USA přitvzují vůči Googlu a Facebooku. Kongres zahájil další šetření, podezírá je z monopolu | info.cz

Články odjinud

USA přitvzují vůči Googlu a Facebooku. Kongres zahájil další šetření, podezírá je z monopolu

Spojené státy zesílily tlak na technologické giganty. Justiční výbor Sněmovny reprezentantů oznámil, že začne prošetřovat Google a Facebook kvůli podezření z monopolního postavení na trhu. Kongres se tak přidává k ministerstvu spravedlnosti a vše může vyústit v bezprecedentně rozsáhlé tažení proti internetovým gigantům. Co se bude dít a jaký dopad to může mít na dotčené firmy?

Kdo chce Google a Facebook vyšetřovat?

Na technologické giganty míří jak američtí zákonodárci, tak exekutiva. Justiční výbor Sněmovny reprezentantů, konkrétně jeho antimonopolní podvýbor, chce prověřit, zda Google a Facebook nepředstavují monopol, který omezuje konkurenci. Zákonodárci mají podezření, že firmy mohou soupeře na trhu ze své dominantní pozice úmyslně poškozovat, případně skupovat, a získávat tak neférovou výhodu proti ostatním.

Druhé vyšetřování vede ministerstvo spravedlnosti. V jeho rámci se zaměřuje na Google a jeho roli na trhu s online reklamou. I tady v první řadě úředníci zkoumají, zda společnost není monopolním hráčem. Pod drobnohledem amerických úřadů jsou také Amazon nebo Apple.

Jak Google a Facebook mohly omezovat konkurenci?

Podezřelé chování technologických gigantů popsal už loni v prosinci britský parlamentní výbor, který odtajnil některé e-maily představitelů Facebooku. Z nich vyplývá, že firma využívala dat, která získala s vědomím uživatelů i bez něj, ke znevýhodňování konkurence. Společnosti jako Airbnb nebo Netflix – tedy ty, které Facebook nevnímal jako riziko – přístup k datům získaly, Vine (aplikace Twitteru umožňující nahrávat a upravovat videa) takovou možnost úmyslně nedostal. Vine v roce 2016 oznámil svůj konec. 

Ministerstvo spravedlnosti se zase může odrazit od podezření, že Google zneužívá svoji pozici jedničky na trhu s online reklamou, aby donutil ostatní firmy ke spolupráci. Loňské příjmy mateřské společnosti Googlu, firmy Alphabet, pocházely z 85 procent z digitální reklamy, Google ovládá podle agentury Reuters 37 procent trhu.

Infografika: duopol a příjmy z reklamy

Menší provozovatelé reklamních technologií si přitom stěžují, že Google si ze své pozice diktuje takové podmínky, které jej zvýhodňují a poškozují konkurenci. Nepozdávají se jim například úpravy v nejpoužívanějším prohlížeči Google Chrome, které podle nich ztíží malým hráčům možnost sledovat chování uživatelů na internetu.

Jak se k věci staví firmy?

Facebook v jiném případu, jenž se týká jeho přístupu k zabezpečení soukromí uživatelů, vyjednává s Federální obchodní komisí. K současnému prověřování se zatím představitelé provozovatele stejnojmenné sociální sítě, Instagramu nebo chatovací aplikace WhatsApp nevyjádřili. 

Podobně mlčí i Google. Jeho zástupci v minulosti hojně opakovali, že firma jedná v nejlepším zájmu svých uživatelů a ostatní partnery na trhu, které by mohly její kroky zasáhnout, dostatečně varuje.

Co můžou americké úřady dělat? 

Hlavním cílem Kongresu a ministerstva spravedlnosti je nyní shromáždit veškeré dostupné informace, aby mohly vyhodnotit, zda Google a Facebook skutečně tvoří ve svých odvětvích monopol dusící konkurenci. Je pravděpodobné, že si Kongres opět předvolá šéfy obou firem, tedy Marka Zuckerberga a Sundara Pichaie. Zjištění může následně sloužit jako podklad pro antimonopolní žaloby.

Ty mohou v krajním případě vést až k rozdělení gigantů. V minulosti takový krok postihl například společnost Standard Oil, jež se musela rozdělit do 34 menších firem. Po dělení Googlu, Facebooku, ale také Amazonu a Applu volá například demokratická prezidentská kandidátka Elizabeth Warrenová. Rozporcování Facebooku podpořil i její rival v primárkách Bernie Sanders nebo spoluzakladatel sociální sítě Chris Hughes.

Dělení monopoluDělení monopoluautor: INFO.CZ

Jak na vyšetřování reagují trhy?

Oznámení o vyšetřování srazilo ceny akcií všech čtyř zmíněných firem (Amazonu, Applu, Facebooku a Googlu) o několik procent. Nejméně padal Apple, jenž ztratil procento, mezi 4 až 6 procenty se pohybovaly ztráty Amazonu a firmy Alphabet a přes 7 procent odepsal Facebook.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud