Vesmírná ostuda, nebo sabotáž? Díru v Sojuzu nezpůsobil meteorit, někdo ji vyvrtal

Mikrotrhlinu, která se na konci srpna objevila v kosmické lodi Sojuz MS-09 připojené k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), zavinila technologická chyba způsobená lidskou rukou, nikoli dopad meteoritu. Uvedl to šéf ruské kosmické agentury Roskosmos Dmitrij Rogozin. Roskosmos podle něj nyní zvažuje možná vysvětlení, včetně sabotáže.

„Teorii o dopadu meteoritu jsme vyloučili, protože trup lodi byl zjevně poškozený zevnitř. Zatím je brzy na to přesně říci, co se vlastně stalo. Zdá se však, že trhlinu způsobila chvějící se ruka.... Na povrchu jsou stopy po sklouznutí vrtačky,“ uvedl Rogozin podle agentury TASS v jednom pondělním televizním vystoupení.

Agentura podle Rogozina nyní zjišťuje, zda šlo o nehodu, nebo záměrné poškození. Snaží se rovněž přijít na to, kde trhlina vznikla – zda na Zemi, nebo až ve vesmíru.

Podle ruských odborníků v noci na minulý čtvrtek z lodi unikl vzduch kvůli dvoumilimetrové trhlině. V pátek Roskosmos oznámil, že mikrotrhlina už je hermeticky uzavřená a tlak v orbitálním komplexu je ve stanovených parametrech. Osazenstvo ISS podle Roskosmosu nebylo v ohrožení.

Posádku komplexu obíhajícího kolem Země ve výšce kolem 400 kilometrů v současné době tvoří Rusové Oleg Artěmjev a Sergej Prokopjev, Američané Ricky Arnold, Drew Feustel a Serena Auňónová Chancellorová a Němec Alexander Gerst. Artěmjev, Feustel a Arnold mají ISS opustit 4. října v lodi Sojuz MS-08.

Personál stanice mají následně doplnit ruský kosmonaut Alexej Ovčinin a americký astronaut Nick Hague. Jejich start v lodi Sojuz MS-10 je stanoven na 11. října.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.