Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Železniční nehoda v Turecku je druhou nejhorší v historii Evropy. Připomeňte si předchozí tragédie

Železniční nehoda v Turecku je druhou nejhorší v historii Evropy. Připomeňte si předchozí tragédie

V neděli na severozápadě Turecka došlo k hrůzné nehodě vlaku. Způsobila ji podmáčená půda a zemřelo při ní nejméně 24 lidí. Stala se tak jednou z nejtragičtějších v Evropě, ale i přes vysoký počet obětí není tou nejhorší. Připravili jsme pro vás výběr železničních nehod v Evropě, které si za posledních deset let vyžádaly nejvíce obětí.

79 mrtvých - 24. července 2013 (Španělsko)

Asi tři kilometry od nádraží města Santiago de Compostela na severozápadě Španělska vykolejil ve vysoké rychlosti v ostré zatáčce vlak; zemřelo 79 lidí a dalších 130 lidí bylo zraněno; ze zabití z nedbalosti byl obviněn strojvedoucí rychlovlaku Francisco José Garzón.

Nejméně 24 mrtvých - 8. července 2018 (Turecko)

Na severozápadě země mezi městy Edirne a Istanbul vykolejil vlak, přitom se převrátilo šest ze sedmi vozů soupravy a zemřelo nejméně 24 lidí. Příčinou neštěstí byl podle záběrů z místa sesuv podmáčeného náspu na malém mostu přes místní potok, přes který vlak přejížděl.

23 mrtvých - 12. července 2016 (Itálie)

Při čelní srážce vlaků na jihu Itálie zahynulo 23 lidí. Asi padesát dalších osob je zraněno. Neštěstí se stalo na regionální trati mezi městy Ruvo di Puglia a Corato, asi 30 kilometrů západně od města Bari.

18 mrtvých - 15. února 2010 (Belgie)

Čelní srážka dvou regionálních vlaků v blízkosti vlámského města Halle ve střední části Belgie si vyžádala 18 mrtvých a 125 zraněných.

16 mrtvých - 3. března 2012 (Polsko)

Při čelní srážce dvou osobních vlaků (vlak jedoucí z Varšavy do Krakova se srazil s vlakem, který jel z Přemyšlu do Varšavy) u obce Szczekociny (asi 70 kilometrů severně od Krakova) na jihu Polska zahynulo 16 lidí a 56 bylo zraněno.

12 mrtvých - 9. února 2016 (Německo)

Čelní srážka vlaků v Bavorsku nedaleko Mnichova si vyžádala 12 mrtvých a okolo 80 zraněných; podle vyšetřování nehody za ni nejspíše mohl výpravčí.


11 mrtvých - 14. listopadu 2015 (Francie)

Při zkušební jízdě na nové trati mezi Paříží a Štrasburkem vykolejila souprava TGV; zahynulo 11 techniků, tři desítky osob byly zraněny.

10 mrtvých - 29. ledna 2011 (Německo)

Čelní srážka nákladního a osobního vlaku na jednokolejné trati v oblasti Magdeburku. Při nehodě zemřelo deset lidí a 23 jich bylo zraněných.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744