Smělé plány Číny: Propojením Pekingu s přístavem Tchien-ťin vznikne stomilionová megalopole | info.cz

Články odjinud

Smělé plány Číny: Propojením Pekingu s přístavem Tchien-ťin vznikne stomilionová megalopole

Urbanističtí plánovači komunistické Číny se nezastaví před ničím, jak dokazuje chystaný projekt propojení Pekingu s přístavem Tchien-ťin a menšími městy, ležícími v prostoru mezi nimi. Nově vzniklá megalopole Jing-Jin-Ji bude mít více než sto milionů obyvatel.

Název Jing-Jin-Ji není v Číně zdaleka nový. Oblast mezi hlavním městem a přístavem Tchien-ťin na březích Žlutého moře se tak označuje dlouhá léta. Nové jsou ovšem plány urbanistů, kteří chtějí z lokality vytvořit jednu ohromnou megalopoli pod tímto názvem.

Prvním krokem k uskutečnění projektu by měla být nová vysokorychlostní železnice, která propojí Peking s přístavem. Obě místa jsou od sebe vzdálená přibližně 140 kilometrů. Trať, která přijde podle informací deníku The Diplomat na 36 miliard dolarů, by měla přesun mezi městy zrychlit na pouhou půl hodinu.

Peking se chce propojením s přístavem stát konkurencí jiných ekonomicky silných měst v zemi a předběhnout Šanghaj a Hong Kong. Zatímco mezi urbanisty se najdou i tací, kteří na projekt pohlížejí skepticky, mezi ekonomy budí veskrze nadšení.

V Jing-Jin-Ji by podle finančních odborníků našla nová pracovní místa řada lidí a megalopole by navíc měla nad konkurencí výhodu úzkého napojení na vládní úřady. Nezávislý Paulsonův institut se sídlem v Chicagu označil v roce 2015 projekt za realizovatelný a předpokládá, že by zde našly místo podniky zaměřené na produkci nejnovějších technologických inovací ve spojení s ekologií.

Vznik obrovské metropole by současně pomohl sousední provincii Hebei, jejíž části by se rovněž staly součástí Jing-Jin-Ji. V Hebei průmysl v současnosti značně zaostává za moderními trendy a nově by se tak mohl dočkat řady potřebných změn.

Důkazem, že jsou čínské plány na vytvoření stomilionové megalopole reálné a v pohybu, není ostatně jen výstavba rychlodráhy. V roce 2017 se chystá stěhování poměrně značné části vládních institucí z centra Pekingu do okrajové části města Tchung-čou, o třicet kilometrů blíže směrem k přístavu Tchien-ťin.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud