Články odjinud

Blahoš, Drahuš, nevím. Zemana v Česku znají všichni, nad dalšími kandidáty tápou

1080p720p360p

Prezidenta Miloše Zemana pozná v Česku zřejmě každý. Vyplývá to z ankety INFO.CZ, které s fotkami prezidentských kandidátů objelo restaurace v Ústí nad Labem a Praze. Kromě současné hlavy státu uspěli ještě Michal Horáček a Mirek Topolánek. Naopak zarážející je častá neznalost Jiřího Drahoše. Nahlédněte nyní do atmosféry, která krátce před volbami dýchá ve dvou rozdílných regionech.

Je pošmourný lednový den. Slunce není přes mraky vidět, studený vítr šlehá do tváří, na zemi se povalují poslední zbytky špinavého sněhu, který přežil nedávnou oblevu. Na ulici v Chuderově, malé vesnici kousek za Ústím nad Labem, mnoho lidí není.

Místo dýchá zapomněním. Do očí bije kontrast vcelku pěkného fotbalového hřiště, které nechal zrenovovat někdejší reprezentant Jiří Jarošík, a nevábné budovy, v níž sídlí obchod s potravinami. Ten je zároveň útočištěm pro místní pivaře. Hospodu ve vsi nemají.

„Jedinej, kterej za něco stojí“

Před obchodem tak nejsou výjimečné pohledy na postarší muže s lahvovým pivem v ruce. „No to je Zeman, to je můj kandidát, jedinej chlap, kterej za něco stojí,“ rozplývá se jeden z nich nad fotkou současného prezidenta.

O politiku se podle svých slov zajímá. Podobně jako řada místních má o favoritovi jasno. Vzpomíná na časy, kdy Zeman působil v roli premiéra a praví, že souhlasí s jeho postojem k Izraeli a Palestině. Názor má i na ostatní kandidáty.

„Ústí nad Labem stejně jako jiná města zasáhla masivní kampaň, kterou Miloš Zeman nevede. To znamená, že město bylo oblepeno jeho billboardy.“
Robert Malecký, novinář, HlídacíPes.org

„To je taky podvodník. Ze Sportky nebo z čeho. Jméno nevím, jsou lidi, kterými si nezatěžuju hlavu,“ říká, když spatří fotku Michala Horáčka. „A tenhle, to se divím, že není v Leopoldově (nejstarší slovenské věznici, pozn. redakce),“ rozčiluje se nad Mirkem Topolánkem.

Jiné to není ani přímo v Ústí nad Labem. Horáčka s Topolánkem tu poznávají. O prvním občas řeknou, že má pěkné písničky, na druhého je slyšet kritika. Oba však alespoň poznají, část zná ještě zdejšího rodáka Petra Hanniga. Třeba Marka Hilšera ale označují jen jako jako „doktůrka“ či „toho mladého“.

Hrdost na Zemana

Značná část Ústečanů přitom na kameru nechce mluvit vůbec. Rychlou poznávačku odmítají a rovnou řeknou, že stejně nikoho neznají. „Ale klidně napište, že budeme volit Zemana,“ řeknou dvě dámy, jež se jinak do ankety nechtějí zapojit.

Jako by jejich postoj symbolizoval hrdost místních na své rozhodnutí. Zeman je zde populární a Ústečané ho mají rádi. V minulých volbách získal v kraji 61,85 procenta hlasů – nejvíce v Čechách. V republice dopadl lépe jen na Vysočině, v Olomouckém a v Moravskoslezském kraji.

I tady je ale vidět nejčastěji ze všech kandidátů. Zatímco o billboardy Michala Horáčka nebo třeba Marka Hilšera v Ústí nezavadíte, Zemanův obličej na vás kouká na každém rohu. Na náměstí nedaleko krajského úřadu, bývalého sídla Krajského výboru KSČ, se zakrytým symbolem srpu a kladiva, je plakátů se současným prezidentem hned několik.

