Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Halířové příspěvky, reklama i milionové dary. Co mají prezidentští kandidáti na svých účtech?

Halířové příspěvky, reklama i milionové dary. Co mají prezidentští kandidáti na svých účtech?

Prezidentští kandidáti si dle zákona museli do 4. září 2017 založit transparentní účet. Většina z nich to stihla. Někteří už konto, ze kterého by měli hradit veškeré náklady na kampaň, využívají, u jiných je jedinou aktivitou pouze jeho založení. Na některých účtech se navíc množí „halířová inzerce“, která nejčastěji zaplavuje konto současného prezidenta Miloše Zemana. Kandidáti dle výpisů nejčastěji utrácejí za inzerci, propagaci v médiích, nebo průzkumy.

Jiří Drahoš

Účet u Komerční banky

Zůstatek na účtu ke dni 30. října 2017: 8 446 856 korun

Výdaje za říjen (výběr): technické zajištění akce (134 000,-), příprava kontaktní kampaně (28 000,-), pomoc při technickém zajištění kampaně (133 000,-)

Zvláštnost: Jako jediný má účet u Komerční banky. Za celý říjen nedostal prostřednictvím účtu žádné negativní vzkazy.

Transparentní účet Jiřího Drahoše naleznete zde.>>>

www.jiridrahos.cz

 

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše naleznete zde>>>

Aktualizovaný přehled prezidentských kandidátů najdete zde.>>>

Pavel Fischer

Účet u Fio banky

Zůstatek na účtu ke dni 30. října 2017: 256 861 korun

Výdaje za říjen (výběr): České dráhy (1 180,-), ad words – online reklama (1 000,-), výběr z bankomatu (500,-)

Zvláštnost: Zatím nejvyšší dar (100 000 korun) získal 27. října 2017 od Jiřího Jirkovského.

Transparentní účet Pavla Fischera naleznete zde.>>>

www.pavelfischer.cz.

 

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Pavla Fischera naleznete zde>>>

Petr Hannig

Účet u Fio banky

Zůstatek na účtu ke dni 30. října 2017: 650 korun

Výdaje za říjen (výběr): 0 korun

Zvláštnost: Také na Hannigově účtu převládá halířová inzerce, zatím z něj nic nezaplatil.

Transparentní účet Petra Hanniga naleznete zde.>>>

www.petrhannig-rozumni.cz

 

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Petra Hanniga naleznete zde>>>

Marek Hilšer

Účet u Fio banky

Zůstatek na účtu ke dni 30. října 2017: 244 093 korun

Výdaje za říjen (výběr): facebooková reklama (653,-)

Zvláštnost: Transparentní účet už využívá déle než rok.

Transparentní účet Marka Hilšera naleznete zde.>>>

www.mareknahrad.cz

 

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Marka Hilšera naleznete zde>>>

Michal Horáček

Účet u Fio banky

Zůstatek na účtu ke dni 30. října 2017: 2 156 041 korun

Výdaje za říjen (výběr): Zajištění kampaně (2 843 958,-)

Zvláštnost: Horáček se rozhodl celou kampaň financovat z vlastních peněz, dary odmítá. Volební kampaň zajišťuje pro Horáčka subjekt Máme na víc, jehož výdaje platí Horáček z volebního účtu.

Transparentní účet Michala Horáčka naleznete zde.>>>

www.michalhoracek.cz

 

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Michala Horáčka najdete zde>>>

Jiří Hynek

Účet u České spořitelny

Zůstatek na účtu ke dni 30. října 2017: 165 534 korun

Výdaje za říjen (výběr): tisk propagačního materiálu (15 652,-), vytvoření webových stránek (107 206,-), hosteska na petiční akci MUNI (2 160,-)

Zvláštnost: Největším darem je zatím 50 000 korun od Daniela Barteka.

