Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Trump už teď myslí na znovuzvolení, na kampaň se mu zatím sešlo takřka půl miliardy

Trump už teď myslí na znovuzvolení, na kampaň se mu zatím sešlo takřka půl miliardy

Americký prezident Donald Trump se okamžitě po své loňské lednové inauguraci pustil do přípravy dalších voleb v listopadu 2020, v nichž chce usilovat o znovuzvolení. Podle agentury Reuters během loňského roku shromáždil na novou volební kampaň 22 milionů dolarů (téměř 450 milionů korun). Jeho počínání je podle expertů neobvyklé, protože úřadující prezidenti se kampaní za své znovuzvolení začínají zabývat obvykle až po druhém roce svého prvního mandátu.

Většinu finančních příspěvků loni podle Trumpových spolupracovníků poukázali drobní dárci, jejichž částky nepřevyšovaly sumu 200 dolarů (asi 4000 korun). „Nikdy v minulosti se žádnému prezidentovi nepodařilo v prvním roce v úřadu shromáždit tolik peněz, nikdy žádný prezident neměl tak velkou podporu drobných dárců, kteří ho neopouštějí,“ uvedla v prohlášení prezidentova snacha Lara Trumpová, která působí jako poradkyně jeho volebního štábu.

Trumpův předchůdce Barack Obama měl po prvním roce pobytu v Bílém domě na volebním kontě osm milionů dolarů. Podle Reuters ale nešlo o nové dary, nýbrž o přebytky z předešlé volební kampaně. Kampaň za své znovuzvolení zahájil Obama ve třetím roce svého prvního mandátu.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1