Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Senátní a komunální volby 2018: Jak a kdy volit senátory a zastupitele

Senátní a komunální volby 2018: Jak a kdy volit senátory a zastupitele

Češi si na podzim zvolí nejen nové obecní zastupitele, ale i nové senátory. Komunální volby a volby do třetiny Senátu proběhnout 5. a 6. října 2018, druhé kolo senátních voleb se bude konat o týden později.

Termín voleb 2018

Jak doplňovací volby do Senátu tak volby do zastupitelstev obcí se uskuteční 5. a 6. října 2018. Případné druhé kolo senátních voleb pak proběhne o týden později, tedy 12. a 13. října. Volební místnosti se tradičně otevřou v pátek ve 14 hodin, volit se bude až do 22. hodiny večerní. V sobotu budou moci občané volit od 8. ranní do 14. hodiny odpolední.

Jak se volí

V senátních i komunálních volbách může volit občan ČR, který nejpozději v den voleb dovrší 18 let věku. V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny.

Pokud jeden z kandidátu do Senátu získá v prvním kole více než 50 % hlasů, volby automaticky vyhrává a stává se senátorem. V opačném případě se koná druhé kolo voleb, do toho postupují dva kandidáti, kteří v prvním kole získali největší počet hlasů.

Senátní volby 2018 - detailní informace >>>

Volby do Senátu 2018Volby do Senátu 2018autor: info.cz

Volby do zastupitelstev fungují jinak. Tam je stejně jako v parlamentních volbách možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku, volit tak lze jednu stranu, případně kandidáty z jedné nebo několika stran nebo stranu a několik samostatných kandidátů. Počet hlasů je ale omezen počtem členů zastupitelstva, který je uveden v záhlaví lístku. Po označení lístku je nutné ho vložit do příslušné úřední obálky a vhodit do volební urny.

Komunální volby 2018Komunální volby 2018autor: INFO.CZ

Ve volební místnosti se každý volič musí prokázat platným občanským průkazem nebo cestovním pasem. V případě, že voličem je občan jiného členského státu Evropské unie, musí doložit povolení k trvalému nebo přechodnému pobytu. Poté si od volební komise převezme úřední obálku, pokud se v daném obvodu konají senátní i komunální volby, dostane volič obálky dvě a vloží do nich hlasovací lístky.

Komunální volby 2018 - detailní informace >>>

Voličský průkaz

Pokud se volič v termínu senátních voleb nenachází v místě svého trvalého bydliště, může využít voličský průkaz, který mu umožní volit i jinde. Na rozdíl od parlamentních a prezidentských voleb se ale nedá volit v zahraničí, zájemci musí přijet do České republiky a hlasovat pouze v obvodech, kde senátní volby probíhají.

O voličský průkaz si mohou voliči zažádat osobně na obecním úřadě v místě svého trvalého bydliště, písemně formou žádosti s přiloženým úředně ověřeným podpisem nebo elektronicky prostřednictvím datové schránky.

V komunálních volbách nelze na voličský průkaz a mimo místo svého trvalého bydliště hlasovat vůbec. Ti, kteří pobývají v zahraničí, jsou v nemocnici nebo v nápravném zařízení, bohužel volit nemohou. Ve výjimečných případech mohou například dlouhodobě nemocní pořádat obec o možnost hlasování mimo volební místnost. Komise s mobilní volební urnou pak hlasování umožní, stále musí ale setrvat v katastru dané obce.

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Výsledky 1. kola voleb 2. kolo Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Dění a výsledky ve druhém kole senátních voleb vám přinášíme i v online přenosu>>>

Komunální volby 2018

Výsledky voleb Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva Praha Brno Ostrava

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Volby 2018 - Volební videa a bohaté galerie najdete na Blesk.cz>>>

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1