Stávka železničářu ve Francii: Macron chce dokončit reformu drah. „Nic nedělat by bylo politickým pokrytectvím,“ řekl | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Stávka železničářu ve Francii: Macron chce dokončit reformu drah. „Nic nedělat by bylo politickým pokrytectvím,“ řekl

Stávka železničářu ve Francii: Macron chce dokončit reformu drah. „Nic nedělat by bylo politickým pokrytectvím,“ řekl

Francouzský prezident Emmanuel Macron dnes prohlásil, že v reformě drah hodlá „jít až do konce“, nehledě na stávku železničářů, kteří se obávají o dosavadní finanční výhody i o jistotu zaměstnání. Macron ujistil, že odpor veřejnosti ho nezastaví v krocích, které mají změnit Francii.

„Nic nedělat by bylo politickým pokrytectvím,“ řekl Macron televizi TF1 a připomněl, že otevření železnic konkurenci byl požadavek Evropské unie. Reformu pokládá za nezbytnou. „Žádám od každého, aby vynaložil trochu úsilí na vybudování železnice zítřka,“ vyzval šéf státu a dodal, že uživatelé drah již přispěli tím, že platili zvýšené ceny.

Současně prezident ujistil, že dráhy SNCF zůstanou státním podnikem se státním kapitálem. "Bude to v zákoně: sto procent státního kapitálu," zdůraznil.

Macron se podle listu Le Monde snažil uklidnit železničáře, kteří jsou podle něj dezinformováni nepravdivými zprávami. Kvůli tomu by se však jimi nemělo pohrdat, ani stavět proti sobě cestující a železničáře. Připomněl, že i jeho dědeček býval železničářem.

„Všichni železničáři, kteří jsou dnes zaměstnáni, zůstanou ve stejném postavení, na to je smlouva,“ ujistil prezident a dodal, že novinky se budou týkat nově přijímaných pracovníků. „Nemějte zbytečné obavy,“ dodal s tím, že „SNCF zůstanou státní, železničáři zůstanou železničáři“.

„Dobrou odpovědí není zastavit reformu, ale udělat ji společně,“ apeloval na odboráře.

Stávka železničářů už státní dráhy SNCF stála více než 100 milionů eur (přes 2,5 miliardy Kč), alespoň podle vyjádření šéfa drah Guillaumea Pepyho po zahájení přerušované stávky, která má - s několikadenními přestávkami - pokračovat do konce června. Podle Pepyho stojí stávka podnik zhruba 20 milionů eur denně, což odpovídá dvěma nově pořízeným motorovým železničním vozům.

Doprava ale po vypuknutí stávky zcela paralyzována nebyla; jezdil každý pátý rychlovlak TGV, každá třetí regionální souprava a každý šestý vlak Intercity. V pařížské aglomeraci jezdila jen třetina příměstských vlaků, a tak se silniční zácpy protáhly z 280 kilometrů během normálního provozu na 375 kilometrů.

Největší disciplínu ve stávce udržují strojvůdci, kteří tvoří tři čtvrtiny všech stávkujících a kteří mají kvůli reformě také nejvíce tratit.

Stávka podle Pepyho působí škody především v nákladní dopravě, kde SNCF přichází o lukrativní zakázky. Přeprava zboží se tak vrací na silnice a je prý otázkou, kolik se po stávkách železnici vrátí zákazníků.

Francouzská vláda chce skoncovat se speciálním statusem zaměstnanců SNCF, kteří dostávají štědré benefity a v některých případech mohou odcházet do důchodu už ve věku 52 let. Dráhy jsou hluboce zadlužené a vyžadují pravidelné státní subvence.

Vláda usiluje o snížení nákladů státu i v několika dalších odvětvích. Proti zhoršování životní úrovně se bouří důchodci, pracovníci zajišťující svoz komunálního odpadu, sociální služby, či personál nemocnic a také učitelé i studenti.

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.