Články odjinud

Zaplaví Česko naftové ojetiny z Německa? Roli může hrát i poptávka ve východní Evropě

Zaplaví Česko naftové ojetiny z Německa? Roli může hrát i poptávka ve východní Evropě

Německo se začíná připravovat na novou realitu, kdy do velkých měst nebudou moci jezdit automobily s dieselovým motorem. Umožnil to svým rozhodnutím spolkový správní soud. Opatření se mohou dotknout i Česka. Očekává se, že vzroste zájem Čechů o německé naftové ojetiny.

Německý spolkový správní soud umožnil tamním městům zakázat vjezd dieselových automobilů na své území. Soud projednával případy, ve kterých zákazy dieselů podpořily soudy nižší instance. Ty nařídily Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku upravit plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart, aby města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý.

Rozhodnutí neznamená, že by nyní z hodiny na hodinu přestalo být možné jezdit do Německa s naftovými vozidly. „Jde o jednotlivá města, v nichž je ještě potřeba udělat více, ale nejde skutečně o celé území a všechny majitele aut v Německu,“ uklidňovala kancléřka Angela MerkelováSoud navíc jen svolil s možností k tomuto kroku přistoupit. Automaticky nezačal platit ani ve velkých městech.

Očekává se však, že v blízké budoucnosti přistoupí k omezení asi 40 měst. Mezi prvními zřejmě budou právě Düsseldorf a Stuttgart. Součástí jejich nových plánů na zlepšení čistoty ovzduší se má stát zákaz vjezdu pro dieselová vozidla nesplňující nejnovější emisní normu Euro 6. Ta platí od roku 2014. V praxi to znamená, že by se takový krok dotkl například některých vozů Škoda Octavia nebo Škoda Yetti.

Primátor Stuttgartu Fritz Kuhn prohlásil, že nový plán připraví město zhruba v horizontu půl roku. Měl by obsahovat výjimky pro řemeslníky nebo zásobovací vozy. Náběh opatření ale bude muset být postupný. Normy Euro 5 se podle rozhodnutí soudu může zákaz týkat až od 1. září 2019.

Zájem o diesely klesá

Rozhodnutí německého soudu se zřejmě dotkne i českého trhu, byť Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů neočekává bezprostřední dopady. „Určitým způsobem to situaci ovlivnit může, ale nemyslím si, že se tak stane hned. Závisí to na způsobu reakce. Kolik měst k zákazu přistoupí a kdy,“ komentuje Pokorný pro INFO.CZ.

Asi nejviditelnějším efektem bude pokles zájmu Němců o auta s naftovým motorem. Ten už je viditelný nyní. Zatímco na začátku roku 2016 tvořily diesely 32,2 procenta nově zaregistrovaných vozů, v červenci loňského roku už podíl spadl na 22,2 procenta. Ještě v nedávné minulosti kolem roku 2011 přitom „nafťáky“ držely více než 40procentní podíl.

Nižší poptávka v Německu bude logicky tlačit na pokles cen dieselů. To by je mohlo učinit dostupnějšími pro českou klientelu. Do Česka by tak sice proudilo více naftových aut znečišťující ovzduší, zároveň by ale mohlo poklesnout průměrné stáří tuzemského vozového parku. Ten loni překročil 15 let, v zemích EU je přitom běžně zhruba o pět let nižší.

„Záleží, jestli Němci sáhnout k omezení sami. Může také obecně stoupnout poptávka po německých dieselech ve východní Evropě a ceny tak rychle dolů nepůjdou. Vše je otázka nabídky a poptávky,“ krotí případné nadšení z levných aut Pokorný, jehož svaz spolu se Sdružením automobilového průmyslu za svižnější obměnu vozového parku v Česku horuje.

„Dlouhodobým řešením pro ČR je nastavení daňového systému tak, aby se zákazníkům vyplatilo mít vůz novější, s lepšími ekologickými parametry a zamezilo se masivním dovozům přestárlých ojetin ze zahraničí včetně Německa. Zavedení takového opatření, které by pomohlo dostat řadu vraků z ulic a dvorů a uvolnilo veřejný prostor, však vyžaduje politickou odvahu a vizi,“ přidává se pro INFO.CZ tiskový mluvčí AutoSAP Miroslav Konvalina.

Zákaz přijde i jinde

Diesely jsou ale trnem v oku více měst. Zákaz či omezení připravují i velké evropské metropole jako Londýn a Paříž. Ty by se jich chtěly zbavit do roku 2020, respektive 2025. Do roku 2040 plánují zákaz prodeje naftových i benzinových automobilů.

Podobně uvažují také v Aténách, které chtějí zakázat vjezd dieslům od roku 2025. Madrid by rád už za dva roky pouštěl do města jen kola, autobusy a taxi. Kodaň se chce všech vozidel zbavit do sedmi let.

Naopak Praha zatím žádné podobné kroky nechystá. V minulosti měla sice v plánu zřídit v centru nízkoemisní zónu, záměr ale odložila do doby, než bude dostavěný Pražský okruh. Městský soud navíc nedávno zrušil podstatnou část programu, který měl zlepšit ovzduší v hlavním městě. Vytkl mu vágní formulace a nereálný časový plán. Například se zmíněnou dostavbou okruhu počítal už v roce 2020.

Pokorný neočekává, že by mělo německé rozhodnutí výrazné dopady na český automobilový průmysl. Ten je s Německem silně provázaný. „Český automobilový průmysl se připravuje na přechod na čistou mobilitu, aby dokázal reagovat nejen na vývoj v Německu, ale také na změny směřující k elektromobilitě a automatizaci,“ dodává.

„V současné době není možné říci, jaké dopady by případná rozhodnutí některých německých měst měla na český automobilový průmysl, protože neznáme rozsah případných opatření,“ přizvukuje Konvalina.

 

Články odjinud