Stávka železničářu ve Francii: Macron chce dokončit reformu drah. „Nic nedělat by bylo politickým pokrytectvím,“ řekl | info.cz

Články odjinud

Stávka železničářu ve Francii: Macron chce dokončit reformu drah. „Nic nedělat by bylo politickým pokrytectvím,“ řekl

Francouzský prezident Emmanuel Macron dnes prohlásil, že v reformě drah hodlá „jít až do konce“, nehledě na stávku železničářů, kteří se obávají o dosavadní finanční výhody i o jistotu zaměstnání. Macron ujistil, že odpor veřejnosti ho nezastaví v krocích, které mají změnit Francii.

„Nic nedělat by bylo politickým pokrytectvím,“ řekl Macron televizi TF1 a připomněl, že otevření železnic konkurenci byl požadavek Evropské unie. Reformu pokládá za nezbytnou. „Žádám od každého, aby vynaložil trochu úsilí na vybudování železnice zítřka,“ vyzval šéf státu a dodal, že uživatelé drah již přispěli tím, že platili zvýšené ceny.

Současně prezident ujistil, že dráhy SNCF zůstanou státním podnikem se státním kapitálem. "Bude to v zákoně: sto procent státního kapitálu," zdůraznil.

Macron se podle listu Le Monde snažil uklidnit železničáře, kteří jsou podle něj dezinformováni nepravdivými zprávami. Kvůli tomu by se však jimi nemělo pohrdat, ani stavět proti sobě cestující a železničáře. Připomněl, že i jeho dědeček býval železničářem.

„Všichni železničáři, kteří jsou dnes zaměstnáni, zůstanou ve stejném postavení, na to je smlouva,“ ujistil prezident a dodal, že novinky se budou týkat nově přijímaných pracovníků. „Nemějte zbytečné obavy,“ dodal s tím, že „SNCF zůstanou státní, železničáři zůstanou železničáři“.

„Dobrou odpovědí není zastavit reformu, ale udělat ji společně,“ apeloval na odboráře.

Stávka železničářů už státní dráhy SNCF stála více než 100 milionů eur (přes 2,5 miliardy Kč), alespoň podle vyjádření šéfa drah Guillaumea Pepyho po zahájení přerušované stávky, která má - s několikadenními přestávkami - pokračovat do konce června. Podle Pepyho stojí stávka podnik zhruba 20 milionů eur denně, což odpovídá dvěma nově pořízeným motorovým železničním vozům.

Doprava ale po vypuknutí stávky zcela paralyzována nebyla; jezdil každý pátý rychlovlak TGV, každá třetí regionální souprava a každý šestý vlak Intercity. V pařížské aglomeraci jezdila jen třetina příměstských vlaků, a tak se silniční zácpy protáhly z 280 kilometrů během normálního provozu na 375 kilometrů.

Největší disciplínu ve stávce udržují strojvůdci, kteří tvoří tři čtvrtiny všech stávkujících a kteří mají kvůli reformě také nejvíce tratit.

Stávka podle Pepyho působí škody především v nákladní dopravě, kde SNCF přichází o lukrativní zakázky. Přeprava zboží se tak vrací na silnice a je prý otázkou, kolik se po stávkách železnici vrátí zákazníků.

Francouzská vláda chce skoncovat se speciálním statusem zaměstnanců SNCF, kteří dostávají štědré benefity a v některých případech mohou odcházet do důchodu už ve věku 52 let. Dráhy jsou hluboce zadlužené a vyžadují pravidelné státní subvence.

Vláda usiluje o snížení nákladů státu i v několika dalších odvětvích. Proti zhoršování životní úrovně se bouří důchodci, pracovníci zajišťující svoz komunálního odpadu, sociální služby, či personál nemocnic a také učitelé i studenti.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud