Články odjinud

Peníze přes crowdfunding nebo klepání na dveře. Čeští politici se ale novinek v kampani spíše bojí

Komunální a senátní volby přináší jednotlivým kandidátům i politickým partají příležitost využít v marketingu nové metody a nástroje. Ty by jim často mohly navíc ušetřit finance. K využití dochází ale pouze v několika případech: kandidát do senátu Marek Hilšer sbírá peníze v rámci crowdfundingové kampaně, strany experimentují s door to door kampaněmi. V zahraničí už přitom fungují třeba i speciální mobilní aplikace.

Jedním z mála politiků, kteří se snaží potenciální voliče zaujmout za pomoci inovativního nástroje, je neúspěšný prezidentský kandidát, který se v současnosti uchází o senátorské křeslo, Marek Hilšer. Finance na kampaň vybírá skrze crowdfundingovou platformu HitHit. Jeho fanoušci se tu na ní v podstatě složí.

Jak ale pro INFO.CZ připomíná Karel Komínek z Institutu politického marketingu, stejný nástroj použili už loni Piráti. Konzultant pro politický marketing Martin Joachymstál navíc zmiňuje, že otevřenost podobné sbírky má své limity v době, kdy mají všichni kandidáti povinnost vést transparentní účet.

„Podle mě to podtrhuje jeho image nezávislého kandidáta, který nespoléhá na finance velkých sponzorů. Využívá také mediální pozornosti, které tím získá,“ popisuje Joachymstál.

A to i kvůli tomu, že crowdfunding v Česku ve spojení s politikou není příliš běžný. „Strany jsou do velké míry závislé na financování od státu. Neexistuje tu moc případů, kdy by se mobilizovali drobní dárci a s komunitou se pak dál pracovalo,“ dodává expert.

Přilákat média

Také Komínek zdůrazňuje, že pokud už se strany pro nějaký inovativní nástroj rozhodnou, je to spíše proto, aby získali mediální prostor. „To je pro stranu důležitější než samotná aktivita,“ tvrdí. Jako příklad zmiňuje několik let starou kampaň Strany zelených, která například prohlásila, že se vůbec nebude objevovat na billboardech.

Infografika dne: senátní duelyInfografika dne: senátní duelyautor: INFO.CZ

„Také vymysleli tzv. window to window kampaň,“ připomíná aktivitu, kdy šéf strany Ondřej Liška slaňoval přímo do oken potenciálních voličů. „Nápad ani jeho realizace nebyly příliš komplikované. Když z toho ale uděláte dobré video, můžete zaujmout média,“ říká Komínek.

Podle Joachymstála se v kampani jak na komunální úrovni, tak do senátu objevuje letos opravdu velké množství videí. „Každý kandidát dělá svou lokální TV. Jde o mix spotů a pojmenovávání lokální problémů,“ popisuje.

Fenomén prezidentských kandidátů

Videa se objevují i v kampani dalšího prezidentského kandidáta a dnes uchazeče o senát Jiřího Drahoše, který podle expertů reprezentuje další důležitý fenomén. Drahoš, Hilšer i Pavel Fischer se snaží využít popularitu, kterou získali během prezidentské volby.

„Vstupují s celorepublikovým fenoménem. Pavel Fischer a Marek Hilšer jsou vidět ve svých senátních obvodech, u Jiřího Drahoše je otázkou, zda nespoléhá příliš na své kanály (například Facebookový profil – pozn.red.), kde má početně velmi významný dosah. Každý jeho post - nehledě na obsah - získává tisíce lajků. Je ale otázkou, jaký bude skutečný dopad pro jeho kandidaturu v Praze 4,“ připomíná specifikum letošních voleb Joachymstál.

Politici v zahraničí se přitom nebojí sáhnout i po moderních technologiích. Prezidentský kandidát Bernie Sanders v roce 2016 získal pozornost mobilní aplikací.

Infografika dne: senátní volbyInfografika dne: senátní volbyautor: INFO.CZ

„Nakódovali ji jeho dobrovolníci. Aplikace spolupracovala s GPS lokátorem v mobilu. Vy jste si ji stáhl, v rychlosti jste se vycvičil, jak se stát dobrovolníkem, a aplikace vám následně vyhodnotila, jaké ulice byste mohl obejít. Klepal jste na dveře a šířil poselství. Součástí aplikace byl i krátký dotazník mezi potenciálními voliči. Jejich odpovědi se zaznamenávaly,“ popisuje Komínek s tím, že něco podobného by mohlo fungovat i v tuzemsku.

Inovace až v dalších volbách

Zavádění novinek ale podle expertů nemůžeme příliš čekat během komunálních voleb, kde si většina kandidátu dělá kampaň sama, případně za pomoci rodiny. „Příliv inovativních technik lze předpokládat jen od centralizovaných týmů expertů, kteří se věnují kreativě,“ vysvětluje Komínek. A ti pracují primárně na důležitějších volbách, jako jsou ty sněmovní nebo prezidentské.

Joachymstál zmiňuje ještě jeden aspekt současných voleb: „Komunální kampaně cílí spíše na starší voliče. Snaží se cílit na generaci, která není tolik zastoupená na internetu: na tu platí tradiční roznosy, schránky zaplavené letáky a různé volební noviny. Hnutí ANO také přišlo s návratem velkých meetingů,“ dodává konzultant.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek