Studená válka II. Rusko opět buduje jaderný vlak | info.cz

Články odjinud

Studená válka II. Rusko opět buduje jaderný vlak

Ruská federace znovu pracuje na děsivé zbrani, která spatřila světlo světa v období studené války. Na scénu má opět vstoupit jaderný vlak, tentokrát ovšem v nové generaci. Co do efektivity provozu tak na tom bude mnohem lépe než jeho předchůdce Molodec, napsal německý deník Die Welt. 

Vztahy Ruska se Západem, především se státy Severoatlantické aliance, v poslední době povážlivě ochladly. Na straně jedné výčitky ohledně Krymu, na straně druhé nevole s posilováním posádek NATO v Pobaltí – mocnosti se opět začínají ostražitě sledovat.

Aby tedy Moskva nebyla v rozhodujícím okamžiku pozadu, zapátrala v minulosti a opět se rozhodla zprovoznit jednoho z velkých strašáků – atomový vlak. Jeho přednosti jsou zcela nesporné – je mobilní a lze na něj obtížně zaútočit, jelikož neustále mění polohu. Lokalizovat, kde se nachází mobilní raketové zařízení, které se maskuje za běžný vlak, se v minulosti ukázalo být velice obtížné.

V 80. letech uvedl Sovětský svaz do provozu první atomové vlaky s označením Molodec. Poslední exempláře na kolejích dojezdily teprve v roce 2005, když padly za oběť dohodě o odzbrojování START II a byly staženy z provozu. Zbyly pouze dva kusy, z nichž jeden je vystavený v muzeu v Petrohradě.

Za čtyři roky by ale Rusko mělo mít náhradu. Už v lednu má prezident Putin spatřit plány nových mobilních zařízení na podvozku. V roce 2020 by měly atomové vlaky vyjet do ostrého provozu a očekává se, že budou sloužit dalších dvacet let.

Nový typ jaderného vlaku, nazvaný Barguzin, bude mít místo pro pět až šest raket. O úspěšných testech mezikontinentálních raket informovala agentura Interfax. Celkem by mělo být vyrobeno vlaků pět, což předpokládá až 30 raket, které se budou moct pohybovat po celém Rusku a budou jen velmi složitě vysledovatelné.

Výhodou oproti starší verzi je, že rakety může posádka odpálit kdekoli na železnici. to dřív možné nebylo – rakety se daly odpálit jen na místech, kde měla železnice speciální betonový podklad, který soupravu unesl. Barguzin bude celkově lehčí a testy prokázaly, že bude odpal odkudkoliv skutečně možný.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud