Zamlžené vidění, pak tma, zvracení, křeče a smrt. Ruští vědci popisují účinky novičoku

Zamlžené vidění, neutichající křeče a zvracení. Jediný, kdo je může vyvíjet, jsou vlády. To jediné víme o armádních jedech, jako je novičok, který sehrál hlavní roli v kauze Skripal. Zatímco britské úřady zkoumají, jak se látka dostala do těla bývalého ruského agenta a jeho dcery a kdo za tím stojí, ruští vědci nabízejí odpovědi na otázky, kam až sahá historie vývoje jedu a také na to, jak jed funguje.

Nervově paralytická látka novičok, překládaná jako nováček, stála za útokem na zběhlého ruského agenta Sergeje Skripala a jeho dcery Julije. Při útoku v jihoanglickém Salisbury se otrávil ještě britský policista Nick Bailey, který našel zhroucená těla Sergeje a Julije na lavičce v parku. Rusko v oficiálních dokumentech opakovaně ukazuje na některé země, které podle něj pracovaly na vývoji tohoto armádního jedu – zařadilo mezi ně i Česko. Opomíná ale zahrnout svědectví několika ruských chemiků, kteří údajně na vývoji látky novičok pracovali.

Jeden z nich, bývalý špičkový sovětský chemik Vil Mirzajanov uvedl, že jeho úkolem bylo odstraňovat zmínky o existenci jedů, aby se o nich nedozvěděly zahraniční tajné služby. „Měl jsem tyto zbraně chránit,“ řekl novinářům.

Pak se ale něco změnilo. Byl to sám Mirzajanov, kdo poprvé veřejně odhalil existenci nervové látky novičok. Stalo se to v roce 1992 v momentě, kdy se Rusko připravovalo připojit k mezinárodní úmluvě o chemických zbraních. Spolu s kolegou a dalším vědcem Lvem Fjodorovem napsali o novičoku článek do ruských periodik a poskytli rozhovor The Baltimore Sun. Mizrajanov v něm popisuje, jak je novičok desetkrát účinnější v zabíjení lidí než srovnatelný nervový plyn VX, který vyvinuli Američané. „Nejdříve se vám zamlží vidění a následně jej ztratíte. Pak přijde na řadu zvracení, dýchací problémy a neustálé křeče. Pokud je to smrtící látka, tak vás to postupně zabije,“ uvedl.

Mizrajanova výpověď ale narazila a řada vědců ji zpochybnila. Americký vědecký časopis dokonce napsal, že jsou to výmysly a že je něco takového „jen těžko představitelné“. Mirzajanov byl po mediálních výstupech propuštěn, uvězněn a obviněn z vyzrazení státních tajemství.

Obvinění ale byla nakonec stažena a Mirzajanov žije od roku 1996 v USA. O novičoku od té doby nepromluvil, až nyní v souvislosti s útokem v Salisbury. Podle jeho názoru za ním stojí Rusko, které to ale odmítá a tvrdí, že nervové látky, jako je novičok, nevlastní. Program jeho vývoje prý ukončilo poté, co Mirzajanov prozradil jeho detaily, a následně se připojilo ke zmiňované úmluvě.

Je tu ale ještě další bývalý sovětský vědec Vladimir Uglev, který se podílel na programu v letech 1972-1988 a který říká, že Moskva armádní jedy použila už před Salisbury. Nezávislému ruskému serveru The Bell tento týden vypověděl, že určitý typ novičoku otrávil bankovního magnáta Ivana Kivelidiho a jeho sekretářku v roce 1995 v Moskvě. Jed se měl do těla obětí dostat skrz malou bavlněnou kuličku umístěnou do telefonního sluchátka v kanceláři.

Jiný vědec Lenoik Rink, který má také zkušeností s prací na ruském programu vývoji chemických zbraní, je ale jako jeden z mála vědců ochotných veřejně mluvit přesvědčen, že Rusko za útokem na Skripalovy nestojí. Podle něj je to moc přímočaré a především: oběti jsou pořád naživu. „Dokonce ani neprofesionální ruský agent by nepoužil ruskou látku s ruským jménem,“ řekl ruskému Sputniku. „Je tu na výběr mnoho stejně působících látek. Mířit raketou na nedůležitý cíl a ještě jej minout je naprostá stupidita,“ dodal.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.