Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Seznam s požadavky a lhůtami? USA už je brzy předají do rukou KLDR, píše Reuters

Seznam s požadavky a lhůtami? USA už je brzy předají do rukou KLDR, píše Reuters

Spojené státy brzy předloží Severní Koreji dokument s konkrétními požadavky a lhůtami k dohodě, kterou podepsali 12. června americký prezident Donald Trump a severokorejský vůdce Kim Čong-un v Singapuru. Agentuře Reuters to dnes řekl nejmenovaný zdroj z Pentagonu. Kim při vrcholné schůzce obecně slíbil pracovat na odstranění jaderných zbraní z Korejského poloostrova, Trump za to nabídl Severní Koreji bezpečnostní záruky.

Zdroj hovořil krátce před cestou amerického ministra obrany Jamese Mattise do Asie. Podrobnosti týkající se obsahu dokumentu, zdroj nesdělil. Uvedl ale, že lhůty pro plnění požadavků budou dostatečně krátké na to, aby bylo jasné, do jaké míry KLDR své sliby myslí vážně.

„Brzy budeme vědět, zda budou pracovat s dobrými úmysly,“ uvedl zdroj. „Budou tam konkrétní požadavky a časová osa, ve které Severokorejce budeme informovat o tom, jak chápeme implementaci dohody ze summitu,“ dodal.

Trump si za dohodu s Kimem vysloužil kritiku od amerických bezpečnostních analytiků. Ti upozorňují, že podepsaný dokument nezahrnoval konkrétní body upřesňující, jak a kdy se KLDR hodlá vzdát svých jaderných zbraní a balistických střel.

Americký ministr zahraničí Mike Pompeo minulý týden oznámil, že pravděpodobně brzy pojede opět do Severní Koreji, aby se domluvil na podrobnostech týkajících se dohody ze summitu.

Mattise čeká návštěva Asie, která ho zavede do Číny, Jižní Koreji a Japonska. V Číně má být od 26. do 28. června, cestu skončí v Japonsku 29. června. Americko-čínské vztahy jsou nyní napjaté mimo jiné kvůli nárokům Číny v Jihočínském moři. Tématem rozhovorů Mattise s představiteli Číny bude zřejmě i KLDR. Minulý týden se severokorejský vůdce Kim v Číně setkal s čínským prezidentem Si Ťchin-pchingem.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1