„Ústí nad Labem stejně jako jiná města zasáhla masivní kampaň, kterou Miloš Zeman nevede. To znamená, že město bylo oblepeno jeho billboardy,“ popisuje novinář Robert Malecký z webu HlídacíPes.org, jenž v Ústí žije již osm let.

Zároveň ale tvrdí, že současná kampaň probíhá hlavně na internetu. Mezi lidmi se o prezidentské volbě příliš nemluví. Ve městě se nekonají ani žádné mítinky kandidátů. Možná proto jména jako Jiří Hynek, Pavel Fischer nebo Vratislav Kulhánek místní neznají.

Plakáty s fotkou Miloše Zemana jsou v Ústí nad Labem všudypřítomné.Plakáty s fotkou Miloše Zemana jsou v Ústí nad Labem všudypřítomné.autor: Vojtěch Veškrna

Blahoš z fakulty

Jiřího Drahoše poznávají Ústečané asi jako Petra Hanniga. „To je ten Blahoš,“ komolí kandidátovo jméno štamgast v restauraci Na Kopečku. „Někdo z fakulty, z Univerzity Karlovy, ne?“ pátrá v paměti barmanka v podniku Čarodějky. „Ale já mám jasno, tohle je můj kandidát, ten mě nezklamal,“ dodává vzápětí a ze sbírky snímků vytahuje Zemanovu fotku.

Prezidentovi voliči se najdou i v Praze - jediném kraji, v němž před pěti lety Zeman druhé kolo nevyhrál. Získal tu necelých 34 procent hlasů. A hlavní město se vyjímá též tím, že tu prezident nikdy nebyl na oficiální návštěvě kraje.

Tmavá hospoda Smíchoff na rohu Nádražní ulice na pražském Smíchově nepůsobí příliš nápadně. Taky tady ale řeší politiku. „Pojďte sem s těmi fotkami,“ pokřikuje jeden z hostů zpoza plné pivní sklenice.

„Máte to pěkný, já se o to zajímám, ale jménem je neznám,“ přehazuje si v ruce snímky Hilšera, Kulhánka či Fischera. „Ale myslím, že tenhle pán,“ zarazí se nad Zemanem, „ten by tu měl ještě chvíli zůstat,“ dokončí větu.

Drahoše nejprve mine, pak se k němu vrátí. Přemýšlí asi minutu, ale na jméno si nevzpomene. Podobně dopadne i ve Smíchovské formance na Andělu. Pozná ho jediný z dotázaných.

„Toho bych měl znát, ne?“

Stejný výsledek udělá Drahoš také na alternativnější Krymské ulici. V kavárnách a bistrech zřejmě nejproslulejší hipsterské lokality v Praze uspěje jen u kuchaře podniku Jam and Co. „Pořád je to bývalý šéf Akademie věd, toho bych měl znát, ne?“ diví se.

Naproti ve veganské restauraci Plevel by s ním ale jen těžko mohli souhlasit. Útulné prostředí evokující přírodní dojem v pátečním dopoledni není příliš zaplněné. Místa pro nově příchozí tu je pořád dost. Přesto se i tady najdou ti, kteří poznávačku vyzkouší.

„Já jsem to zrovna sledovala. Ale nevím, jeďte dál,“ říká jedna z návštěvnic. „Topolánek, Hantych, Zeman, Hilšner“ pokračuje s mírným klopýtáním až ke Kulhánkově fotce. „To je ten Drahuš, nebo něco takového?“ dodá tázavě.

Neznalost kandidátů může sehrát zásadní roli během voleb. Na její nápravu přitom nezbývá příliš mnoho času. Volební místnosti se otevírají v pátek 12. ledna ve 14.00. Šanci zvýšit povědomí o sobě samých tak uchazečům o post hlavy státu dávají prakticky už jen poslední televizní debaty.

