Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

V Americe se chystá zlom v ochraně uživatelských údajů. Firmy je budou prodávat jako rohlíky

V Americe se chystá zlom v ochraně uživatelských údajů. Firmy je budou prodávat jako rohlíky

Ve Spojených státech se schyluje k internetové revoluci. Na Trumpově stole nyní leží zákon, který by fatálním způsobem změnil ochranu osobních dat na internetu. U hackerských útoků už by tak možná nebylo potřeba krást někomu citlivé údaje z počítačů, ale stačilo by dobře zaplatit firmám, které data uživatelů shromažďují.

Změna přichází jen rok poté, co se podařilo zpřísnit způsoby, za kterých mohou internetoví poskytovatelé jako Verizon, AT&T nebo Comcast shromažďovat a nakládat s údaji svých zákazníků. Po snaze o zrušení Obamovy zdravotní péče jde o další návrh, který se ze strany republikánů snaží podle The Washington Post napravovat „křivdy“ předchozí demokratické vlády.

Pokud prezident Trump zákon podepíše, což se očekává, poskytovatelé internetu budou moci nově více monitorovat online chování svých zákazníků a bez jejich svolení jim na základě jejich osobních a finančních preferencí budou nabízet vysoce cílenou reklamu. Online provideři se tak stanou vážným rivalem pro nejpoužívanější inzertní systémy Googlu a Facebooku.

Firmy navíc budou moci prodávat údaje zákazníků reklamním společnostem i finančním institucím, prostě každému, kdo potřebuje uživatelské specifikace pro své podnikání a je ochotný za ně platit. Pochybné obchody by dokonce neměly být v budoucnu žalovatelné.

Vyhledávače nebo videoservery už teď shromažďují řadu dat svých návštěvníků. Aktivisté ale varují, že poskytovatelé připojení se dostanou k mnohem širším údajům než jednotlivé webové stránky a budou tak vědět, na jaké stránky uživatelé chodí, jak dlouho se tam zdržují, jaké věci vyhledávají a co přes internet nakupují.

Někteří internetoví odborníci naopak nový návrh vítají. Umožní prý totiž lepší cílení reklamy a nabízení zboží, o které by mohli mít uživatelé zájem, protože by je neměla otravovat inzerce, která jim nebude blízká. Někteří poskytovatelé jako AT&T už nyní získávají od svých zákazníků více informací, než jim povoluje zákon. Povedlo se jim to tak, že nabídli výrazné slevy těm, kteří jim dovolí monitorovat historii jejich prohlížeče.