo jiný na palubě nebyl, uvedla místní média. Incident se stal v pátek večer místního času (v sobotu brzy ráno SELČ).

Šerif okresu Pierce ve státě Washington oznámil, že nejde o terorismus, ale o sebevražedný čin. Potvrdil také, že letadlo spadlo. "Ukradené letadlo (společnosti) Horizon se zřítilo na ostrov Ketron," uvedl úřad šerifa Paula Pastora. Za letadlem se podle něj po nepovoleném startu vydaly dva stíhací letouny F-15, havárii stroje ale nezavinily.

Letiště v Seattlu oznámilo, že stroj spadl na blízký ostrov v Pugetově zálivu. Letadlo Q-400 patřilo společnosti Horizon Air, která je součástí skupiny Alaska Air Group. Stroj má kapacitu 76 míst.

Pastor na tiskové konferenci řekl, že letadlo spadlo na ostrov Ketron, kde žije asi 20 lidí. Po pádu se vzňalo, žádní zranění na zemi ale nejsou hlášeni. Podle Pastora letadlo pilotoval devětadvacetiletý zaměstnanec společnosti Horizon Air, který patrně zemřel. Zástupkyně této letecké společnosti Constance von Muehlenová potvrdila, že za incidentem je zaměstnanec firmy a že nikdo jiný na palubě nebyl. Pobřežní stráž k ostrovu vyslala loď.

S mechanikem před pádem letadla mluvil dispečer z řídící věže a oslovoval ho jménem, Rich nebo Richard. Muž podle serveru listu The Seattle Times odpovídal nevyrovnaně, někdy rozrušeně. Měl prý starosti s palivem. "Jsem na 2100 (librách, 952 kilogramech), začal jsem na třiceti a něco... nevím jaká je spotřeba při startu, ale spaluje se to rychleji, než jsme čekal," stačil říci.

Dispečer mu odpovídal v klidu a snažil se ho přimět k přistání. "Napravo, asi míli od tebe je ranvej. Je to McChord (vojenské letiště)," řekl mu. Na to mechanik reagoval rozrušeně. "Ti chlapi mě roznesou, když se tam pokusím přistát. Mohl bych tam něco taky zničit. Nechci to udělat, asi mají něco protiletadlového," řekl muž.

Po ujištění, že mu nic nehrozí, řekl, že ještě není "připraven na přistání" a že se musí přestat dívat na ukazatel paliva, protože rychle ubývá. Dispečer se ho snažil přimět k obratu doleva a uklidnit ho. "Za tohle je asi doživotí, co?" ptal se muž v letadle. "Mnoha lidem na mně záleží, budou zklamaní, že jsem to udělal," řekl. V poslední výměně slov měl strach o jeden z motorů, který podle něj vynechával. "Dobře Richi, jestli můžeš, drž to letadlo nad vodou. Udrž ho pěkně nízko," řekl mu dispečer.

Svědek události Bryan Sichley řekl, že viděl letadlo doprovázené dvěma stíhačkami, jak padá přídí k zemi.

Incident trval asi 90 minut a letiště Sea-Tac obnovilo provoz zhruba o půl desáté večer místního času (dnes 06:30 SELČ).

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.