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek

Varování před Huawei je značně pokrytecké. Neříkáme celou pravdu. Komentář M. Půra

Neexistuje v současnosti větší globální kauza, než je rozruch kolem čínské společnosti Huawei a možných bezpečnostních rizik, která její technologie představují pro jednotlivé země. V Česku tomu není jinak. Premiér Babiš dnes dokonce Úřadu vlády nařídil zbavit se mobilů této značky a stejně bude postupovat minimálně ministerstvo průmyslu. Jedeme totiž podle schématu, že každý, kdo si koupil telefon Huawei, se může sám jevit jako bezpečnostní riziko. Celý problém je ovšem mnohem hlubší a rozhodně není černobílý. Státní instituce a většina médií ukazují jen jednu rovinu problému. Ta druhá a třetí totiž trochu nabourává celý příběh, který začíná před mnoha lety. A značnou roli v něm hrají americké firmy a tajné služby.

Americká Národní bezpečnostní agentura (NSA), která je nejmocnější špionážní agenturou světa, podle magazínu Wired nabourala zařízení čínské společnosti Huawei už v roce 2007. Ukazují to i záznamy, jež zveřejnil bývalý zaměstnanec CIA Edward Snowden. NSA tehdy konala z obavy, že zařízení Huawei můžou zkomplikovat její aktivity na základě jednoduchého principu: Výrobky amerických firem (v tomto případě zejména společnosti Cisco) podle informací deníku New York Times z roku 2010 obsahují bezpečnostní díry, které umožňují NSA sbírat libovolné informace z internetového provozu v mnoha zemích. A pokud vyměníte výrobky amerických firem za Huawei, NSA ztratí přístup k vaší oblasti.

Nikdo nepopírá, že přístup mohou získat Číňané – obavy plynou mimo jiné z vazeb a povinnosti Huawei ve směru k tamním tajným službám –, ale měli bychom také říkat celou pravdu, že s nástupem čínské firmy ztratí přehled Američané. Jistě si vzpomínáte na kauzu odposlouchávání německé kancléřky Angely Merkelové a dalších evropských státníků. Neprováděli jej Číňané, ale Američané. Proto také můžete vidět poměrně rezervovaný přístup německých komunikačních operátorů a regulačních úřadů k honu na Huawei. To bychom mohli nazvat druhou rovinou celého problému, pokud bereme, že rovina mocichtivé Číny je rovina první.

Link

Rovinou třetí je obchodní boj. Společnosti Cisco či Juniper zcela zjevně ztrácí tržní podíl vlivem expanze Huawei. Čínská společnost navíc začíná šlapat na paty americkému Applu, kdy podle některých názorů nabízí lepší telefon, který stojí polovinu toho, co nejlepší model Applu. Důvodů je hned několik. Prvním z nich je zákaznická podpora.

Odborné servery se v mnoha případech shodují, že Číňané jsou schopni nasadit násobně větší počet servisních techniků. To se přitom nebavíme o Číně, ale o Spojených státech. Opravy či technologická pomoc jsou tak podstatně rychlejší. Dalším důvodem je skutečnost, že s příchodem extrémně rychlého mobilního internetu 5G americké firmy zásadně ztrácí. Číňané disponují výrazně lepší technologií a nabízí lepší cenu. Pro telekomunikační operátory vyčerpané tvrdým konkurenčním bojem prakticky neexistuje jiná volba. Asi si dokážete domyslet, že státní instituce na tom s rozpočtem taky nebudou úplně nejlépe.

Link

Pokud se většina internetového provozu přesune na 5G, což se dá s jistou mírou pravděpodobnosti předpokládat, americké tajné služby mohou totálně ztratit přehled o dění ve světě. Ve hře je tak hodně a aktivita lobbistů momentálně přesahuje cokoliv, co známe z nedávné minulosti. Naznačují to i poměrně opatrná vyjádření státních institucí. Někde došlo k zákazu účasti Huawei v citlivých tendrech, ale jinak jde vesměs o doporučení, žádný jasný zákaz.

Z mediálního obrazu se může zdát, že prodej technologií Huawei je těsně před celosvětovým zákazem. Je to přitom věc, u níž by měli být novináři mimořádně ostražití. Právě tohle je téma, kde je třeba veřejnosti předložit všechny informace, pokud má být zachována jejich důvěryhodnost.

-1