Transparentní účet Jiřího Hynka naleznete zde.>>>

www.hynek2018.cz

 

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Jiřího Hynka najdete zde>>>

Vratislav Kulhánek

Účet u Fio banky

Zůstatek na účtu ke dni 30. října 2017: 34 072 korun

Výdaje za říjen (výběr): facebooková reklama (18 000,-), reklamní a mediální služby (193 116,-), analýza volebního potenciálu (78 650,-)

Zvláštnost: Za říjen obdržel Kulhánek tři dary. Všechny jsou od miliardáře Pavla Sehnala, jehož obnovená ODA za kandidátem stojí, a v celkové hodnotě činí 1,5 milionu korun.

Transparentní účet Vratislava Kulhánka naleznete zde.>>>

www.kulhaneknahrad.cz

 

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Vratislava Kulhánka najdete zde>>>

Mirek Topolánek

Účet u České spořitelny

Zůstatek na účtu ke dni 14. listopadu 2017: 318 000 korun

Výdaje za říjen (výběr): žádné výdaje

Zvláštnost: Topolánek si účet založil až po oznámení kandidatury počátkem listopadu. Většina darů je v řádu tisícikorun.

Transparentní účet Mirka Topolánka naleznete zde.>>>

www.mirekprezident.cz

 

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Mirka Topolánka najdete zde>>>

Miloš Zeman

Účet u Fio banky

Zůstatek na účtu ke dni 30. října 2017: 421 976 korun

Výdaje za říjen (výběr): žádné výdaje

Zvláštnost: Výrazně převažují halířové příspěvky Zemanových odpůrců i reklama. Někteří posílají citáty z Bible, další nabízejí sedačky, kartáčky nebo online hry.

Transparentní účet Miloše Zemana naleznete zde.>>>

www.zemanznovu.cz

 

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Miloše Zemana najdete zde>>>

Vše o prezidentských volbách 2018 najdete zde.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek

Začátek nové revoluce? Mnichov se překvapivě stal světovou metropolí Zelených. Nikdo ale neví proč

Německá strana Zelených (Die Grünen) v nedělních zemských volbách v Bavorsku překvapila sama sebe. Zejména její fenomenální úspěch v bavorské metropoli Mnichově nedává ani čtyři dny po uzavření volebních uren spát mnoha německým politologům ani komentátorům. A Zelení tvrdí, že to může být začátek nové „zelené revoluce“ v Evropě.

To, co totiž němečtí „Grüne“ v Mnichově předvedli, nemá v historii města obdobu. Zatímco před pěti lety získali Zelení v zemských volbách v bavorské metropoli „jen“ 14,7 % hlasů a zdálky dýchali na záda vítězné SPD (40,4 %) a druhé CSU (36,7%), letos s přehledem zvítězili. Svůj hlas jim dal takřka každý třetí volič, který se v Mnichově dostavil k volbám. A Zelení se ziskem 30,3 % hlasů přepsali stranické dějiny. V žádném jiném velkém městě v Německu, ale zřejmě ani v Evropě a na celém světě dnes nemá strana Zelených tak velkou voličskou podporu jako právě v Mnichově.

Link

„Myslím, že jsme se trefili do životních pocitů mnoha obyvatel Mnichova. Nechceme ekonomický růst jen kvůli růstu,“ řekl Ludwig Hartmann, lídr kandidátky Zelených ve volebním obvodu „Mnichov-střed“. Právě tady Zelení dostali nejvíce hlasů v celém Bavorsku, absolutní většina jim unikla jen o několik procent. Zvítězili ale i v dalších čtyřech z celkem devíti mnichovských obvodů.

V obvodě „Mnichov-střed“ žije nadprůměrně vysoký podíl mladých lidí, kteří většinou dobře vydělávají, jsou otevření světu, proevropští, mají slušnou životní úroveň. „Přesto ale nejsou s životem v centru úplně spokojeni. Vadí jim ucpané cyklostezky, plány developerů, kteří zastavují zeleň, fronty v metru i znečištěný vzduch. Chtějí mít v okolí místo klasických supermarketů více obchodů s jídlem, o němž vědí, odkud pochází. A jsou za to ochotni zaplatit,“ napsaly noviny Süddeutsche Zeitung.

