Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Tragédie, která se dala čekat. 5 věcí, které jste o mostu v Janově netušili

Tragédie, která se dala čekat. 5 věcí, které jste o mostu v Janově netušili

Pád mostu v Janově, který připravil o život desítky lidí, se dal do jisté míry očekávat. Vyplývá to z varování expertů, kteří na nebezpečí upozorňovali již před několika lety. Co byste měli o mostu vědět?

  • Most, který spojuje janovské části Sampierdarena a Cornigliano, je dílem italského projektanta Riccarda Morandiho a byl postaven mezi roky 1963 a 1967. Po projektantovi rovněž nese jméno Ponte Morandi.
  • Měří celkem 1182 metrů, je 18 metrů široký a nachází se ve výšce 45 metrů nad povrchem. Obrovskou váhu betonu drží tři 90 metrů vysoké pilíře.

  • Jako předloha pro most v Janově Morandimu sloužil most generála Rafaela Urdanety, který postavil o několik let dříve v zálivu Maracaibo ve Venezuele. Ten se již v roce 1964 částečně zřítil poté, co do něj narazil tanker.
  • Náklady na vybudování mostu v Janově mnohonásobně překročily původně plánovaný rozpočet. Výdaje přitom rostly i s neplánovou údržbou mostu, která začala již v 70. letech. V 80. letech prošel most velkou úpravou, velké problémy však nadále dělal nekvalitní beton, který byl při stavbě použit. V 90. letech minulého století byly pro změnu vyměněny všechny kabely, které konstrukci mostu drží.

  • Most prošel poměrně velkou opravou i v roce 2016, kdy se stavebníci snažili nahrazovat rozpadající se beton a vyměňovali zábradlí. Podle italských médií expert na mostní konstrukce Antonio Brencich už tehdy uvedl, že zbývá jen několik let, kdy budou náklady na údržbu mostu astronomické a bude ho levnější strhnout a postavit nový.

 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1