Z poslíčka s čajem je přísný strážce. Mistrovská kampaň indického premiéra vsází na sílu a nacionalismus

Marek Hudema

Největší cvičení světa v demokracii začíná za pár dní v Indii. Okolo 900 milionů Indů bude déle než měsíc volit své zástupce do parlamentu. Obě hlavní strany, Indická lidová strana (BJP) premiéra Nárendry Módího i Indický národní kongres (INC) vedený Ráhulem Gándhím se přitom snaží oslovit voliče, včetně těch negramotných, úplně všemi prostředky.

Indičtí politici se před volbami, které se budou konat od 11. dubna až do 19. května, stále více snaží vtěsnat své politické poselství do krátkých frází, zpráv na sociálních sítích, jednoduchých hesel a navíc propašovat „nenápadně“ do indické filmové produkce. Snahou je oslovit všechny včetně negramotných venkovských voličů.

Zatímco vládnoucí BJP sází v tomto zjednodušeném pojetí politiky na hinduistický nacionalismus, v němž se mísí jazyk, kastovní příslušnost, náboženství, a tvrdý postoj vůči sousednímu nepřátelskému Pákistánu, opoziční INC mluví fakticky o vybudování sociálního státu a také o ekonomických reformách.

V předvolební kampani je zatím zřejmě úspěšnější koalice BJP. Ostatně byla to právě Indická lidová strana, která už před minulými parlamentními volbami ukázala profesionální kampaň namísto série improvizací a snahy dohnat vše na posledních chvíli sérií mítinků a nesplnitelných slibů. BJP a její šéf, indický premiér Nárendra Módí, navíc fakticky vede permanentní kampaň i mimo předvolební období. Ať už prostřednictvím vládních projektů, megalomanských akcí nebo například populárních filmů z Bollywoodu.

Munice na deset dní a sovětské stíhačky. Střet s Pákistánem odhalil slabiny indické armády

sinfin.digital