Zelení ale především ve volbách razili myšlenku, že obyvatelé měst už musí přestat věřit nesmyslným tezím o nekonečném růstu a zároveň spokojeném životu. V rostoucím městě, kde se soutěží o každý metr, už nemůže být podle nich více bytů, více mrakodrapů, obchodních zón a parkovišť a zároveň i více zelených ploch, cyklostezek a odpočinkových oblastí. Někdo musí ztratit. Motoristé musejí opustit jízdní pruhy pro cyklisty a veřejnou dopravu. Kde zůstala zeleň, už se nesmí stavět. A s tímto poselstvím se ztotožnilo přes 30 procent Mnichovanů.

Link

Jenže i nezávislí pozorovatelé jsou přesvědčeni o tom, že za úspěchem Zelených nestojí zdaleka jenom jejich zelená politika. „V posledních letech se do Mnichova přistěhovalo mnoho mladých lidí z různých zemí. Mají dobrou práci, nejsou tak konzervativní jako starší generace, a nechtějí mít s těmi tradičními lidovými stranami nic společného,“ řekla INFO.cz česká spisovatelka Eva Lexová, která už dlouho žije v Bavorsku.

I některé oficiální průzkum potvrzují, že voliči Zelených v Mnichově se liší od zbytku populace i způsobem života. Zatímco v celém Bavorsku žije 42 % lidí v takzvaných „singles“ domácnostech, tedy samo, v centru Mnichova je tento podíl více než šedesátiprocentní. Průměrný věk „Bavoráka“ přesahuje 42 let, Mnichované jsou o tři roky mladší. Jen 29 % obyvatel mnichovského vnitřního města vlastní automobil, zatímco v Bavorsku je to takřka polovina lidí.

Mezi lidmi, žijícími v centru Mnichova, je naprosto minimální podíl voličů nacionalistické  Alternativy pro Německo (AfD), prosazující tvrdší postup vůči migrantům. Pokud by se rozhodovalo o složení německého spolkového parlamentu jen v Mnichově, AFD by se  do „bundestagu“ vůbec nedostala. Voliči Zelených v Mnichově jsou k  migraci mnohem tolerantnější než Bavoráci ve venkovských oblastech, podobného je to například s uznáváním práv homosexuálů nebo netradičních forem rodiny.

Link

Podle některých německých politologů ale poslední zemské volby v Bavorsku především potvrdily rozšiřující se propast mezi voliči ve velkých aglomeracích a venkovských oblastech. Mnichovský politolog Wolfgang Merkel nazývá obě tyto skupiny kosmopolitní a komunitární. Komunitáři žijí v převážně homogenních komunitách, nejsou náchylní ke změnám, trvají na jasných hranicích a pravidlech a věří, že musí bránit svou identitu před masovým přistěhovalectvím a globalizací.

Kosmopolitané jsou na druhou stranu vítězi globalizace. Mluví více jazyky, mají kontakty přes národní hranice a jsou zastánci toho, aby se národní státy více otevřely vnějšímu světu. „A Mnichov, jedna milionová vesnice, se vlastně stal takovou světovou metropolí kosmopolitánů. A z nich se zrodili právě Zelení,“ napsaly Südedeutsche Zeitung. Podle komentátora se voličské preference mohou pohnout „mnichovským směrem“ i v dalších městech, což jen přispěje k hlubším konfliktům mezi městskými a venkovskými voliči.

Na druhou stranu si ani samotní Zelení nedokáží uspokojivě vysvětlit, proč právě v Mnichově se voličská podpora jejich straně nejen zvýšila, ale doslova explodovala směrem nahoru. „Věděli, že tady mají velký potenciál, ovšem takový výsledek nikdo nečekal. Někde v celkové politické konstelaci se prostě najednou spustil nějaký přepínač,“ uvedly SDZ.

Link

-1