Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

V Íránu se zřítilo dopravní letadlo s 65 lidmi na palubě, nikdo nepřežil

V Íránu se zřítilo dopravní letadlo s 65 lidmi na palubě, nikdo nepřežil

Na jihozápadě Íránu se dnes zřítilo dopravní letadlo s nejméně s 65 lidmi na palubě, informovala íránská média. Rodinám obětí již vyjádřili soustrast nejvyšší vůdci země. Záchranné týmy budou pátrat po tělech obětí a troskách letounu ve špatně přístupných zasněžených horách celou noc.

Stroj ATR-72 letící na vnitrostátní lince mířil z metropole Teheránu do města Jásúdž na jihozápadě Íránu. Podle íránských médii zmizel z radarů zhruba 50 minut po startu z mezinárodního letiště Mehrábád v Teheránu. Letadlo podle médií narazilo do hory Dinar v pohoří Zagros, asi 22 kilometrů od města Jásúdž. Okolí nehody prohledávají záchranářské týmy a oddíly íránského Červeného půlměsíce.

"Stále jsme se nedostali k místu havárie, takže v tuto chvíli nemůžeme s jistotou potvrdit, že všichni cestující na palubě letadla zahynuli," uvedl podle agentury AFP mluvčí aerolinek Aseman. Dodal přitom, že na palubě letounu se nacházelo 60 cestujících, včetně jednoho dítěte, a šest členů posádky.

Práci záchranářů komplikuje počasí a těžký horský terén. V místě neštěstí bylo podle médií špatné počasí, zejména mlha. Zpravodajský sever BBC uvedl, že právě kvůli mlze nemohl v místě přistát záchranný vrtulník.

Polosoukromá společnost Iran Aseman Airlines je třetí největší íránskou aerolinkou co do počtu vlastněných letadel. Zajišťuje především vnitrostátní dopravu, ale i některé mezinárodní lety. Podle agentury DPA přidala nedávno Evropská komise firmu Iran Aseman Airlines kvůli stavu jejích letadel na černou listinu aerolinek, které do zemí EU létat nesmějí.

Aerolinky Aseman mají na svém kontě již dvě havárie svých letadel. V roce 1994 se poblíž íránského města Natanz zřítil stroj F-28 s 66 lidmi na palubě a v srpnu 2008 pak letadlo Boing 737 s 74 lidmi na palubě havaroval v Kyrgyzstánu. V obou případech neštěstí nikdo nepřežil.

Na technickém stavu íránských dopravních letadel se podepsaly dlouholeté mezinárodní sankce, k leteckým nehodám tak v Íránu podle agentury AP dochází pravidelně. Stroje ART-72, který se dnes zřítil, byl vyroben v roce 1993.

Soustrast příbuzným obětí již vyjádřili i nejvyšší duchovní vůdce ajatolláh Alí Chameneí a prezident Hasan Rúhání. Zatímco Chameneí vyzval íránské duchovní instituce, aby se snažily "zahojit žal rodin a příbuzných obětí", prezident přislíbil zajistit podrobné vyšetření nehody a přijetí opatření, která by podobným haváriím v budoucnu předešla.

Soustrast dali najevo i někteří zahraniční představitelé, například německá kancléřka Angela Merkelová.

Letoun havaroval za velmi obtížných letových podmínek - kromě husté mlhy se posádka musela vypořádat také se silným větrem. Počasí komplikuje také práci záchranářů, kteří budou podle agentury AFP na místě pracovat po celou noc.

Polosoukromá společnost Iran Aseman Airlines je třetí největší íránskou aerolinkou co do počtu vlastněných letadel. Zajišťuje především vnitrostátní dopravu, ale i některé mezinárodní lety. Podle agentury DPA přidala nedávno Evropská komise firmu Iran Aseman Airlines kvůli stavu jejích letadel na černou listinu aerolinek, které do zemí EU létat nesmějí.

Aerolinky Aseman mají na svém kontě již dvě havárie svých letadel. V roce 1994 se poblíž íránského města Natanz zřítil stroj F-28 s 66 lidmi na palubě a v srpnu 2008 pak letadlo Boing 737 s 74 lidmi na palubě havaroval v Kyrgyzstánu. V obou případech neštěstí nikdo nepřežil.

Na technickém stavu íránských dopravních letadel se podepsaly dlouholeté mezinárodní sankce, k leteckým nehodám tak v Íránu podle agentury AP dochází pravidelně. Stroje ART-72, který se dnes zřítil, byl vyroben v roce 1993.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1